• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29482
+
-

اخبار فردا

پنجشنبه 15 و جمعه 16شهریور



فینال واقعی-
اگر شما هم جزو آن دسته از طرفداران فوتبال هستید که انتظار داشتید فینال جام جهانی میان فرانسه و آلمان برگزار شود و نه فرانسه و کرواسی، یک شانس دیگر برای تماشای این بازی به‌دست آورده‌اید. ساعت 23روز 15شهریور می‌توانید این بازی را که اولین بازی از اولین دور بازی‌‌های لیگ ملت‌های اروپاست تماشا کنید. لیگ ملت‌های اروپا، رقابتی کاملا جدید است که بین 55تیم عضو یوفا، در قالب 4 لیگ برگزار خواهد شد و درنهایت قهرمان این بازی‌ها ژوئن سال 2019مشخص می‌شود. در لیگ‌های A و B ،4 گروه 3تیمی، در لیگ C یک گروه 3تیمی و 3گروه 4تیمی و در لیگ D تیم‌ها در 4 گروه 4تیمی به رقابت می‌پردازند. مرحله‌‌ اول بازی‌ها شامل بازی‌های گروهی رفت و برگشت است که در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر2018 انجام می‌شوند.

هدیه‌های مدرسه‌ای- تا چند سال قبل، جشن عاطفه‌ها در آخرین هفته شهریور و در یک مرحله برگزار می‌شد. اما به رسم چند سال اخیر، این جشن در فاصله 2هفته مانده به مهر آغاز می‌شود و در3مرحله ادامه می‌یابد. امسال هم همین‌گونه است. برای همین از فردا، یعنی پنجشنبه 15شهریور، می‌توانید در هر کجای ایران که باشید هدایای خود را برای کمک به کودکانی که به مهر شما دل بسته‌اند، به نزدیک‌ترین پایگاه کمیته امداد ببرید. البته اگرهم حوصله خرید هدیه و پیاده‌روی ندارید، می‌توانید از خانه و با روش‌های الکترونیکی کمک نقدی خود را به‌ حساب دانش‌آموز واریز کنید و باز هم اگر فرصت را از دست دادید نگران نباشید، مرحله دوم، روز جمعه 16شهریور است و مرحله سوم 11مهر.



پوتین و اردوغان در ایران-
 جمعه همین هفته تهران میزبان 2رئیس‌جمهور است؛ رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین. روسای جمهور روسیه و ترکیه به دعوت حسن روحانی به ایران سفر می‌کنند تا در روز جمعه 16شهریور، یک نشست سه‌جانبه با حضور روحانی، پوتین و اردوغان برگزار شود. پیش از این هم 2نشست دیگر با حضور این 3رئیس‌جمهور در شهرهای سوچی و آنکارا انجام شد و نقطه مشترک این جلسه سه‌نفره، حل بحران‌های سوریه بود. در نشست تهران هم قرار است آزادسازی شهر ادلب سوریه، آخرین مرکز تجمع تروریست‌ها و مخالفان اسد، مورد بررسی قرار گیرد. البته ناگفته نماند که برخی منابع ترکیه‌ گفته‌اند چون در ماه‌های اخیر، ‌ترکیه هم طعم تحریم‌های آمریکا را چشیده است، به‌احتمال زیاد گفت‌وگو با مقامات ایرانی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، جزو برنامه‌های حاشیه‌ای این نشست خواهد بود.

استقلال ـ پرسپولیس - پیشنهاد می‌کنیم برای سردرآوردن از جزئیات این اتفاق تاریخی سری به کتابخانه ملی بزنید و شماره هفته‌ سوم شهرویور مجله کیهان‌ورزشی در سال1352را پیدا کنید و به‌دقت ورق بزنید. این‌طورکه روزنامه‌نگارهای قدیمی در حوزه ورزش می‌گویند 16شهریور 1352روزی بوده که تلویزیون به‌جای مسابقه پرسپولیس و تاج، رقابت‌های کشتی پخش می‌کرده، چون آن زمان مثل الان نبود که فوتبال بر همه‌چیز ارجح باشد؛ بنابراین کمتر کسی به چشم خودش دیده که پرسپولیس 6گل به تاج بزند. اما به‌هرحال این عدد و این روز، نماد تاریخی هواداران پرسپولیس است و مهم‌بودنش برای استقلالی‌ها- حتی- تا حدی بوده که می‌گویند یکی از مربی‌های معروف استقلال در سال‌های اخیر وقتی می‌خواسته به این تیم برگردد، مدیرعامل وقت، با ‌لهجه شیرینش و التماس، تنها 2درخواست مطرح کرده: «دوتا کار واسه من بکن: یکی تیم رو قهرمان آسیا کن و یکی هم یه کاری کن ما شیش تا به این قرمزها (یا عبارتی به همین مفهوم) بزنیم که وقتی مُردم، روی سنگ‌قبرم بنویسند: مدیرعاملی که در زمانش استقلال 6گل به پرسپولیس زد».



مسافرت کوتاه
- هیچ می‌دانستید که تهران در گذشته یکی از روستاهای ری بوده و ری مادر تهران است؟ می‌گویند پیشینه سکونت در ری به 5هزار سال پیش از میلاد می‌رسد. باور نمی‌کنید؟ دی‌ماه ۱۳۹۳ بود که اسکلت زنی در منطقه مولوی پیدا شد که متعلق به حدود 7هزار سال پیش بود. خب، شاید همین‌ گزاره‌ها باعث ایجاد انگیزه گشتزنی‌تان در تهران شده باشد. مثلا کجا؟ امامزاده زید، بازار حضرتی و عباس‌آباد یا گذر از ایلچی و قدم‌زدن در دروازه محمدیه، تماشای بقایای حصار صفوی و بازدید پیرامونی از کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس همراه پذیرایی در رستوران وکیل التجار. چطور است؟ اگر به این سفرها علاقه‌مند هستید جمعه 16شهریور، ساعت 5/7 صبح در تقاطع خیابان مصطفی خمینی و خیابان مولوی منتظر همسفران‌تان باشید تا در این مسافرت کوتاه با مؤسسه ژیوار که برگزار‌کننده این گشت است، همراه شوید. هزینه این سفر هم 55هزار تومان است. اگر می‌خواهید بیشتر از چند و چون این تهرانگردی مطلع شوید با شماره تلفن ۰۹۱۰۹۲۳۴۸۵۵ تماس بگیرید.



خمره و داستان‌های دیگر-
16شهریور 1323روزی است که هوشنگ‌مردای‌کرمانی متولد شد. او نویسنده «قصه‌های‌مجید» است و همین کافی است که بسیاری از خاطره‌های تصوری‌مان را مدیون نوشته‌هایش باشیم. اما فقط همین نیست. برای اینکه در روز تولد او، فیلمی پیدا کنیم که فیلمنامه‌اش براساس نوشته‌ای از او باشد، انتخاب‌های متفاوتی پیش‌رویمان است؛ مثلا می‌توانیم «مهمان‌مامان» را تماشا کنیم که داریوش‌مهرجویی آن را با اقتباس از نوشته‌های هوشنگ‌مردای‌کرمانی ساخته است. غیر از قصه‌‌های‌مجید، کارگردان این سریال (کیومرث‌پوراحمد) چند نسخه سینمایی هم از «مجیدِ» مرادی‌کرمانی ساخت که از میانشان «صبح‌روز‌بعد» مناسب‌ترین انتخاب برای تماشای مجدد است.در این‌میان انتخابی زیرخاکی هم هست که اگر پیدایش کنید، بهترین انتخاب برای تماشا در روز تولد نویسنده‌اش است؛ «خمره» که ابراهیم‌فروزش آن را در سال1369ساخت و در زمان خودش یکی از بهترین فیلم‌های اکران‌شده در جشنواره‌‌های داخلی و بین‌المللی بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید