• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29473
+
-

رئیس‌جمهور آمریکا چگونه وادار به پرداخت حق‌السکوت شد؟

ماجراهای ترامپ و زنان

درباره پرداخت «حق السکوت» توسط اطرافیان رئیس جمهوری آمریکا»تبدیل به سوژه‌ای جهانی شده است

ماجراهای ترامپ و زنان

سمیرا مصطفی‌نژاد

داستان جنجالی حق‌السکوتی که ترامپ و اطرافیانش برای پنهان‌‌کردن رابطه جنسی رئیس‌جمهور حال حاضر آمریکا با 2هنرپیشه فیلم‌های مستهجن پرداخت کرده‌اند، به اندازه‌ای پرسروصدا شده که با جست‌وجوی عبارت «حق‌السکوت» به هر زبانی در موتور جست‌وجوی گوگل، به جدید‌ترین خبرها درباره واکنش‌های کاخ سفید نسبت به این داستان خواهید رسید.

متهم‌شدن مایکل کوهن، وکیل سابق دونالد ترامپ و وعده همکاری او با دادستان درباره پیگیری فعالیت‌های غیرقانونی رئیس‌جمهور وقت آمریکا در دادگاهی که در 21آگوست 2018 برگزار شد، تکذیب کاخ سفید و واکنش شدید ترامپ در توئیتر را به همراه داشت. ترامپ در حساب توئیتری‌اش کوهن را به داستان‌پردازی متهم و ادعا کرد وکیل سابقش با دادستان دادگاه معامله‌ کرده تا موضوع‌هایی از خود خلق کند و دادگاه بتواند از او امتیاز بگیرد.

فایل صوتی

داستان پرداخت حق‌السکوت به 2 زن، کارن مک‌دوگال و استورمی دنیلز به دستور مستقیم ترامپ، از ابتدای آغاز آن در سال 2016 تاکنون مسیر مستقیم و قابل باوری را سپری نکرده ‌است و به‌نظر می‌رسد  که با وجود تلاش اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا، او خود نمی‌تواند بر مستقیم نگه‌داشتن مسیر داستان پنهان‌‌کاری‌های کمپینش متمرکز باقی بماند و دائما خط داستان را تغییر می‌دهد و ادعاهای متناقضی را مطرح می‌کند.

ترامپ به‌تازگی اعتراف کرد که بعد‌ها از پرداخت حق‌السکوت به این دو مدل و بازیگر فیلم‌های مستهجن آگاه شده‌ است. با این‌همه، فایل صوتی ضبط‌شده از مکالمات ترامپ و نزدیکانش که توسط CNN منتشر شد نشان از آن دارد که وی همان زمان از پرداخت حق‌السکوت برای ساکت نگهداشتن این دو زن آگاه بوده‌است. اصل ماجرا از چه قرار است؟

تنها چند روز پیش از برگزاری انتخابات سال 2016، ‌نشریه وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که شرکت امریکن مدیا (شرکتی که مالک نشریه زرد انکوایر است) مبلغ 150هزار دلار به کارن مک‌دوگال، مدل و بازیگر فیلم‌های مستهجن پرداخت کرده‌است تا مانع از انتشار خبر رابطه‌اش با دونالد ترامپ شود. هاپ هیکز، سخنگوی وقت کمپین ترامپ که بعد‌ها به‌عنوان مدیر روابط‌عمومی کاخ سفید انتخاب شد و اکنون این سمت را نیز از دست داده‌ است، در آن زمان به روزنامه‌ها گفت که هیچ اطلاعی از هیچ‌یک از این رویداد‌ها ندارد.

اما CNN در نهایت به فایل صوتی مکالمه دونالد ترامپ و وکیلش مایکل کوهن دست پیدا کرد که در سپتامبر 2016 ضبط شده‌ است و این دو در فایل، درحال گفت‌وگو درباره خرید حق داستان مک‌دوگال و پرداخت 15هزاردلار به او هستند. مک‌دوگال تا‌ ماه مارس سال 2018 درباره جزئیات رابطه‌اش با ترامپ سکوت اختیار کرد و دلیل سکوتش را قرارداد عدم‌افشایی عنوان کرد که با شرکت امریکن مدیا امضا کرده بود.

تناقض

مایکل کوهن در روز سه‌شنبه 21 آگوست 2018 به اتهام مشارکت در 8 جرم متهم شناخته شد و اعلام کرد که ترامپ خود در پرداخت حق‌السکوت به 2 هنرپیشه نقش داشته‌است. پرونده مایکل کوهن زمانی به جریان افتاد که در روز 9آوریل سال جاری ماموران اداره پلیس فدرال آمریکا دفتر کار، خانه و اتاق او را در یک هتل مجلل تفتیش کردند و توانستند ایمیل‌ها، برگه‌های مالیاتی و اوراق مربوط به نوع کار او را با خود ببرند. 

کوهن در این دادگاه اعلام کرد با هماهنگی و هدایت یک کاندیدای فدرال، او اطلاعاتی که می‌توانست در انتخابات سال 2016به ترامپ و انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهور آسیب بزند را پنهان کرده‌است. پس از این اعترافات، ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز ادعا کرد بعد‌ها از پرداخت حق‌السکوت مطلع شده‌است. سارا سندرز، مشاور و سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگار CNN که چرا ادعای جدید ترامپ با صدای ضبط‌شده و لورفته از او در تناقض است، گفت: رئیس‌جمهور کار خطایی انجام نداده‌است. هیچ اتهامی علیه او مطرح نیست.

داستان مرتبط با استورمی دنیلز، هنرپیشه‌ دیگری که ادعا دارد در سال 2006 با ترامپ رابطه جنسی داشته نیز بارها دستخوش تغییر شده‌است. کاخ سفید و ترامپ هرکدام جداگانه این ادعا را تکذیب کردند. کوهن در ‌ماه فوریه سال‌جاری اعلام کرد که 130هزار دلار به دنیلز پرداخت کرده‌است، اما این پرداخت از محل درآمد شخصی کوهن بوده است. در ‌ماه مارس سندرز در نشست مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره اطلاع ترامپ از پرداخت این پول، اعلام کرد هیچ اطلاعاتی از پرداخت چنین وجهی از سوی رئیس‌جمهور وجود ندارد. ترامپ نیز اطلاع از پرداخت 130هزار دلار را در‌ ماه آوریل با یک پاسخ «نه» کوبنده به پرسخ یک خبرنگار، تکذیب کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی از پرداخت این پول توسط کوهن ندارد.

توافق

در‌ ماه می ‌2018، رودی جولیانی که هم‌اکنون مشاور ترامپ است، در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز جمله‌ای گفت که با تمامی ادعاهای صورت‌گرفته توسط کاخ سفید و ترامپ در تناقض بود؛ «رئیس‌جمهور پولی که کوهن پرداخت کرده‌بود را به او بازگرداند.» 

کمی پس از مطرح‌شدن این موضوع، ترامپ اعلام کرد که از تلاش برای ساکت‌کردن دنیلز و بازگرداندن پولی که کوهن به‌عنوان حق‌السکوت پرداخت کرده، ‌آگاه بوده‌است. وی در مجموعه‌ای از توییت‌ها، ادعا کرد کوهن توافقنامه افشا‌نکردن اسرار را تنظیم  و دنیلز آن را امضا کرده‌است. این نوع توافق‌ها میان افراد مشهور و ثروتمند بسیار رایج است و هدف آن جلوگیری از انتشار اتهامات نادرست و دروغین دنیلز درباره داشتن رابطه با او بوده و کمپین انتخاباتی او هیچ ارتباطی با این ماجرا نداشته‌است. در نهایت، ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز خود اعتراف کرد،بعد‌ها از ماجرای پرداخت حق‌السکوت به دنیلز مطلع شده‌است.

تهدید

دنیلز نیز پس از افشاشدن ماجرای توافقنامه افشانکردن اسرار، شکایتی علیه ترامپ تنظیم و ادعا کرد توافقنامه‌ای که او به زور تهدید و ارعاب امضا کرده است، ‌به‌دلیل اینکه ترامپ مستقیم آن را امضا نکرده، نادرست است. دنیلز در این شکایت‌نامه همچنین ادعا کرده‌ که کوهن او را در برابر دختر کوچکش تهدید کرده‌ و ترسانده ‌است.

ترامپ به‌تازگی اعتراف کرد که بعد‌ها  از پرداخت حق‌السکوت به این دو مدل و بازیگر فیلم‌های مستهجن آگاه شده‌ است. با این‌همه فایل صوتی ضبط‌شده از مکالمات ترامپ و نزدیکانش که توسط CNN منتشر شد نشان از آن دارد که وی همان زمان از پرداخت حق‌السکوت برای ساکت نگهداشتن این دو زن آگاه بوده‌است. اصل ماجرا از چه قرار است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید