• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29470
+
-

کدام چهره‌های سرشناس درگیر پرونده‌های اخاذی شده‌اند؟

ارزش سکوت در بازار جهانی اخاذی

بررسی پرونده‌های حق‌السکوت به بهانه ماجراهای ترامپ

سیلن ثروت

درپی حمله نیروهای اف‌بی‌آی به محل زندگی مایکل کوهن، وکیل دونالد ترامپ -رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا- و کشف مدارکی مبنی بر فرار مالیاتی و کلاهبرداری‌های بانکی توسط او، کوهن در میان اعترافاتش در دادگاهی که در 21آگوست 2018 برگزار شد، به پرداخت حق‌السکوت چندصدهزار دلاری از بودجه کمپین انتخاباتی ترامپ به 2زن برای پنهان‌سازی روابط مخفیانه‌شان با دونالد ترامپ نیز اعتراف کرد. اعتراف کوهن می‌تواند برای ترامپ دردسرهای قانونی به‌دنبال داشته‌باشد و حتی شاید منجر به استیضاح یا محکومیت او شود.

دونالد ترامپ از سال 2016 تا به امروز موضع‌های متناقضی نسبت به این رسوایی داشته‌است، و در آخرین اظهارنظرش، اعلام کرده که بعد‌ها از پرداخت حق‌السکوت به این دو زن آگاه شده‌است. داغ‌شدن داستان رسوایی قدرتمند‌ترین مرد آمریکا درست کمی پس از آن رخ می‌دهد که داستان رسوایی اخلاقی هاروی واینستاین-‌تهیه‌کننده مشهور هالیوودی- کمی از تب و تاب افتاده ‌است.

در اکتبر سال 2017، نشریه‌های نیویورک تایمز و نیویورکر گزارش دادند که ده‌ها زن، هاروی واینستاین را به تجاوز، آزار و سوء‌استفاده جنسی متهم کرده‌اند و از آن زمان تاکنون تعداد زنانی که در هالیوود واینستاین را به جرایمی مشابه متهم کرده‌اند به 80نفر رسیده ‌است. یکی از این زنان، رز مک‌گوان اعلام کرد یکی از نزدیکان واینستاین به او پیشنهاد یک‌میلیون‌دلار حق‌السکوت داده ‌است تا مک‌گوان درباره رابطه‌ای که در سال 1997با او داشته‌است سکوت اختیار کند و قرارداد افشا نکردن را با او به امضا برساند. مک‌گوان می‌گوید: در سال 1997 نیز چنین قراردادی را به ارزش 100هزار دلار با واینستاین امضا کرده‌ است اما در سال‌جاری دریافته ‌است که این قرارداد شامل بند‌های محرمانه نگهداشتن اطلاعات نبوده و از این‌رو واینستاین تلاش کرده بار دیگر با پرداخت یک‌میلیون‌دلار ماجرا را مسکوت نگه‌دارد تا به این شکل از دردسرهایی که با آنها دست به گریبان است بکاهد که این درخواست با مخالفت مک‌گوان مواجه شده‌است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، واینستاین تاکنون به 7زن دیگر نیز حق‌السکوت پرداخت کرده‌است.

نتیجه این شکایت‌ها برای واینستاین تاکنون اخراج از شرکت واینستاین و تغییر نام شرکت به لنترن، اخراج از آکادمی علوم و هنرهای سینما و دیگر انجمن‌های حرفه‌ای و ناپدیدشدن از مجامع عمومی بوده است. واینستاین در 25می‌2018 به جرم تجاوز و دیگر انواع جرایم در نیویورک بازداشت و پس از آن به قید وثیقه آزاد شد اما گذرنامه‌اش ضبط و مچ‌بندی به پایش وصل شد تا نتواند از منطقه نیویورک و کمانتیکت خارج شود. در جولای 2018 واینستاین با اتهام جدید تعرض جنسی به زنی در سال 2006 مواجه شد که درصورت محکوم شدن، ‌مجازات حبس ابد در انتظار او خواهد بود.

پرونده مشهور و جهانی دیگری که حق‌السکوت نقشی کلیدی در آن ایفا می‌کند، پرونده رسوایی بیل‌کوزبی -کمدین مشهور آمریکایی و سازنده برنامه تلویزیونی «نمایش کوزبی»- است. او به آزار جنسی بیش از 50زن متهم شده است و گفته می‌شود برای پنهان کردن رابطه‌هایش از همسر خود، به برخی از این زنان حق‌السکوت پرداخت کرده ‌است. کوزبی در سال 2015 اعتراف کرد که در سال‌های 2005 و 2006 برای پنهان نگهداشتن رابطه‌هایش به چندین زن حق‌السکوت پرداخته‌است. کوزبی 80ساله در دادگاهی که در‌ماه آوریل سال‌جاری برگزار شد به اتهام 3 مورد تعرض جنسی به زنی که در سال 2004 هم‌دانشگاهی کوزبی بوده‌ است، به 10سال حبس و 25هزار دلار جریمه نقدی محکوم شد.

رسوایی‌های پرهزینه تنها به ستاره‌های سینما و روسای جمهور محدود نمی‌شود، دست ورزشکاران زیادی نیز در سال‌های اخیر در پرونده‌های دوپینگ و حق‌السکوت باز شده‌است. برای مثال، الکس رودریگز -ستاره تیم فوتبال یانکی‌های نیویورک- به گزارش دولت ایالات متحده، یک‌میلیون‌دلار به یکی از اعضای خانواده خود حق‌السکوت داده‌است تا اسرار استفاده او از مواد نیروزا را برملا نکند. 

براساس گزارش مقامات قضایی آمریکایی، رودریگز، بین ماه‌های ژوئن 2013 تا سپتامبر 2013 در مجموع مبلغ 900هزار دلار به‌حساب یوری سوکارت، پسرخاله و دستیار شخصی‌اش واریز کرده‌ است.

مجموع ارزش توافق برای افشا نکردن اسرار میان این دو با درنظر گرفتن خانه و خودرویی که رودریگز برای سوکارت فراهم کرده‌بود به 2میلیون‌دلار می‌رسد. سوکارت در نامه‌ای در سال 2012 رودریگز را تهدید کرده‌بود که اگر 5میلیون‌دلار و یک خانه به او ندهد، ‌راز دوپینگ او را برملا می‌کند. ماجرای باج‌گیری و پرداخت حق‌السکوت میان رودریگز و دستیارش زمانی برملا شد که دولت آمریکا متوجه شد سوکارت وضعیت مالی و دارایی‌های خود را به‌طور کامل و شفاف اعلام نکرده‌است. پس از برملا شدن داستان، ‌رودریگز در سال 2014 برای یک فصل کامل از بازی فوتبال محروم شد و سوکارت به 7‌ماه حبس محکوم شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید