• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29469
+
-

اخاذی در زندگی‌های امروزی چه نقشی دارد؟

شکارچی سکوت

نوشته‌هایی درباره اخاذی و حق‌السکوت به بهانه ماجراهای ترامپ

تحریریه درنگ

ناگهان ورق برگشت. دونالدترامپ تا همین چند هفته پیش در مصاحبه‌هایش با پرسش‌هایی درباره ایران و کره‌شمالی دوره می‌شد ولی حالا درباره حق‌السکوت هم از او می‌پرسند و این اتفاقا مهم‌ترین پرسشی است که دوست دارند پاسخش از دهان رئیس‌جمهور آمریکا به‌صورت زنده برای بیننده‌هایشان در سراسر کره زمین پخش شود. ماجراهایی با موضوع حق‌السکوت خیلی زود در تمام جهان می‌پیچد. ترامپ فقط بهانه‌ای است برای پرداختن به ماجراهای حق‌السکوت.

در این شماره می‌خوانید: 
  اخاذی، حق‌السکوت، باج‌خواهی و کارهایی از این دست، در قوانین قضایی ایران چگونه تعریف شده‌اند؟ پرونده‌های بسیاری در دادگاه‌های ایران با چنین موضوع‌هایی باز شده‌اند. هنوز هم در صفحه‌های حوادث روزنامه‌ها خبرهایی از این دست منتشر می‌شود؛ اینکه شخصی با در اختیار گرفتن مدرکی، عکسی، نوشته‌ای یا چیزی از کسی، شروع به اخاذی از طرف می‌کند. آنچه قانون به‌عنوان مجازات برای چنین کارهایی درنظر گرفته، چقدر آدم‌ها را به وحشت می‌اندازد؟ 

 زندگی با تمام ویژگی‌هایش در واقعیت، در دنیای مجازی هم در جریان است. اخاذی و پرداخت حق‌السکوت هم هست. هکرها هم مثل هر حرفه دیگری باید از کاری که بلدند پول دربیاورند. بعضی‌هایشان به مزدورهایی آماده دریافت سفارش در فضای مجازی تبدیل می‌شوند. آنها پول می‌گیرند که به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کنند و طرف را گیر بیندازند. زیاد هم کار دشواری نیست؛ هم دسترسی به اطلاعات شخصی و هم سوءاستفاده از آنها در جامعه‌ای که هنوز تابو زیاد دارد.

  اخاذی، موقعیتی ویژه برای خلق داستان است. داستان‌ها و فیلمنامه‌های بسیاری براساس این موضوع نوشته شده‌اند. حتی فکرکردن به کلمه «اخاذی» ذهن را یاد ترس، رمز و راز، فرار و هیجان می‌اندازد. اخاذی یکی از پرکاربردترین موضوع‌ها در ژانر معماگونه است. واقعیتش این است که هیچ‌کس دوست ندارد در چنین موقعیتی گیر بیفتد ولی باز دوست دارد ببیند آدم گیر افتاده آخرش و عاقبتش به کجا می‌رسد! فیلم‌ها و کتاب‌هایی با موضوع اخاذی، همواره با استقبال مواجه می‌شوند. بهترین هایشان کدام‌ها هستند؟ درباره این موضوع هم چند مطلب در همین شماره پیدا می‌کنید.

  هرقدر در تاریخ عقب‌تر برویم، بازهم داستان‌هایی درباره اخاذی و پرداخت حق‌السکوت پیدا می‌شود. حتی شاید قبل‌تر از آن، اخاذی میان انسان‌های اولیه هم رایج بوده باشد. حالا گیریم به جای ریال و دلار، سنگ و نارگیل رد و بدل می‌کردند. موضوع این است که چنین داستان‌هایی همیشه وجود داشته و ماجرای ترامپ فقط بهانه‌ای برای پرداختن به اخاذی و حق‌السکوت است. به بهانه ترامپ می‌شود از آدم‌های معروف دیگر هم نوشت، از زندگی خودمان و پیگیری این سؤال که چقدر در زندگی، چنین گرفتاری‌هایی برای آدم‌ها پیش می‌آید؟ با جواب‌ها می‌شود یک پرونده نوشت؛درباره اخاذی و حق‌السکوت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید