آلودگی هوا بهزودی دروازه شهرهای بزرگ کشور و تهران را فتح میکند و باید برای کاهش آن با طرحهای مدیریتی اقدام جدی و مؤثر صورت گیرد. به گزارش همشهری، فاز دوم طرح کاهش در این خصوص قرار است از ابتدای آبان در تهران خودروهای فاقد معاینه فنی را به خارج از پایتخت هدایت کند اما باید با تردد خودروهای پلاک شهرستان هرچه زودتر مقابله و یا با معاینه فنی دقیق، اجازه آلایندگی از آنها گرفته شود. هماکنون در کلانشهری مانند تهران برای کاهش آلودگی هوا در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک دوربینها فعال هستند، در این محدودهها هیچ مشکلی برای جلوگیری از ورود خودروهای فرسوده و دودزا وجود ندارد اما برای تجهیز دوربینها به لحاظ کیفیت و کمیت باید اقدامات بیشتری را انجام داد، زیرا نبود دوربینهای مجهز و پیشرفته در ثبت برخی تخلفات مشکلاتی را ایجاد میکند.
روحالله بابایی صالح عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در اینباره گفت: در مرکز شهر هیچ مشکلی دراجرای طرحهای کاهش آلودگی هوا وجود ندارد، چون درنقاط پرتردد دوربینها به میزان کافی فعال هستند، اما اینکه در ورودیهای تهران دوربین نصب شود باید میزان ورودیها بهطور دقیق مشخص شوند. بهطورحتم ورودیها به میزانی نیست که بخواهیم دوربینهای بسیاری را در این نقاط نصب کنیم. وی با بیان اینکه پایتخت دارای 90ورودی نیست و باید کنترلها و حفاظتها را برای جلوگیری از ورود خودروهای بیکیفیت و فرسوده از شهرستانها به تهران به روشهای دیگر انجام داد، تصریح کرد: نهتنها رانندگان برای خودروهای دارای چند سال عمر رغبتی به انجام معاینه فنی ندارند، بلکه درخودروهای جدید و نو هم طراحیها بهنحوی صورت نگرفته که بتوان درصدی هرچند کوچک درکاهش آلودگی هوا گام برداشت. هرروز ۲میلیون خودروی شخصی از شهرستانهای اطراف به داخل تهران وارد میشوند که نیازمند مدیریت است. محسن علیجانی زمانی، نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام اینکه تابستان امسال هوای تهران آلوده به ازن بوده گفت: یکی از محدودیتهای طرح ترافیک آلودگی هواست، بنابراین پولهایی که از این ناحیه کسب میشود باید در همین مسیر هزینه شده و از سوی دیگر در دولت باید یک برنامه جامع و کامل برای حملونقل و محدویتهای مهاجرت به تهران وجود داشته باشد.
آلودگی هوای تهران بدون کنترل خودروهای شهرستانی کم نمیشود
در همینه زمینه :