• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29464
+
-

«پیاده‌محوری» زیر سایه بزرگراه‌ها

در یک دهه گذشته سیاست‌های توسعه‌ای، کلانشهرها به‌ویژه تهران را به سمت «خودرومحوری» هدایت کرده و در اجرای این برنامه‌ها، «سرعت» همواره در اولویت قرار داشته است. به همین دلیل بزرگراه‌های زیادی در این شهرها شبکه‌های حمل‌ونقل سریع را پیگیری و اجرا کرده‌اند. دنبال‌کردن چنین رویکردی سبب شد پیاده‌محوری که نیاز امروز شهرنشینی است، به حاشیه رانده شود؛ در نتیجه، شهر نه محل مناسبی برای سواره است و نه جایی برای پیاده. سازمان مردم‌نهاد «باهمستان» با ارائه برنامه‌های محوری در این زمینه تلاش دارد شهر را به سمت پیاده‌محوری سوق دهد. همچنین اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی که گذرگاه‌های شهر را برای عبور و تردد اقشار خاص مانند معلولان، سالمندان، زنان باردار، کودکان و... آسان و میسر کند، ازجمله اهداف اصلی این گروه مردمی است. برگزاری نشست «شهر و پیاده» در ساعت 18 امروز یکی از این اقدامات است. در این نشست محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران، محمد درویش فعال محیط‌زیست و محمدکریم آسایش از گروه باهمستان، سخنرانان این نشست خواهند بود. عضو گروه مردمی باهمستان با تشریح برنامه‌های این نهاد برای گروه‌ها می‌گوید: تشکیل کارگروه پیاده و درچرخه در ستاد حمایت و توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد شورای شهر تهران یکی از اقداماتی بوده که این نهاد مردمی اجرا کرده است.

محمدکریم آسایش در گفت‌وگو با همشهری، امیدوار است با پیگیری‌های اعضای این گروه کمیته پیاده و دوچرخه ذیل کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تشکیل شود. همچنین طرح بازنگری در گذرگاه‌های پیاده شامل گذرگاه‌های همسطح و غیرهمسطح، از دیگر برنامه‌هایی است که باهمستان آن را پیگیری می‌کند و در دست اجرا دارد. این کارشناس شهری بیان می‌کند: یکی از الگوهای موفقی که در برخی شهرهای اروپایی توانسته الگوی پیاده‌محوری را برای شهرنشینان جابیندازد، حمایت از شهرهای دسترس‌پذیر بوده است. در این کشورها، با برگزاری رقابت‌هایی به شهرهای دسترسی‌پذیر، جوایز ارزنده‌ای تعلق می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید