• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29398
+
-

بررسی مشکل بزرگ یکی از روستاهای جنوب پایتخت

آب تهران به رسالت نمی‌رسد

آب تهران به رسالت نمی‌رسد

زهرا بلندی| خبرنگار:

منطقه 19


از مشکلات ریز و درشت شهرک رسالت بارها صحبت شده و موضوعاتی چون اخذ کد روستایی برای محله‌ای که بالای 12 هزار نفر جمعیت دارد، تا ساخت‌وسازهای غیرمجاز، محدودیت خدمات رفاهی، مشکلات انشعاب آب و فاضلاب شهری سوژه خبرنگاران این رسانه محلی بوده است. برخوردار نبودن از آب شرب سالم سال‌هاست یکی از دغدغه‌های اهالی مهم این تکه از پایتخت است، به همین دلیل این‌بار به این محله رفتیم تا ضمن شنیدن درددل شهروندان شهرک رسالت و کلهر آنها را با «رضا پوررجب» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران در میان بگذاریم. پوررجب خبرهای خوبی برای اهالی دارد که آن را در ادامه می‌خوانید.

عقربه روی یازدهمین شماره ساعت سنگینی می‌کند. برای شنیدن حرف‌های مردم محلی که می‌گویند اغلب این روزها صدایشان تا دفتر «پوریا گل‌محمدی» شورایار فعال محله، فراتر نمی‌رود به اینجا آمده‌ایم. باهمراهی این شورایار، کوچه‌پسکوچه‌های این محله را از خیابان 20متری بهشتی گز می‌کنیم. گزارش ما با درددل مرد میانسالی که زیر نور آفتاب جلو مغازه‌اش روی صندلی نشسته و در حال بالا و پایین کردن صفحه موبایلش است، آغاز می‌شود. «علیرضا فیض‌نژاد» که یکی از ساکنان قدیمی محله شهرک رسالت است، می‌گوید: «ما در شهریم و ناکام از آب شرب شهری! 2 لوله هزار و 800 و 380 اینچی انتقال آب از سد ماملو به تهران و از بزرگراه هاشمی به سمت بهشت زهرا(س) از محله ما می‌گذرد ولی از این آب بهداشتی محروم هستیم. آب آشامیدنی ما از 2چاه آبی که در خیابان عزتی و داخل پارک افرا قرار گرفته تأمین می‌شود.» او با اشاره به اینکه در روز حدود 10هزار تومان برای خرید آب معدنی هزینه می‌کند، می‌گوید: «چون به آب شرب محله اعتماد نداریم مجبوریم آب معدنی بخریم.» 

کمی آن‌طرف‌تر «غلامرضا طالبی» پیرمرد 78 ساله با دیدن گل‌محمدی سفره دلش را باز می‌کند. او پیش از هرچیز مشکلاتی را که برای کلیه‌اش ایجاد شده بهانه اعتراضاتش کرده و می‌گوید: «از مشکل سنگ کلیه رنج می‌برم. نمی‌دانم به دلیل استفاده از آب آلوده است یا نه! نبود انشعاب فاضلاب شهری مشکل بزرگ ماست که موجب آلودگی آب شرب هم می‌شود. اگر آب مصرفی ما از این چاه‌های محله تأمین شود، فاصله محدود چاه‌های آب تا چاه‌های فاضلاب خانگی برای آب شرب ما آلودگی ایجاد می‌کند.»



20 هزار تومان هزینه روزانه خرید آب معدنی

گشت در محله، ما را به یکی از بوستان‌های محله رسالت می‌رساند. تعدادی از قدیمی‌های محله دور هم جمع شده‌اند که سراغشان می‌رویم. «مهدی بخشی» که از 30 سال پیش در این محله سکونت دارد، می‌گوید: «گاهی آبی که از شیر بیرون می‌آید، با گل و لای همراه است. بیشتر اهالی محله به سلامت آب آشامیدنی اعتماد ندارند و به ناچار از آب معدنی یا دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده می‌کنند.» در ادامه گفته‌های او «حمید حمیدزاده» که از سال 1367 در این محله سکونت دارد می‌گوید: «همه توان خرید و نصب دستگاه تصفیه آب را ندارند.» 
«محمد اسکندری» در حالی‌که از صرف روزانه 20هزار تومان برای خرید آب معدنی یاد می‌کند، می‌گوید: «امیدوارم صدای ما به جایی برسد! کاش اگر کسی برخلاف این فکر می‌کند و می‌تواند اطمینان دهد که آب مصرفی ما سالم است، به ما ثابت کند تا بتوانیم نتیجه آزمایش را ببینیم.» 

در ادامه به پیشنهاد اهالی به خانه یکی از آنها که از دستگاه تصفیه خانگی استفاده می‌کند، می‌رویم. «پروانه گل‌محمدی» بانوی 35 ساله در حالی‌که لیوان آب را که از شیر کوچکی که کنار شیر اصلی آب قرار گرفته پر کرده به فرزندش می‌دهد، می‌گوید: «از آب شهری بی‌بهره‌ایم، برای همین مدتی پیش این دستگاه را نصب کردیم تا بتوانیم با خیال راحت از همین آب استفاده کنیم.» 



آب محله شهرک رسالت سالم است

برای پایان دادن به تردیدهای شهروندان شهرک رسالت سراغ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران می‌رویم. «رضا پوررجب» بعد از شنیدن گلایه‌های اهالی می‌گوید: «چه بخواهیم و چه نخواهیم این شهرک با گرفتن کد روستایی جزء روستاهای بخش آفتاب است و مدیریت بخش آب و فاضلاب آن به مدیریت روستایی مربوط می‌شود. خوب خاطرم هست اوایل فعالیتم، روستاهای جنوب تهران از لحاظ کمی و کیفی آب پایداری نداشتند. به عبارتی مردم با مشکلاتی همچون محدودیت کمّی (فشار و حجم آب) مواجه بودند که با انجام مطالعات فنی، اجتماعی و فرهنگی، تأمین آب کل روستاهای بخش آفتاب از شهریور سال 1394 به مجتمع آبرسانی شهید صنیع‌خانی تهران که در ضلع شمالی بزرگراه آزادگان قرار گرفته، واگذار شده است.»

پوررجب برخی شایعات مبنی بر تأمین آب شرب روستا را از 2 چاه محلی که فاصله چندانی تا چاه‌های فاضلاب خانگی ندارند، رد می‌کند و می‌گوید: «آب موجود در مجتمع شهید صنیع‌خانی از 10 حلقه چاه تأمین می‌شود که ارتباطی با 2 چاه موجود در محله ندارد و این چاه‌ها سال 1395 با ایجاد مجتمع صنیع‌خانی از مدار خارج شده‌اند.» 

وقتی صحبت از شیوع مشکلات کلیوی در شهرک سخن به میان می‌آید پوررجب با استناد به گفته برخی پزشکان می‌گوید: «وجود بیماری‌های کلیوی به وجود مواد معدنی در آب منطقه مربوط نمی‌شود و این قضیه باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.» او در ادامه با ابراز رضایت از بازدید اهالی از مجتمع آبرسانی شهید صنیع‌خانی می‌گوید: «در صورت درخواست اهالی، کارشناسان ما آب مصرفی شهرک را در حضور اهالی در آزمایشگاه سیار مورد آزمایش قرار می‌دهند.» 



پوررجب ضمن اینکه از نظارت 24 ساعته آب مصرفی اهالی خبر می‌دهد، کاربری دستگاه‌های تصفیه آب را رد کرده و می‌گوید: «تنها کارکرد این دستگاه الکترولیز کردن آب است، که اتفاقاً باعث از بین رفتن املاح مناسب می‌شود.» اجرای شبکه فاضلاب برای جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران، طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی یکی دیگر از اقداماتی است که قرار است ابتدا در روستاهای بالادست سد لتیان و ماملو انجام شود و بعد از آن به‌ترتیب اولویت در روستاهای دیگر هم انجام خواهد شد. 

آخرین صحبت‌های پوررجب با اعلام خبری از نصب 5 دستگاه پایش آنلاین در 12 روستا از روستاهای تهران همراه است. او می‌گوید: «این دستگاه‌ها با هدف بالا بردن کیفیت آب به‌صورت آنلاین به بررسی میزان TDS(مقدار شفافیت آب)، PH (غلظت یون در آب)، کدورت و میزان کلر باقیمانده می‌پردازد که در 4 مجتمع سعید‌آباد پردیس، جانکاران پیشوا، شهید تهرانی و شهید صنیع‌خانی تا هفته آینده نصب خواهد شد.» وی ادامه می‌دهد: «از مزایای این دستگاه‌ها می‌توان به دقت بالا، پایش لحظه‌ای و سیستم هشدار بسیار قوی اشاره کرد. همچنین دستگاه از راه دور قابل کنترل است و هشدار آن از طریق پیامک به مدیر شهرستان و مدیر اداره کنترل کیفی و امور آزمایشگاه‌ها اعلام می‌شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید