• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29375
+
-

روح سبز در زندگی آپارتمان‌نشینی

یادداشت

فاطمه رحیم‌لو| کارشناس امور شهری :

مفهوم شهر بدون وجود فضای سبز موثر در اشکال گوناگون، قابل تصور نیست. شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متاثر از ساختارهای طبیعی ندارند. 
فضاهای سبز جزء ضروری و لاینفک پیکرۀ یگانه شهر‌ها هستند و در متابولیسم آنها نقش اساسی دارند و کمبود آنها می‌توانند در حیات شهرها اختلالهایی به وجود آورند. هدف ما ارزیابی کیفی و تدوین نقش فضای سبز در بهبود زندگی شهروندان و ایجاد آرامش خاطر در آنان است. نتایج پژوهش‌های شهری نشان می‌دهد فضاهای سبز شهری بازدهی اجتماعی و اکولوژیک دارند و اثر مهم فضای سبز در شهرها، کارکردهای محیط زیستی یا بازدهی اکولوژیک آنهاست که شهرها را برای‌ زیست مساعد مهیا  و با آثار مخرب گسترش صنعت و حمل‌و‌نقل مقابله می‌کند و موجب ارتقای کیفی زندگی شهروندان می‌شود. اهمیت فضاهای سبز شهری تا حدی است که از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به حساب می‌آید.

زندگی آپارتمان‌نشینی باید با روح فضای سبز عجین شود و با توجه به نهادینه شدن بلندمرتبه‌سازی در شهرهای کشور باید از الگوی موفق در زمینه ایجاد فضای سبز عمودی بهره جست. هنجارهای آپارتمان‌نشینی سریع‌تر از تصورات موجود در کشور نهادینه شد و با سرعت بالا حتی روستاها را نیز درنوردید و درختان و عرصه‌های فضای سبز بیشترین خسارت و آسیب را متحمل شدند. 

شهروندان برای حضور موفق در جامعه و برخورداری از بهره‌وری مناسب نیازمند نشاط اجتماعی و سرزندگی هستند. همجواری با درختان و فضای سبز راهکار مناسبی برای تقویت روحیه شهروندان به شمار میرود؛ از این رو، با در نظر گرفتن بلندمرتبه‌سازی‌ها باید سازندگان را به سمت ایجاد فضای سبز عمومی سوق داد. شهرداری‌ها در شرایط کنونی، با در نظر داشتن شرایط بحران کمبود آب، باید به سمت صیانت از حیات جنگل‌ها، باغات و عرصه‌های فضای سبز حرکت و با شدت با عوامل تهدید‌کننده محیط‌زیست مقابله کنند؛ چراکه موضوع حیاتی حفاظت از سلامت جامعه مطرح است. 

هویت باغشهری کرج که در سال‌های گذشته منطقه‌ای تفرجگاهی و خوش آب و هوا بود، در اثر تخریب گسترده باغات و اراضی کشاورزی به یغما رفته است و خبری از سرسبزی گذشته نیست و مردم در آپارتمان‌های خالی از احساس محبوس هستند. جا دارد برای ایجاد تغییر در این رویه به سمت ایجاد فضای سبز عمومی سازگار با کم‌آبی حرکت کنیم.  شورای اسلامی شهر کرج در حوزه صیانت از محیط ‌زیست و حیات باغات و درختان، با هر لایحه یا پیشنهادی که منجر به تخریب اراضی کشاورزی و عرصه‌های فضای سبز شود، به شدت مخالفت میکند و باور دارد هیچ میراث و ثروتی ارزشمندتر از موهبت‌های الهی نیست و باید گنجینه‌های ارزشمندی چون باغ سیب را برای نسل‌های آینده حفظ و نگهداری کرد. امید است مسئولان سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج بر این مقوله جدی‌تر نظارت کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید