• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29306
+
-

مریوان شیفته نمایش است

گفت‌وگو با یک هنرمند تئاتر خیابانی

ستاره حجتی/خبرنگار

جشنواره تئاتر مریوان که این روزها کار خود را در استان کردستان آغاز کرده است، یک جشنواره کوچک و محلی است که هر سال رشد فزاینده‌ای دارد و خود را در سطح ملی و بین‌المللی شناسانده است. علی ظفر‌قهرمان، هنرمند فعال در حوزه نمایش خیابانی، در گفت‌وگو با همشهری از مریوان و جشنواره‌اش می‌گوید.


مهم‌ترین شاخصه جشنواره نمایش مریوان چیست؟

به گمان من مهم‌ترین ویژگی جشنواره، مردمی و خیابانی بودن و از سوی دیگر، عشق مریوان به نمایش است. باید توجه داشت در ایران که عموم رویدادها مرکزگرا هستند، مریوان با تکیه بر توان و استعداد ویژه‌اش کار خودش را پیش می‌برد و این خصیصه بسیار ارزشمند است.

 به نظر می‌رسد علاقه زیادی هم در این منطقه به تئاتر وجود دارد و این جشنواره برخاسته از یک حرکت صرفا نخبه‌محور نیست.

بله. اقبال مردمی به نمایش در این منطقه زیاد است. از سوی دیگر هم‌مرز بودن با عراق و کردستان عراق که بسیار نمایش‌خیز است هم در رشد نمایش این منطقه تاثیر دارد. نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که نمایش خیابانی در انتظار مخاطب نمی‌نشیند، بلکه سراغ مخاطب می‌رود. برای دوستی با مخاطب دست دراز می‌کند و همین فاکتور مهمی است که به آن استمرار می‌دهد. از سوی دیگر این گونه نمایش کاملا به‌روز است. انگار شما در خانه کسی را می‌زنید و آینه‌ای از زندگی او را با جزئیاتی که ندیده جلو چشمش می‌گیرید. 

چرا بسیاری دیگر از مناطق ایران نتوانسته‌اند به این موفقیت مریوان دست پیدا کنند؟

در این باره می‌‌توان به  نکاتی اشاره کرد. یکی اشتباه در شیوه و بیان به این معنا که شاید آنچه را ضرورت گفته شدن بود درک نکرده‌اند و متوجه نشده‌اند که مخاطب به تماشای انتزاع فکری نیامده. از سوی دیگر مسئولان هم موثرند. جشنواره نمایش مریوان، نمونه موفق یک عملکرد محلی است که احتمالا در مناطق دیگر نادیده گرفته شده.

این خبر را به اشتراک بگذارید