• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29240
+
-

سفر ظریف به سوریه در آستانه اجلاس تهران

روحانی، پوتین و اردوغان روز جمعه در ایران درباره بحران سوریه نشست برگزار می‌کنند

دیپلماسی
سفر ظریف به سوریه در آستانه اجلاس تهران

سفر ناگهانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه احتمالا باید در چارچوب نشستی باشد که 3 روز دیگر به میزبانی کشورمان برگزار می‌شود؛ نشستی که با حضور سران 3 کشور ایران؛ روسیه و ترکیه برای بررسی تحولات سوریه و در چارچوب مذاکرات معروف به آستانه برگزار می‌شود.

این3 کشور از بازیگران اصلی میدان سوریه، از 3سال قبل مذاکراتی موسوم به روند آستانه برای برقراری صلح در سوریه را داشته‌اند که تا‌کنون 10 دور آن برگزار شده است.

ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی قرار است در تهران برای سومین بار به‌منظور بررسی اوضاع سوریه دور هم جمع ‌شوند.

پیش از سفر ظریف به سوریه، سردار امیر حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در سفری به سوریه مذاکراتی نظامی در آنجا داشت؛ مذاکراتی که منجر به امضای تفاهمنامه همکاری نظامی در این کشور شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفری غیرمنتظره دیروز وارد دمشق شد و با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. ظریف هفتم شهریور هم در سفر غیرمنتظره‌ای به ترکیه رفته و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده بود.

بررسی آخرین تحولات ادلب به‌عنوان آخرین پناهگاه گروه‌های مسلح از محورهای تبادل نظر ظریف با مقامات سوری بود. ظریف آخرین بار مرداد سال94 به دمشق رفته بود.

وزیر امور خارجه کشورمان  در بدو ورود در فرودگاه دمشق در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سوریه در حال پاکسازی کامل تروریسم در این کشور است و باقی تروریست‌ها ازجمله تحریرالشام (جبهه النصره) باید از ادلب خارج شوند.

وی افزود: پس از پیروزی‌های خوب جبهه مقاومت علیه گروه‌های افراطی و تروریسم در سوریه زمان بازسازی این کشور فرا رسیده است و کشورهای متحد راهبردی سوریه در آن سهیم هستند.

وزیر خارجه ایران این را هم گفت که در نشست تهران هماهنگی برای ادامه روند سیاسی و مقابله با تروریست‌ها در سوریه بررسی می‌شود.

ظریف خاطرنشان کرد: در اجلاسی که روز جمعه آینده در تهران در ادامه روند سیاسی سه‌جانبه خواهیم داشت، نحوه چگونگی برخورد با گروه افراطی و تروریستی ازجمله تحریرالشام (جبهه‌النصره) بررسی می‌شود.

ظریف در نخستین ملاقاتش در دمشق با ولید معلم، وزیر امورخارجه سوریه دیدار و بر حمایت ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود با مقامات سوری، با عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر امورخارجه کشورمان پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت را تبریک گفت و اظهار داشت: مردم و دولت سوریه به‌دنبال این پیروزی‌ها به سمت بازسازی کشور خود حرکت خواهند کرد.

ظریف از مشارکت شرکت‌های خصوصی ایرانی در بازسازی سوریه استقبال کرد و وظایف سفارتخانه‌های ایران و سوریه را تسهیل حضور شرکت‌های خصوصی ایرانی دانست. همچنین طرفین بر تبادل هیأت‌های اقتصادی و تلاش بر نزدیک‌کردن بخش‌های خصوصی 2کشور تأکید کردند.

ایران و روسیه به‌عنوان 2 حامی دولت سوریه نگران هستند با نزدیک شدن به زمان عملیات آزادسازی ادلب، گروه‌های مسلح برای تحریک کشورهای غربی و مجامع بین‌المللی اقدام به استفاده از مواد شیمیایی کنند. در این رابطه وری اوشاکوف، مشاور کاخ کرملین، اعلام کرده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشست خود با سران ایران و ترکیه در روز جمعه ممکن است درباره‌ تحرکات شیمیایی سوریه رایزنی کند.

سوریه از 8 سال قبل درگیر بحران داخلی و مقابله با گروه‌های مسلح است.

   قاسمی: ادامه کمک‌های مستشاری ایران به سوریه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تحولات ادلب سوریه گفت: موضوع ادلب یکی از موضوعات پیچیده سوریه است. ادلب آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت ملی سوریه است. دولت سوریه به‌عنوان یک حاکمیت حق دارد که با تروریست‌ها در آنجا مبارزه و سعی کند که تمام سرزمین خود را از وجود تروریست‌ها پاک کند. ایران نیز همچنان به‌عنوان حامی دولت سوریه در کنار این کشور حضور دارد و کمک‌های مستشاری خود را به این کشور در راستای مبارزه با تروریست تا زمانی که دولت سوریه به آن احتیاج داشته باشد ادامه می‌دهد. قاسمی با بیان اینکه در حل این بحران روند آستانه تنها روند موجود و موفق است، گفت: نشست سران ایران، روسیه و ترکیه در ایران می‌تواند در ادامه مسیر قبلی روند آستانه به برداشتن گام‌های بیشتر برای حل این بحران و مبارزه با تروریسم و بازگشت آرامش و صلح در سوریه کمک کند. ما به این موضوع خوش‌بین هستیم که اجلاس تهران، اجلاس موفق و کارآمدی برای مجموعه منطقه و موضوع مبارزه با تروریسم خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید