• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2918
+
-

سالاری: کسی حق ندارد بخشنامه ضد‌فساد شهرداری را اجرا نکند

گزارش 100 روزه کمیسیون معماری و شهرسازی شورا ارائه شد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران دیروز هشدار داد هیچ شخصی حق ندارد با ایجاد یک رویه جدید در مناطق بخشنامه ضد‌فساد شهرداری را از محتوا تهی کند.

به گزارش همشهری،‌محمد سالاری دیروز درنشستی با خبرنگاران که با موضوعیت ارائه گزارش عملکرد 100روزه کمیسیون متبوعش برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات شهردار جدید تهران صدور بخشنامه توقف فعالیت‌های شوراهای معماری مناطق بود، ‌گفت: بیشترین رانت و فساد در این شوراها رخ می‌داد که با بخشنامه شهردار تهران این تصمیمات صرفا تحت نظر شهردار منطقه انجام می‌شود اما اخیرا متوجه شدیم به موجب اعتراض شهرداران برخی رویه‌ها به حالت قبل بر می‌گردد که دراین باره هشدار می‌دهیم.

وی همچنین بابت مغایرت‌های زیاد تصمیمات و توافقات شوراهای معماری مناطق بعد از ابلاغ طرح تفصیلی با اسناد بالادستی انتقاد کرد وگفت: به همین منظور طی ماه‌های آینده باید تمامی خدمات این حوزه باهدف شفافیت هوشمند شود.

سالاری از تهیه طرحی در کمیسیون معماری و شهرسازی سخن گفت که براساس آن ساختمان‌های بلندمرتبه شناسایی و برای ایمن‌سازی‌ آن برنامه کاملی ارائه می‌شود. وی از نظارت بیشتر بر پاساژهای ناایمن در هسته مرکزی شهر هم سخن گفت و افزود: به‌صورت جدی پیگیر تدقیق نقشه گسلی تهران روی طرح تفصیلی هستیم.  البته هم‌اکنون 239ساختمان بالای 12طبقه روی گسل ساخته شده است که باید ایمن‌سازی‌ شوند.

سالاری همچنین گفت: قرار است باکمک دولت به یک مدل نوسازی بافت‌های فرسوده همراه با بسته‌های تشویقی مؤثر برسیم البته امیدواریم همراهی دولت شعاری نباشد.

وی با بیان اینکه بازنگری روی طرح تفصیلی شهرتهران آغاز شده است، گفت: 2پروژه بزرگ‌مقیاس در منطقه 22در حال ساخت است که در یکی از این پروژه‌ها 14طبقه ساختمان بدون پروانه ساخته شده که باید با مسببان این مسئله برخورد قانونی شود.

وی در مورد تخلف پاساژ پالادیوم نیز گفت: مالک این پاساژ در ضلع جنوبی ساختمان مجتمع تجاری خود زمینی را با هدف تأمین پارکینگ خریداری کرده بود اما پس از مدتی تصمیم می‌گیرد که این زمین را هم به مجتمع تجاری بدل کند و در این بین با سوءاستفاده، یک تونل زیرزمینی و یک پل هوایی که از زیر و روی خیابان عمومی می‌گذرد را احداث می‌کند که انتظار داریم نسبت به جمع‌آوری این اقدام متخلفانه اقدام شود وگرنه با خبرنگارها به آنجا می‌رویم چون کاملا مغایر با طرح تفصیلی و غیرقانونی است.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه به‌زودی شاهد لغو مصوبه برج باغ خواهیم بود، گفت: معتقدیم اگر از این باغ‌های مانده هم حفاظت نشود در ماه‌های آتی آنها هم از بین می‌روند و از آنجایی که برج باغ در اسناد شورای‌عالی معماری و شهرسازی هم دیده شده، باید این موضوع در اسناد بالادستی هم ملغی شود. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی همچنین از توقف مال‌سازی‌ در تهران بدون پیوست مطالعاتی خبر داد و گفت: با مردم عهد بستیم که اگر اشکالی دیدیم اعلام کنیم و انتقاد من از مدیریت فعلی شهری این است که بعد از 4‌ماه هنوز انسجام کامل بین ستاد و صف ایجاد نشده، به‌گونه‌ای که بسیاری از شهرداران مناطق می‌گویند که با ما تماس گرفته نشده و بلاتکلیف هستیم که برنامه چه خواهد بود؟

این در حالی است که باید فرایند انتصابات به سرعت تکمیل شود تا شهرداران و کارمندان بدانند که قرار است چه چشم‌اندازی داشته باشند. وی گفت: در منطقه 22، 14ساختمان بدون کسب پروانه ساخت ساخته شده و وقتی به بازدید از این تخلف پرداختم متوجه شدم که فردی که کنار دست من ایستاده این تخلف واضح را امضا کرده است و وقتی از او پرسیدیم که چرا این کار را کردی، گفت که اگر در شهرداری دور قبل این امضا را نمی‌کردم عزل می‌شدم اما حالا همان شخص می‌خواهد معاون شود. او حتی در تعاونی مسکن شورای شهر قرار بود 21طبقه بسازد اما 24طبقه ساخته و 900متر تجاری اضافه کرده است. سالاری در پاسخ به این سؤال که آیا شهردار تهران از ترفیع متخلفان خبر دارد، گفت: دیدید که در موضوع قطع درختان منطقه یک، شهردار ناحیه عزل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید