• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2922
+
-

گزارش نجفی به مردم از آماده‌سازی پایتخت برای مقابله با زلزله

برنامه 34 بندی شهرداری برای تجهیز امکانات تهران در مقابله با زلزله احتمالی در شورای شهر ارائه شد

شهر
گزارش نجفی به مردم از آماده‌سازی پایتخت برای مقابله با زلزله

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران: ما در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم

 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش دیروز در واکنش به ناآرامی‌های اخیر با تأکید بر اینکه ما در موقعیت هوشیاری ملی قرار داریم، گفت: بدیهی است که حق اعتراض قابل‌قبول است ولی نحوه بیان انتقادات و مطالبات باید در چارچوب قانون باشد. محسن هاشمی اعتراض‌های خیابانی را غیرقانونی و راهکاری نامناسب دانست و گفت: ما اعضای شورای شهر توصیه می‌کنیم که از فضای هیجانی پرهیز و از رخنه و حضور تندروها به فضای سیاسی کشور جلوگیری شود.

تأکید هاشمی این بود که باید سعی کنیم ملتی واحد بمانیم تا از گزند دشمنان خارجی در امان باشیم. به اعتقاد محسن هاشمی، نباید تحت‌تأثیر برخی دروغگویی‌ها در فضای مجازی قرار گرفت زیرا درست‌ترین مطالبات نیز در اندک فریادهای قانون‌شکنان و تندروها محو خواهد شد. وی اظهار داشت: باید قبول کرد که تبعیض، فساد و فاصله طبقاتی و فشارهای اقتصادی وجود دارد که البته بدون مطرح‌کردن مقصر باید صدای مردم توسط 3قوه و نهادهای حاکمیتی شنیده شود و سروسامانی به آنها داده شود. هاشمی گفت: پیگیری مطالبات به‌صورت مدنی مناسب‌ترین شیوه بیان مطالبات است.

 

شهردار تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در زمین‌لرزه اخیر مشکین‌دشت، ملارد و چالش‌های آن ارائه کرد. محمدعلی نجفی پیش از شروع این گزارش بابت حوادث شنبه گذشته ابراز تأسف کرد و گفت: این حوادث برای ساعاتی خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی را کمی دچار اخلال کرد و عده‌ای با یک حرکت کور لطماتی به تاسیسات و امکانات شهرداری که متعلق به شهروندان تهرانی است، وارد ساختند.

به گزارش همشهری، در گزارش شهردار تهران به برخی نتایج به‌دست آمده از آسیب‌شناسی زلزله 29آذر اشاره شد.

نجفی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در ساعات اولیه زلزله نخست آمادگی لازم را نداشت، گفت: به‌منظور تأمین امنیت و مقابله با ناامنی‌های احتمالی در صورت بروز حوادث غیرمترقبه از نیروی انتظامی خواسته شده تا طرحی را تهیه و به شورای هماهنگی مدیریت بحران ارائه کند.

به گفته نجفی بخش عمده‌ای از اقدامات انجام شده بعد از وقوع زلزله اخیر از سوی شهرداری تهران صورت گرفت. وی به‌عنوان نمونه از سازمان آتش‌نشانی نام برد که از 14کارگروه تشکیل شده توسط نهادهای متولی، از همه فعال‌تر عمل کرد و در آماده‌باش 100درصدی لحظات بسیار سخت و پرفشاری را گذراند.

ناایمن بودن شریان‌های حیاتی در پایتخت، ضعف آموزش‌های همگانی برای نحوه مواجهه با زلزله، نبود سامانه هشدار زودهنگام در زمان زلزله، کمبود فضای مناسب به‌منظور اسکان اضطراری شهروندان، ناایمن بودن شریان‌های حیاتی مثل فرسودگی لوله‌های آب و گاز شهری، سه هزار و 200 هکتار بافت فرسوده ازجمله نقاط ضعف مورد اشاره از سوی نجفی بود.

البته شهردار تهران از نصب سنسورهای هوشمند روی لوله‌های گاز سخن گفت که قرار است در سال آینده به اجرا درآید. بر این اساس به محض وقوع زلزله سیستم گازرسانی شهر قطع خواهد شد.

وی در ادامه نیز از نبود سیستم جایگزین برق و کمبود ظرفیت‌های امدادرسانی هوایی هنگام بروز حوادثی نظیر زلزله سخن گفت و افزود: وزارت بهداشت چند هلی‌کوپتر خریداری کرد و ما نیز کمک می کنیم این هلی‌کوپترها زودتر وارد سیستم شوند.

وی افزود:  از آنجایی که در شهر تهران سیستم هوشمند اعلام خطر وجود ندارد، حتما اپلیکیشن‌های خاصی طراحی می‌کنیم که قابل نصب روی موبایل شهروندان است تا درصورت عدم‌دسترسی به رادیو و تلویزیون از طریق این اپلیکیشن راهنمایی لازم را دریافت کنند.

شهردار تهران با اشاره به حضور شهروندان در خیابان‌ها بعد از وقوع زلزله گفت:نمی‌دانم مردم به چه علتی می‌روند باک بنزین را پر می‌کنند. به طور متوسط 9 میلیون لیتر بنزین در پمپ‌های بنزین تهران زده می‌شود که این حجم به 15 میلیون لیتر رسید. 

نجفی همچنین از باز شدن در ورزشگاه آزادی در غرب تهران نیز انتقاد کرد و گفت: به نظرم این تصمیم درستی نبودچراکه مردم را به سمتی بردیم که زلزله اتفاق افتاده است.

به‌گفته نجفی، تجربه زلزله اخیر ثابت کرد که شهرداری تهران نیاز به یک سیستم مستقل بی‌سیم دارد که متأسفانه تاکنون این مسئله از سوی وزارت ارتباطات مورد تأیید قرار نگرفته است. وی مصوبه سال89 دولت را که برای تمامی دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران وظایفی معین کرده غیراجرایی دانست و گفت: تقریبا در این سال‌ها هیچ کاری صورت نگرفته است؛ مثلا قرار بود مخازن خطرناک سوخت واقع در شهران از شهر خارج شوند که نشده درحالی‌که حتما باید این کار انجام شود.

این در حالی است که براساس مصوبه سال 89 آتش‌نشانی باید بتواند امکان اطفای حریق در 50هزار نقطه تهران را داشته باشد.

به گفته نجفی 150 ایستگاه آتش‌نشانی در تهران وجود دارد که البته در شرایط بحران پاسخگو نیست. به عبارت دیگر باید حداقل 5 هزار پایگاه آتش‌نشانی در تهران داشته باشیم. شهردار تهران برای جبران کمبودهای اشاره شده ابتدا پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ملی برای شهر تهران را مطرح کرد که ریاست آن نیز برعهده معاون اول رئیس‌جمهور باشد.

تشکیل این کارگروه ملی مقابله با زلزله از نظر نجفی از مهم‌ترین پیشنهادهای شهرداری تهران به‌شمار می‌رود؛ زیرا می‌تواند همکاری تمامی دستگاه‌های دخیل در امر مدیریت بحران را افزایش دهد. وی درعین حال بر تشکیل شبکه همکاری با سازمان‌های غیردولتی محلی برای مدیریت رفتارهای اجتماعی استقبال کرد چون از نظر نجفی برای مقابله با بحران باید اقدامات را محلی کرده و سیاست مدیریت محلی و تقویت محله‌محوری را دنبال کرد. شهردار تهران در گزارش خود 14مورد راهکار کوتاه‌مدت و 20راهکار میان و بلندمدت ارائه کرد که راهکارهای کوتاه‌مدت 90میلیارد تومان و راهکارهای بلندمدت نیازمند 25هزار میلیارد تومان اعتبار است.

قرار است این طرح‌ها از سوی شهردار تهران به روسای سه قوه ارائه شود که مهم‌ترین آنها نیز اسکان موقت است. نجفی گفت: ما باید شهرکی برای اسکان موقت شهروندان پس از زلزله و شرایط اضطراری بسازیم و در آن تمام زیرساخت‌ها مثل آب، برق و... را فراهم کنیم.

مناسب‌ترین نقطه برای این منظور به گفته نجفی زمین‌های جنوب مرقد حضرت امام(ره) بین تهران و قم است. یکی دیگر از پیشنهادهای نجفی این بود که در شرایط وقوع بحران باید خبررسانی کاملا کنترل شده صورت گیرد و از هرگونه ناهماهنگی در این حوزه پرهیز شود وگرنه هر خبر نادرست به اضطراب و وحشت مردم می‌افزاید.

 

کارهایی که باید انجام شود

در واکنش به این گزارش ابتدا احمد مسجدجامعی از کمبود امکانات سازمان‌های آتش‌نشانی و مدیریت بحران در سطح عملیات سخن گفت و خواستار تهیه پیوست بحران و پدافند غیرعامل در پروژه‌های عمومی ازجمله مراکز تجاری و مال‌ها شد.

وی همچنین گفت: بیش از 500کیلومتر راه در تهران داریم که باید بیش از 200کیلومتر آن در زمان بحران و زلزله باز باشد اما می‌بینیم که در 2زلزله اخیر هیچ‌کدام از راه‌ها نه‌تنها باز نبود، بلکه قفل هم شد.

علی اعطا هم بر لزوم جابه‌جایی ساختمان‌های با اهمیت بالای تهران تأکید کرد و گفت: مراقب باشیم فضاهای بازی که در شرایط بحرانی به کار می‌آید، مانند بوستان ولایت به سرنوشت بوستان مادر دچار نشود و برج‌سازی‌ در آن صورت نگیرد. محمود میرلوحی نیز گفت: متأسفانه پمپاژ نگرانی از سوی کارشناس‌ها همیشه پس از وقوع بحران دیده می‌شود.

حجت نظری هم با اشاره به اینکه نقشه اماکن امن تهران به‌روز نیست، گفت: بعد از زلزله دوم شهروندان به برخی از این اماکن مراجعه کردند اما با در بسته مواجه شدند. وی تأکید کرد که فضای 40میلیون مترمربعی پارک‌های جنگلی شهر تهران برای اسکان شهروندان بعد از زلزله آماده‌سازی‌ شود.

زهرا صدراعظم نوری هم از وجود 265مدرسه ناایمن و 177مرکز درمانی و بیمارستان ناایمن در برابر زلزله سخن گفت و افزود: در شهرداری تهران نیز یک‌هزار و 152ساختمان ناایمن داریم که هنگام زلزله مشکل‌آفرین خواهند بود.

الهام فخاری هم گفت:‌ نقد اساسی و اصلی در زمین‌لرزه تهران به مدیران گذشته وارد است که با آن همه نمایش و بریز و بپاش، زیرساخت‌های حداقلی را برای شرایط بحران تدارک ندیدند. فخاری طرح ارزیابی منازل از سوی کارشناسان شهرداری و هلال‌احمر را مطرح کرد تا در آن اماکن امن هر خانه به شهروندان معرفی شود.

نظر ناهید خداکرمی هم این بود که شهرداری تهران یک شبکه اختصاصی آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی داشته باشد و حتی اگر لازم شد شبکه تهران را برای این منظور اجاره کنند.

محمدجواد حق‌شناس هم گفت: شهرداری طبق برنامه پنج‌ساله دوم خود باید تا پایان این برنامه 20درصد از شهروندان تهرانی را تحت آموزش‌های عمومی و ایمنی قرار داده باشد که با این رقم خیلی فاصله داریم.

 

برنامه برای مقابله با آلودگی هوا

محمدعلی نجفی صبح دیروز در حاشیه ارائه گزارش در شورای شهر تهران در جمع آنها هم حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره تدابیر صورت‌گرفته به‌منظور مقابله با آلودگی هوا گفت: گزارشی را در این زمینه به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه داده و اعلام کردیم که اگر در یک برنامه پنج‌ساله، هر سال 2هزار میلیارد تومان در اختیار شهرداری تهران قرار داده شود، ما قول می‌دهیم از سال اول 22درصد آلودگی هوای تهران را کاهش دهیم و اگر نتوانستیم شهروندان می‌توانند از ما بازخواست کنند. وی گفت: پیشنهاد ما به مجلس شورای اسلامی آن است که قیمت بنزین در شهر تهران نسبت به بقیه نقاط کشور بین 150 تا 200تومان افزایش پیدا کند و مبلغ 700میلیارد تومانی که در سال از این محل تأمین می‌شود، صرف مبارزه با آلودگی هوای تهران شود. به گفته شهردار تهران بیش از 10 تا 14پیشنهاد مختلف در این گزارش وجود دارد که درصورت تأیید در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

نجفی در پاسخ به سؤال دیگری درباره شکایت از رسانه‌های منتشر‌کننده خبر کذب سفر او به کیش در زلزله 29آذر، تصریح کرد: در این مدت علیه بنده خیلی شایعات دروغین ایجاد شد و در هیچ موردی اقدام به شکایت نکردم اما درباره اقدام اخیر بعضی از رسانه‌های مجازی که متأسفانه عده‌ای از آنها ادعای مکتبی و اسلامی بودن دارند، موضوع به وظیفه‌ای که درباره مردم تهران و موضوع بحران و زلزله داریم برمی‌گشت.

نجفی گفت: دروغی را به من نسبت دادند که اگر دستگاه قضایی به اندازه ما نسبت به مبارزه با فسادی که از طریق دروغ انجام می‌شود، حساس باشند، باید براساس شکایتی که انجام دادیم رسیدگی کرده و مردم را مطلع کنند .

 

 هزار وعده خوبان یکی وفا نکند!

شهردار تهران درباره وعده واگذاری واگن‌های مترو به کلانشهرها گفت: البته دکتر نوبخت از دوستان ما و مسئولان طراز اول کشور هستند اما حداقل درباره شهرداری تهران باید بگوییم هزار وعده خوبان یکی وفا نکند! ایشان تاکنون بارها به ما قول‌هایی دادند اما تا حالا که ما چیزی ندیدیم. نجفی به برگزاری مناقصه بین‌المللی برای تولید 630واگن مترو توسط کارخانه‌های داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان دی‌ماه برنده این مناقصه مشخص شود و در این صورت شرکت برنده شروع به ساخت واگن‌ها می‌کند که ساخت نخستین واگن حداقل 9 تا 10‌ماه طول می‌کشد.

نجفی یادآور شد: با فرض اینکه تا پایان دی‌ماه برنده مناقصه مشخص شده و نخستین قرارداد در اسفند بسته شود، نخستین واگنی که به ناوگان متروی تهران وارد خواهد شد، دی‌ماه سال آینده خواهد بود. وی افزود: قرار است 2هزار دستگاه واگن دیگر برای تهران و سایر کلانشهرها خریداری شود که از این میان هزار دستگاه مربوط به تهران است اما هنوز هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.

نجفی ضمن ابراز مخالفت با فروش طرح، کارت و آرم ترافیک، گفت: در هیچ جای دنیا این روش سابقه ندارد؛ بنابراین ما طرح جدیدی برای محدوده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک داریم که اگر به تصویب برسد، خیلی مناسب‌تر خواهد بود؛ همچنین در این طرح تعداد خودروهایی که وارد محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد می‌شوند، خیلی کمتر از وضع فعلی خواهد بود.

شهردار تهران درباره سرنوشت سهمیه‌های طرح ترافیک، گفت: ممکن است به برخی گروه‌ها تخفیف دهیم؛ چراکه این طرح انعطاف زیادی دارد؛ از این‌رو برای گروه‌هایی که باید اولویت یا امتیاز خاصی برای آنها درنظر گرفته شود، هنگام ورود به محدوده با سیستم هوشمند تخفیف قائل هستیم.

نجفی تأکید کرد: مقرر شده است که دیگر کسی کارت و آرم ترافیک نداشته باشد؛ از این‌رو به هیچ‌کس ازجمله خبرنگاران سهمیه نمی‌دهیم.

وی تأکید کرد: در مرحله بعدی می‌توانیم رفت‌وآمد اتومبیل‌های تک‌سرنشین را در تهران محدود کنیم یا در اتوبان‌ها همانند خیلی از کشورهای دیگر، خط جداگانه‌ای برای اتومبیل‌های بیش از 2 یا 3سرنشین اختصاص دهیم.

 

گزارش دخل و خرج تهران

سید حسن رسولی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در جلسه دیروز در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شهریور، مهر و آبان‌ماه1396) با بیان اینکه یکی از چالش‌های مبتلابه در حوزه مدیریت شهری، ناپایداری اقتصاد است، تأکید کرد: طی 3‌ماه شهریور، مهر و آبان، درآمدهای کسر شده به میزان 26درصد از هزینه‌ها فزونی گرفته، این شاخص نشان می‌دهد که درک درست و انتخاب مسیر صحیح صورت گرفته است.

صدور 2بخشنامه اخیر شهردار (پایان دادن به ماجرای هولوگرام و انضباط‌بخشی به شوراهای معماری مناطق) نقش اساسی در این بهبودیابی داشته است.  وی افزود: ‌در 3‌ماه گذشته درآمدها بیش از هزینه‌ها محقق شده و هزینه‌های شهرداری روند کاهشی داشته. براساس گزارش واصله از شهرداری تهران، از مجموع درآمدهای وصولی در این 3‌ماه 78درصد نقد و 22درصد آن غیرنقد محقق شده.

همچنین هزینه‌های صورت‌گرفته در 3‌ماه گذشته 83درصد به‌صورت نقد و 17درصد غیرنقد تأمین‌شده است. رسولی با استناد به گزارش‌های ارسالی در 8‌ماه امسال گفت: تنها 21درصد از بودجه 179هزار میلیارد ریالی شهرداری از منابع پایدار تأمین شده و 79درصد دیگر سهم سرفصل‌های ناپایدار از قبیل فروش تراکم و سایر وجوه عوارض بخش شهرسازی تأمین شده است که بدون شک تداوم این روند با مصالح شهروندان در تعارض است.

وی گفت: به‌عنوان نماینده مردم و خزانه‌دار شورای شهر هشدار می‌دهم که چنانچه برای سال97 و برنامه سوم تصمیماتی مهم ولو دشوار در حوزه افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه‌های غیرضروری اداره شهر اتخاذ نکنیم، به وظایف صادقانه خویش در صیانت از حقوق شهروندان تلاش مؤثری به عمل نیاورده‌ایم.

دیروز همچنین دوفوریت و کلیات لایحه «اصلاحیه مصوبه مجوز تقسیط و چگونگی اخذ مطالبات شهرداری تهران» به تصویب اعضای شورای شهر رسید. در دفاع از این لایحه سمیع‌الله حسینی مکارم، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: ما تمام امور ساخت‌وساز را مورد تخفیف قرار دادیم و تخفیف ضریب K را برای اینکه فقط شامل ساخت‌وساز تجاری و اداری نشود و به رونق ساخت‌وساز بینجامد، پیشنهاد دادیم تا شامل همه مجموعه‌های ساخت‌وسازها شود.

بنابراین تا پایان اسفندماه که دو‌ماه‌ونیم باقی‌مانده، پیشنهاد دادیم تا متقاضیان در صورت واریز نقدی به خزانه شامل تخفیف شوند. البته به شرطی که تمامی ضوابط ساخت‌وساز موجود باشد، این تخفیف تجاری و اداری و مسکونی را شامل می‌شود. وی در مورد دلیل این کار گفت: در سال‌جاری به دلایل متعدد ساخت‌وساز با رکود مواجه شده.

طبعا وقتی ساخت‌وساز صورت نگیرد، درآمدها هم محقق نمی‌شود. درآمدمان از محل درآمد ارزش افزوده که سال گذشته ماهی 350میلیارد تومان بود امسال به 150میلیارد تومان کاهش یافته و باعث شده تا امسال 2هزار میلیارد تومان از این محل کاهش درآمد داشته باشیم.

وی گفت: در کنار این ما با کاهش درآمد ساخت‌وسازهم مواجهیم اما درعوض هزینه‌های جاری افزایش داشته است. مکارم از اعضای شورای شهر خواست تا به‌منظور رونق ساخت‌وساز و اشتغال‌زایی به این لایحه رأی دهند. در این‌باره علی اعطا، سخنگوی شورای شهرتهران نیز گفت: این پاداش مربوط به صدور پروانه، تثبیت واحدهای تجاری و اداری و...

است که مغایرتی با طرح تفصیلی نداشته باشد و تخلف هم نباشد درنظر گرفته شده است. اگر مالکان به‌صورت نقدی و کامل پرداخت‌های خود را انجام دهند، می‌توانند از تخفیف ۳۳درصدی بهره‌مند‌شوند.

 

 

محمود میرلوحی برنامه و بودجه  

 

 در دیداری که با رئیس‌جمهور داشتیم، یادداشتی از سوی آقای نوبخت به‌دست رئیس‌جمهور رسید که براساس آن قرار شد تا آخر هفته سهم یارانه بلیت مترو و جرایم راهنمایی و رانندگی به خزانه شهرداری واریز شود اما با گذشت 2ماه اتفاقی نیفتاده است.

تذکر به سازمان برنامه و بودجه می‌دهم و پیگیر پرداخت این منابع درآمدی هستم. شهرداری در بحث منابع و درآمدها مشکل دارد و باید هرچه سریع‌تر این اعتبارات پرداخت شود.

 

افشین حبیب‌زاده عمران و حمل‌ونقل    

 

طبق ماده۸۴ قانون شهرداری، مؤسسات وابسته به شهرداری که دارای شخصیت حقوقی هستند، می‌توانند با اصول بازرگانی اداره شوند.

اساسنامه این قبیل مؤسسات باید به تصویب انجمن شهر و موافقت وزارت کشور برسد، اما با نگاهی به متن ماده قانونی مذکور که منجر به تشکیل ده‌ها سازمان و شرکت در شهرداری تهران شده، می‌توان به روشنی فهمید که انحرافی در تصمیم‌گیری‌های فعلی با روح قانون وجود دارد.

یکی از اشکالات این سازمان‌ها و شرکت‌ها  این است که استقلال مالی را برای خود واجب دانستند که برای رفع این اشکالات همه درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری  مستقیما به ‌حساب خزانه شهرداری مرکز واریز شود و بعد از آن مطابق با ردیف‌های بودجه، اعتبار تخصیص داده شود تا با این شیوه سازمان‌ها و شرکت‌ها نظارت‌پذیر باشند.

 

زهرا نژادبهرام معماری و شهرسازی  

 

 در محله جوانمرد قصاب وجود کارخانه روغن نباتی ورامین بوی بسیار بد و غیرقابل تحملی ایجاد می‌کند. معابر مجاور این کارخانه بدون روشنایی و آسفالت رها شده‌اند و مصداق بارز فضای بدون دفاع شهری هستند.

معضل دیگر این محله عبور کابل‌های برق فشار قوی از بالای سر 240خانوار ساکن این محله است که حتی بعضا افتادن این کابل‌ها منجر به فوت چند نفرشده است. رمپ و لوپ بزرگراه آزادگان به شهید دستواره نیز مسدود و به محل دپوی نخاله تبدیل شده است.

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید