• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29120
+
-

دفاعیه ظریف از گفت‌وگو

وزیر خارجه: دیپلماسی روابط عاشقانه نیست، چشم انتظار لطف غرب و شرق هم نیستیم، به مردم متکی هستیم

دیپلماسی
دفاعیه ظریف از گفت‌وگو

انتهای دیپلماسی احتمالا باید به جایی برسد که منتقد و دشمن را به تحسین وادارد، هنر دیپلماسی چیزی غیراز این هم نباید باشد، چیزی که هم هنری کیسینجر را ترغیب به تمجید از ظریف می‌کند و هم جواد کریمی‌قدوسی را. مثلا زمانی که ظریف در قامت سفیر پیشین ایران در سازمان ملل آنجا را ترک کرد همه گفتند ایران یک سخنور قهار را در نیویورک از دست داد. محمدجواد ظریف دیروز در صحن علنی درس دیپلماسی را با نمایندگان مجلس دوباره مرور کرد: دیپلماسی به‌معنای روابط عاشقانه نیست، دیپلماسی به‌معنای این است که طرفین از طریق گفت‌وگو مشکلات را حل کنند و به نمایندگانی که در لابه‌لای سؤال معتقد بودند دنیا ما را کنترل می‌کند اعتماد به نفس داد و گفت: چشم انتظار محبت و لطف کسی نیستیم نه غرب و نه شرق. به مردم خودمان باید اعتماد کنیم. ظریف در بین همه وزیران دولت یک رکورد عجیب دارد؛ او بیشترین تعداد سؤال را در مجلس و کمیسیون امنیت ملی پاسخ داده و در تمام این روزهایی که به صحن علنی رفته مجلس را قانع کرده و بدون اخطار از بهارستان به کوشک برگشته است.

شهامت ظریف در دفاع از چهره‌های مذاکره‌کننده‌ای که جواد کریمی‌قدوسی از آنها به‌عنوان جاسوس یاد کرد چنان بود که علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی دیروز توییت زد: «شهامت دکتر ظریف در دفاع از آقای دری‌اصفهانی(که آماج اتهامات رسانه‌ای مخالفان دولت نیز شده است) در مجلس ستودنی است. قبلا نیز دکتر ظریف در کمیسیون امنیت با قسم جلاله گفته بود شهادت می‌دهم که حضور آقای دری‌اصفهانی در مذاکرات برجامی خدمت صادقانه به منافع ملی کشور بوده است.» ظریف دیروز در جایی که نماینده مشهد نام چهره‌هایی مثل عبدالرسول دری‌اصفهانی و چهره‌های دیگر را به‌عنوان اعضای دوتابعیتی تیم مذاکره‌کننده آورد و از آنها به‌عنوان جاسوس یاد کرد و مستندی درباره آنها پخش کرد، گفت: نه قاضی هستم نه دادستان و نه مسئول امنیتی، به قوه قضاییه احترام می‌گذارم، اما به‌عنوان یک شاهد عرض می‌کنم از آقای دری‌اصفهانی چیزی جز خدمت به کشور ندیدم. او اشاره کرد که 1.7میلیارد دلاری که در جریان مذاکرات به کشور بازگشت نتیجه زحمات دری‌اصفهانی بود و از او به‌عنوان انقلابی دوتابعیتی یاد کرد و گفت: متأسفانه فیلم ایشان که در صحن مجلس منتشر شد و مربوط به هواپیمای پرپولی بود که برای کشور آوردند به‌عنوان سند جرم مطرح شد.

ظریف به کریمی‌قدوسی اینگونه پاسخ داد که گفته شد وقتی انقلابیون مذاکره کردند توانستند 1.7میلیارد دلار از آمریکا بگیرند گرچه آن مذاکرات هم تحت هدایت بنده بود اما بیشترین نقش را در اخذ 1.7میلیارد دلار آقای دکتر دری‌اصفهانی داشت. سیروس ناصری نیز در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی حرکت کرد و بارها مقام معظم رهبری از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت کرد. دکتر مشکور نیز مانند دری‌اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا دارد، به‌عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست‌جمهوری تشکیل داد نیز به‌عنوان متخصص حضور پیدا کرد. در وطن‌پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم. وزیر خارجه در ادامه توجه نمایندگان را به مذاکرات لاهه جلب کرد که وکلای انگلیسی و فرانسوی در چند روز گذشته چگونه از حق ایران دفاع کرده‌اند.

می‌توانیم در خانه بنشینیم و مشکلی ایجاد نشود

ظریف در پاسخ به سؤالات کریمی‌قدوسی که دوباره مفهوم باند نیویورکی- اصطلاحی که در مرداد سال92 از جریان رأی اعتماد و مرداد سال 96مجددا در جریان رأی اعتماد در صحن علنی مطرح شد و ظریف مفصل درباره آن صحبت کرد- گفت: برای نخستین بار نام باند نیویورک از سوی روزنامه کیهان مطرح شد که فردای آن روز نویسندگان این مطلب عذرخواهی کردند. باند نیویورک موضوع موهومی بوده و بنده حاضر هستم مقاله منتشره و عذرخواهی روز بعد در این‌باره را در جلسه بعدی ارائه کنم. او در واکنش به این ادعا که با محافل آمریکایی در رفت‌وآمد بوده گفت: بنده در همه محافل آمریکایی سخنرانی کردم؛ هم در محافل باز و هم در شورای روابط خارجی سخنرانی کرده‌ام و می‌کنم. همچنین در شورای آسیایی سخنرانی کرده‌ام کما اینکه به مجلس نمایندگان آمریکا نیز رفته‌ام. علاوه بر این در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا با رئیس آنها ملاقات کرده‌ام و اجازه داشتم این کارها را به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی انجام دهم.

وزیر خارجه گفت: اگر حرکتی نکرده و دست به عصا حرکت کنیم هیچ‌گاه مشکلی ایجاد نخواهد شد اما وظیفه ما این است که برای منافع ملی خود را قربانی کنیم از این‌رو من بارها گفته‌ام که نظام نباید برای ما قربانی شود و ما باید قربانی منافع ملی باشیم. ما نباید برای اینکه نامی از خود در تاریخ بگذاریم منافع ملت را فدا کنیم. وزیر خارجه کشورمان گفت: یا باید در خانه بنشینیم یا با گروه‌های مختلف آمریکایی ارتباط برقرار شود و بنده به‌عنوان سفیر ایران با توجه به اختیاراتی که داشتم وظیفه‌ام این بود که با همه افرادی که امکان استفاده از آنها در راستای منافع ملی وجود دارد ارتباط برقرار کنم. ظریف برای کریمی‌قدوسی باید و نبایدهای دیپلماسی را از نو تعریف کرد؛ اینکه وقتی او از سفر ظریف به پاریس همزمان با اجلاس منافقین انتقاد کرد، پاسخ وزیر خارجه این بود که گروهی را که هیچ جایی میان مردم ایران ندارد  ما نباید بزرگ کنیم و کماکان هم بر این سیاست معتقد هستم. کریمی‌قدوسی اگرچه به اقتضای رفتار سیاسی و حزبی‌اش سؤالش را به رأی گذاشت و قضاوت درباره سخنرانی وزیر خارجه را به مجلس سپرد اما نتوانست تشکرش از زحمات ظریف را در دلش نگه دارد و به زبان نیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید