• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29085
+
-

آمریکا، پاکستان را به چین تعارف کرد

رویداد
آمریکا، پاکستان را به چین تعارف کرد


 وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که کمک مالی 300میلیون دلاری خود به ارتش پاکستان را قطع خواهد ‌کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، سرهنگ کانه فالکنر، سخنگوی پنتاگون اعلام کرده که این کمک مالی برای دیگر اولویت‌های فوری در منطقه هزینه خواهد شد. قطع کمک‌های نظامی به پاکستان، بخشی از سیاست فراگیرتر قطع کمک‌های مالی آمریکا به اسلام‌آباد است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی با ادبیات خاص خود اعلام کرد.

سرهنگ فالکنر، پاکستان را به «عدم‌انجام اقدامات قاطع» برای مبارزه با تروریسم متهم کرده است. ‌ماه ژانویه، در پی توییت‌های ترامپ، دولت آمریکا اعلام کرد که تقریبا تمام کمک‌های امنیتی خود به پاکستان را قطع می‌کند. آمریکا پاکستان را متهم می‌کند که برای گروه‌های نظامی تروریست در خاک خودش امکان فعالیت علیه نیروهای افغانستانی در آن سوی مرز را فراهم می‌کند. مقامات پاکستانی تا دیروز عصر واکنشی به این اقدام آمریکا نشان ندادند اما در همان ژانویه، وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد که «هرگز برای پول نجنگیده و هدفش صلح» بوده و در این راه «خون و هزینه‌های بسیاری متحمل شده است».

قطع کمک‌های مالی به پاکستان، تنها چند هفته بعد از انتخاب عمران‌خان به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان، نشانه‌ای از عمق روابط تیره دو کشور است. عمران‌خان بارها از حضور پاکستان در «جنگ ضد‌ترور» آمریکا در منطقه به‌شدت انتقاد کرده است و در کشورش، به داشتن ایده‌ها و شعارهای ضدآمریکایی شهرت دارد. این خبر همچنین چند روز قبل از سفر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و ژنرال جوزف دانفورد از فرماندهان ارشد نظامی این کشور به اسلام‌آباد منتشر شده است. روابط دولت جدید پاکستان و آمریکا، حتی بدون اعلام قطع این کمک‌ها هم دوران سختی را سپری می‌کند؛ حدود یک هفته پیش، گفت‌وگوی تلفنی عمران‌خان و پمپئو به یک بحران تمام عیار بین دو کشور تبدیل شد و هر دو طرف، روایت متفاوتی از گفت‌وگو منتشر کرده و طرف مقابل را به تحریف واقعیت متهم کردند.


پیامدهای جبران‌ناپذیر
به گزارش الجزیره، واکنش پاکستان به اقدام اخیر دولت آمریکا، احتمالا بسیار سخت و تند خواهد بود و از حالا می‌توان انتظار داشت دیدار پمپئو از اسلام‌آباد، با تنش‌های زیادی همراه باشد.
پیامد درازمدت این رفتار، برای آمریکایی‌ها بسیار سخت‌تر و غیرقابل جبران خواهد بود؛ دولت ترامپ‌، با رفتاری که با اسلام‌آباد در پیش گرفته‌، عملا پاکستان را به آغوش رقیب سنتی‌اش چین هل می‌دهد. پاکستان همین حالا هم روابط گسترده‌ای با همسایه شرقی‌اش چین دارد. متین حیدر تحلیلگر مسائل دفاعی و امنیتی در همین رابطه به الجزیره گفته است: «همکاری بین اسلام‌آباد و پکن به سرعت در حال رشد است، ‌به‌خصوص در حوزه دفاعی و امنیتی. پاکستان هم‌اکنون بیشتر تجهیزات دفاعی خود را به جای آمریکا از چین می‌خرد و این شراکت استراتژیک، واشنگتن را عصبانی کرده است.» گردش به شرق، بخشی از استراتژی عمران‌خان است که بعد از شروع کار خود به‌عنوان نخست‌وزیر پاکستان از ایجاد تعادل روابط با آمریکا صحبت کرده است.


اختلاف در میزان کمک‌ها
ترامپ در ابتدای سال، گفته بود که کشورش به‌خاطر آنچه او حماقت رهبران پیش از خود خوانده بود، ده‌ها میلیارد دلار به پاکستان کمک مالی کرده بود. او مشخصا از 33میلیارد دلار در 15سال صحبت کرده بود. با این حال وزارت دفاع پاکستان همان زمان اعلام کرد که بخشی از این کمک‌ها، در واقع پرداخت هزینه حضور پاکستان در کارزار ضد‌ترور آمریکاست و عملا کمک به‌حساب نمی‌آید. برخی منابع معتقدند میزان کمکی که آمریکا به پاکستان از سال 2001به بعد پرداخت کرده، نزدیک به 15میلیارد دلار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید