• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29051
+
-

90 میلیارد تومان در ابهام

مشاور مدیر کل کار و رفاه اجتماعی گیلان: باید مراقب بود تا انحراف و پول‌پاشی برای طرح‌های هرز صورت نگیرد

اشتغال
90 میلیارد تومان در ابهام

مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:

اشتغال فراگیر در روستاها مدتی است که در برنامه‌های اصلی دولت قرار دارد. در این زمینه مسئولان ارشد استان اهداف خود را بر گسترش طرح‌های بومگردی متمرکز کرده اند. با این حال طرح‌های کشاورزی و دامپروری نیز در برنامه دیده شده است. 
توانمند‌سازی اقتصاد روستاییان با تکیه بر تولیدات بومی، رونق کشاورزی و گردشگری و جلوگیری از مهاجرت از جمله دلایل این طرح بوده است، از این رو هیات دولت مبلغ یک میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای این طرح‌ها در سراسر کشور اختصاص داده است.

 با وجود در نظر گرفتن سهم قابل توجهی از تسهیلات اشتغال زایی برای گیلان، روند پرداخت آن به متقاضیان همواره با چالش‌هایی مواجه بوده است. در واقعا انتقادها با اظهار نظر یکی از نمایندگان رشت در مجلس شروع شد...


سایه بوروکراسی بر ارائه تسهیلات

 رئیس مجمع نمایندگان گیلان با انتقاد از‌ روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در گیلان گفت:روند پرداخت تسهیلات به علل مختلفی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که می‌‌توان یکی از مهم‌ترین علل آن را تشریفات و بوروکراسی‌ شدید اداری دستگاه‌های اجرایی استان دانست. 
به گفته «جبار کوچکی نژاد» برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی گیلان حدود 300 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برداشت شد که در نهایت امر با احتساب سهم و آورده بانک‌های عامل، این ‌مبالغ در مجموع به 600 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ‌بیان کرد:‌ سهم تسهیلات اشتغال روستایی در رشت 90 میلیارد تومان برآورد شده است، اما روند پرداخت آن تاکنون به علت نبود هماهنگی بین مسئولان و دستگاه‌های اجرایی با بانک‌های عامل و موارد متعددی از این دست مطلوب نبوده است. اقدام دستگاه‌های مختلف اجرایی گیلان برای متهم کردن همدیگر و یا بانک‌ها را مقصر بزرگ روند ضعیف پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی جلوه دادن به هیچ عنوان مشکلی را حل نمی‌کند.


جلوگیری از انحراف

در این زمینه مشاور مدیر کل کار و رفاه اجتماعی استان و مجری طرح جام مارلیک در گیلان به همشهری گفت: دیر پرداخت شدن تسهیلات به متقاضیان اشتغال روستایی یکی از چالش‌های موجود در گیلان است. 
به همین دلیل لازم است استاندار در این زمینه بررسی کند و با بانک‌هایی که در این رابطه کم‌کاری می‌کنند، برخورد کند.
«مازیار صیادی» ادامه داد: باید تلاش شود که این تسهیلات نه‌تنها هدر نرود بلکه زودتر داده شود تا انگیزه افراد برای ایجاد شغل کاهش نیابد. این تسهیلات کمک می‌کند تا یک روستایی قادر شود در مجموعه‌ای از فعالیت‌های تولیدی اعم از پرورش دام و طیور در کنار کشاورزی و بوم گردی اشتغال داشته باشد. وی افزود: مسئولان باید مراقب باشند از انحراف و پول پاشی برای طرح‌های هرز و بدون نتیجه جلوگیری شود که در این زمینه باید به دنبال طرح‌های توجیه‌دار اقتصادی در روستاها باشیم. در حال حاضر رویه‌های موجود خلاف این را ثابت می‌کنند. 

صیادی ادامه داد: به غیر از مشکل اعطای به‌موقع تسهیلات، مشکل دیگر در این رابطه این است که وام‌ها به کسانی داده می‌شود که افراد حقیقی هستند و نه پشتیبان‌هایی که به عنوان شخصیت حقوقی قراراست اشتغال ایجاد کنند. اشکال کار در اینجاست که این هزینه‌ها به انحراف می‌روند و یا به دلیل نداشتن تجربه طرح‌ها با شکست مواجه می‌شوند، اما اگر پشتیبان‌ها در ایجاد اشتغال نقش داشته باشند می‌توان نتیجه بهتری گرفت. 
وی افزود: یکی از اهداف سامانه کارا یا تکافو همان تکمیل زنجیره ارزش بوده است. یعنی پول به کسانی داده می‌شود که به حلقه تولید وصل هستند، اما اگر بخواهیم به سمت دادن تسهیلات به افراد حرکت کنیم این فقط پول پاشی است و به فروپاشی طرح کمک می‌کند.
 بنابراین باید از دادن تسهیلات به پشتیبان‌های اشتغال روستایی حمایت و از انحراف تسهیلات در قالب اعطای شخصی جلوگیری کرد.


آسیب‌شناسی پرداخت نشدن تسهیلات

در همین زمینه نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در گیلان، پرداخت شده است، پرداخت این مبلغ در مدت 10 ماه در مقایسه با کل تسهیلات در نظر گرفته شده، رقم رضایت‌بخشی نیست و باید کارگروه آسیب‌شناسی در این زمینه تشکیل شود.

«غلامعلی جعفرزاده زاده ایمن آبادی» در ادامه گفت: در روند پرداخت و جذب تسهیلات اشتغال زایی درگیلان باید از افراط و تفریط دوری کرد، زیرا گیلان از دیگر استان‌های کشور در این حوزه عقب مانده است. وی اضافه کرد: معتقدم ارائه تسهیلات در خوداشتغالی به نوعی پول پاشی است و بانک‌ها باید به سمت صنایع مادر سوق داده شوند. ایمن آبادی ادامه داد: کمک به روستاییان و جلوگیری از حاشیه‌نشینی هدف مهم مجلس شورای اسلامی در کمک به پرداخت این تسهیلات است. ضعف سیستم بانکی در این زمینه انکارناپذیر است اما به اعتقاد بنده برای رفع این مشکلات و حذف چالش‌ها باید بررسی و آسیب‌شناسی اساسی انجام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید