• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29040
+
-

شلیک در تاریکی بخش اول

صادق کرمیان
کارشناس و روزنامه‌نگار حوزه ورزش تیراندازی
 
در تابستان نه‌چندان گرم سال 2006؛ پایتخت کرواسی میزبان رقابت‌های قهرمانی جهان تیراندازی بود. در خلال این مسابقات و در جریان مجمع عمومی فدراسیون جهانی که در حاشیه ‌این رقابت‌ها برگزار شد، فرصت کوتاهی دست داد تا با «اولگاریو واسکوئز رانا» رئیس مکزیکی فدراسیون جهانی این رشته ورزشی که هم ‌اکنون نیز ریاست این فدراسیون جهانی را برعهده دارد، گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشم. او در آن سال و در آن گفت‌وگو تاکید داشت که ورزش تیراندازی از بسیاری جهات با سایر رشته‌های ورزشی تفاوت‌هایی دارد، به‌طوری که ویژگی‌های خاص این رشته باعث می‌شود که در آن هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی حرف اول را در بخش قهرمانی برای رسیدن به مدال بزند، موضوعی که به‌نظر می‌رسد در فدراسیون تیراندازی ایران جای ندارد! 

    از کسب مدال‌های خوش‌رنگ در گوانگ‌جو و اینچئون تا عقبگرد در جاکارتا
اولین دوره‌ای که تیراندازان ایرانی در بازی‌های آسیایی شرکت کردند، مربوط به سال 1970 و بازی‌های آسیایی بانکوک تایلند بود که نصرالله ممتحن و جعفر کلانی پس از حضور در این دوره از بازی‌ها بدون کسب عنوان و مدال به کشور بازگشتند. پس از این دوره نیز تیراندازان کشورمان در دوره‌های بعدی بازی‌های آسیایی شرکت داشتند ولی به‌دلیل عدم کسب مدال، نام و نشان آنها در تاریخ این بازی‌ها به ثبت نرسید تا اینکه در چهاردهمین دوره بازی‌های آسیایی و در بوسان کره‌جنوبی، خانم‌ها واثقی، اله‌کرمی و هاشمی اولین مدال برنز ورزش تیراندازی در بازی‌های آسیایی را آن هم در رشته تفنگ تیمی به‌دست آوردند. البته هرچند این تک مدال تیراندازی باعث نشد تا ورزشکاران این رشته در دوره بعد یعنی بازی‌های آسیایی دوحه قطر به مدال برسند ولی با دورخیز جدی فدراسیون وقت تیراندازی و گذر از دوران آماتوری به دنیای حرفه‌ای (فدراسیون وقت تیراندازی از سال 1384 سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ایجاد زیرساخت‌های قهرمانی و بازسازی سالن‌های قدیمی تیراندازی و همچنین خرید تجهیزات و اسلحه‌های این رشته ورزشی انجام داد.) بستر لازم فراهم شد تا با کمک برنامه‌ریزی‌های انجام شده و استعدادهای کشف شده، کاروان ورزشی تیراندازی ایران به‌طور جدی در شانزدهمین دوره این مسابقات و در کوانگ‌جو چین به 2 مدال نقره و یک مدال برنز دست پیدا کند و برای نخستین‌بار سهمی هرچند کوچک در رده‌بندی کلی کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی داشته باشد.
الهه احمدی در تفنگ 50 متر سه وضعیت و تیم تفنگ 10 متر بانوان متشکل از الهه احمدی، نرجس امام‌قلی‌نژاد و مه‌لقا جام‌بزرگ، مدال‌آوران نقره‌ای تیم‌ملی تیراندازی ایران در چین بودند و برنز تیمی ایران نیز حاصل تلاش الهه احمدی، مریم طالبی و مه‌لقا جام بزرگ بود. در سال 2014 و در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی، تیم‌ملی تیراندازی ایران که به‌واسطه مدال‌های دوره قبل با اعتماد به‌نفس بالا راهی اینچئون کره‌جنوبی شده بود، این‌بار برای همیشه تاریخ‌ساز شد. به‌طوری که نه تنها نجمه خدمتی در رشته تفنگ بادی 10 متر نخستین مدال طلای تیراندازی ایران را به‌دست آورد بلکه در همین رشته نرجس امام‌قلی‌نژاد با کسب مدال نقره خودباوری تیراندازی ایران را بالاتر برد. عملکرد خوب تیمی الهه احمدی، نرجس امام‌قلی‌نژاد و نجمه خدمتی در تفنگ بادی 10 متر نیز با کسب یک مدال نقره دیگر همراه بود که همین امر تاثیر بالایی در جایگاه کلی ایران در این دوره از بازی‌ها داشت.
ادامه دارد... 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید