• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 29019
+
-

بارور کردن ابر و انتقال آب کم آبی را بر طرف نمی‌کند

مسئولان با 3 تکنولوژی بارور کردن ابر، انتقال آب از دریای عمان و استخراج آب ژرف، مردم را امیدوار کرده و قصد جبران کم‌آبی را دارند اما اجرای این 3 تکنولوژی اشتباه است.

دکتر پرویز کردوانی  با بیان این مطلب به ایسنا گفت: 3 تکنولوژی ساخت سد، حفر چاه و شیر و شلنگ، آب‌های زیرزمینی را نابود کرده و می‌خواهند با 3 تکنولوژی ازجمله باروری ابر این موضوع را جبران کنند ولی با توجه به اینکه بارندگی سالانه کمتر از 250میلی‌متر است، این روش صرفه اقتصادی ندارد و جبران‌کننده کمبود آب نیست. باروری ابر فقط در زمستان امکان دارد و هر ابری را نیز نمی‌توان بارور کرد ضمن اینکه ابر باید نازا نبوده و قوسش نیز وسیع باشد، علاوه بر آن دمای هوا باید 25درجه زیر صفر باشد. بارور کردن ابر معمولا در فرودگاه‌هایی که مه‌ گرفته انجام می‌شود که طی این روش کربن خشک، مه را به آب تبدیل می‌کند.  
کردوانی با اشاره به اینکه از 25سال گذشته در یزد ابرها را بارور می‌کنند، اظهار کرد: باید این سؤال را مطرح کرد که آیا مشکل کم‌آبی در یزد حل شده است؟ مسئولان می‌خواهند با میلیاردها تومان هزینه برای خرید هواپیما، ابرها را بارور کنند. از ابتدای سال97 باران خوبی بارید ولی همه آنها به هدر رفت چراکه در جمع‌آوری آن موفق نبودیم. باید این نکته را متذکر شد که باروری ابر را در دشت انجام نمی‌دهند بلکه در کوهستان صورت می‌گیرد. این استاد دانشگاه، انتقال آب از دریای عمان را راهکار دیگر مدیران برای جبران کم‌آبی در ایران عنوان کرد و البته آن را بی‌فایده دانست و افزود: برای دریافت این آب، استان‌های جنوبی ثبت‌نام کردند که خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز جزو این استان‌ها هستند. این در حالی است که برای تحقق این امر باید 900کیلومتر از دریا کانال بگیرند. وی با اشاره به اینکه آب دریا و آب حاصل از باروری ابر، عطش شهرهای ایران را برطرف نمی‌کند، تأکید داشت: در گذشته از کارون و دز آب منتقل کردند که فایده‌ای نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید