• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28908
+
-

بازار مبل تبریز، خالی از مشتری

بازار مبل تبریز در منطقه مایان با وجود گذشت چند سال از افتتاح مورد استقبال شهروندان تبریزی قرار نگرفته است

گزارش
بازار مبل تبریز، خالی از مشتری

سیدمرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار:


ورودی روستای مایان در چند کیلومتری تبریز از چندین سال قبل به عنوان بازار عمده‌فروشان پلاستیک تبریز حتی استان شهرت دارد.  در این بازار می‌توان انواع وسایل پلاستیکی را به قیمتی ارزان‌تر از بازار تهیه کرد. 

وجود این بازار مسئولان استان را قانع کرد که از ظرفیت مشتری‌پذیری آن برای ایجاد بازار مبل و حتی بازار خودرو استفاده کنند.  به همین دلیل با هزینه‌های زیاد و جذب سرمایه‌گذار و چند فروشنده بزرگ مبل و ایجاد نمایندگی محصولات مبلمان داخلی و خارجی بازار مبل چند صد متر پایین‌تر از بازار پلاستیک‌فروشان ایجاد شد. 

 اما این بازار در سال‌های اخیر خالی از مشتری بوده و با وجود این‌که زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی مانند رستوران، شهربازی و پارک برای کودکان در کنار بازار بزرگ ایجاد شده اما شهروندان تبریزی باز هم رغبتی برای خرید از این بازار ندارند.  هر چند سرمایه‌گذاران نیز نارضایتی‌هایی از خدمات ارائه‌شده به این بازار دارند.  موضوعی که بارها از سوی اتحادیه‌های مربوطه عنوان شده و خبرنگاران نیز چند بار برای انعکاس مشکلات این بازار اصناف را همراهی کرده‌اند اما مشکلات این بازار همچنان وجود دارد. 


نبود روشنایی مناسب 

یکی از مغازه‌داران فعال در حوزه مبل با انتقاد از نبود سیستم روشنایی در این بازار می‌گوید: قبل از راه‌اندازی این بازار باید فکری به حال تامین برق این منطقه می‌شد، نه این‌که امروز شهرداری و اداره برق برای تامین برق این منطقه با هم اختلاف داشته باشند.  «محمدعلی بخت‌آور» ادامه می‌دهد: علاوه بر این‌که برخی واحدهای صنفی این محل برق ندارند، کوی‌ها هم گاه از تاریکی رنج می‌برند. مشتریان و اصناف شب‌هنگام برای تردد در این بازار با مشکل مواجه می‌شوند. 


نبود راه دسترسی مناسب به بازار مبل 

یکی از شهروندان تبریزی که برای خرید مبل به خیابان قدس تبریز آمده، درباره این‌که چرا از بازار مبل واقع در مایان که گفته می‌شود قیمت‌های ارزان‌تری هم دارد خرید نمی‌کند، می‌گوید: این بازار مشکل راه دسترسی دارد و با وجود این‌که بازار پلاستیک‌فروشان در کنار جاده و در دسترس شهروندان است اما بازار مبل فاصله طولانی‌تری دارد که با توجه به عبور از جاده خلوت خارج از روستا عبور و مرور برای خانواده‌ها چندان خوشایند نیست. 

«هادی نباتی» با اشاره به امکان کوتاه‌تر شدن راه دسترسی به این بازار از طریق کنارگذر غربی می‌گوید: در مسیر اتوبان کسایی به سمت صوفیان بازار مبل قابل دسترسی است و با احداث یک راه جدید در این منطقه مسیر دسترسی کیلومترها کوتاه‌تر می‌شود. 
وی چاله‌های متعدد و خاکی بودن بخشی از خیابان‌های داخل بازار مبل را هم یک امتیاز منفی برای این بازار می‌داند و بیان می‌کند: چاله‌های متعددی در این شهرک وجود دارد که می‌تواند برای خودروها آسیب‌رسان باشد؛ علاوه بر این تردد در این شهرک در تاریکی شب هم چندان بی‌خطر نیست. 


هماهنگی مدیران برای حل مشکل بازار مبل 

فرماندار تبریز با بیان این‌که نباید از ظرفیت بازار مبل تبریز برای رونق کسب و کار و حمایت از تولیدکنندگان غفلت کرد، بیان می‌کند: اکثر فعالان این بازار از تولیدکنندگان مبل هستند که با وعده حمایت دولت در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و باید از آنان حمایت شود. 

«علی راستگو» حل مشکل برق و راه‌های دسترسی به این بازار را از مطالبات اولیه و به‌حق اصناف و شهروندان می‌داند و تاکید می‌کند: در حالی که این بازار می‌تواند با توجه به قرارگیری در مسیر ترانزیت به یک قطب اقتصادی مبدل شود، نمی‌توان به خاطر مشکلات زیرساختی از این ظرفیت غافل بود. وی از هماهنگی مدیران شهرستان برای حل مشکلات این بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورتی که مشکلات از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان شهرستانی حل نشود، موضوع از مراجع استانی قابل پیگیری خواهد بود، چراکه ادامه این وضعیت قابل قبول نیست. 


تلاش شهرداری برای حل مشکلات زیرساختی
 
شهردار تبریز هم با بیان این‌که ساخت شهرک مبل راهکاری برای خروج اصناف ترافیک‌ساز در تبریز در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: این بازار در طرح توسعه‌ای خود میزبان بازار خودرو نیز خواهد بود، بنابراین شهرداری برنامه‌های زیادی برای این بازار در نظر دارد. 

«ایرج شهین باهر» با بیان این‌که برق و جاده در این شهرک قابل حل و فصل شدن است اظهار می‌کند: با هماهنگی‌هایی که باید با اداره برق و پیمانکار مربوطه در این منطقه انجام دهیم، پس از حل موانع قانونی نسبت به رفع مشکلات و توسعه شبکه برق، همچنین احداث راه دسترسی از کنارگذر غربی به این بازار اقدام می‌شود. ضمن این‌که باید سود سرمایه‌گذار و پیمانکار را هم در این زمینه در نظر داشته باشیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید