• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28905
+
-

موتور توسعه اقتصادی اردبیل روشن شد

مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری مغان را همراه با 8 نقطه دیگر کشور تصویب کرد

منطقه آزاد
موتور توسعه اقتصادی اردبیل روشن شد

پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار:


استان اردبیل دارای 380 کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان است و لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی در این استان از چند سال پیش در مجلس مطرح بود که هفته گذشته خبر تصویب کلیات این لایحه باعث خوشحالی اهالی استان شد. در استانی محروم مانند اردبیل مزیت‌های منطقه آزاد مانند اشتغال‌زایی، حضور سرمایه‌گذاران در منطقه، معافیت از عوارض گمرکی و سود بازرگانی، افزایش ارزش افزوده املاک و مستغلات و معافیت‌های مالیاتی 20 ساله می‌تواند تحولی در توسعه منطقه و جبران محرومیت‌ها ایجاد کند که نیازمند استفاده مناسب از این فرصت ارزشمند است.


اهداف ایجاد منطقه آزاد تجاری

استاندار اردبیل با تبریک تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد جدید تجاری – صنعتی اردبیل با بیان این‌که تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد تجاری – صنعتی جدید در مجلس شورای اسلامی که از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهوری به استان اردبیل بود، موجب شادی و سرور مردم و مسئولان شد، اظهار می‌کند: طبق اسناد بالادستی چشم‌انداز، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، اهداف مهم از ایجاد مناطق آزاد تجاری - صنعتی رشد و توسعه اقتصادی‌، جذب سرمایه گذاری و فناوری‌های نوین خارجی، اشتغال پایدار و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی است.

«اکبر بهنامجو» با تاکید بر ظرفیت‌های تولیدی کشاورزی و معدنی استان می‌افزاید: هدف از ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی در مغان تبدیل گمرکات استان به مبادی صادرات محصولات فراوری‌شده معدنی و کشاورزی و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش‌های کشاورزی و صنعتی است. وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید زمینه‌های خوبی برای افزایش حجم تولید محصولات کشاورزی و معدنی در استان اردبیل فراهم کرده است، عنوان می‌کند: ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی در شهرستان‌های مرزی شمالی این استان (منطقه مغان) موجب ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر می‌شود. بهنامجو تاکید می‌کند: تصویب و ایجاد این منطقه موجب تقویت مرزها و توسعه مناطق کمترتوسعه‌یافته خواهد شد و برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم ایجاد این منطقه آزاد تجاری بسیار موثر خواهد بود. استقرار منطقه آزاد در موقعیت‌های خاص ژئوپلیتیک و قابلیت‌های لجستیک مانند امکان اتصال به آسیای میانه تا چین و وجود مرز طولانی و مبادی گمرکی و راه ارتباطی مستقیم با جمهوری آذربایجان مزیت‌های این منطقه آزاد را دو چندان کرده است.


تلاش برای الحاق نمین

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصویب منطقه آزاد اردبیل را نقطه عطفی در تاریخ توسعه استان عنوان می‌کند و می‌گوید: به لحاظ اهمیت توسعه، این رویداد با استان شدن اردبیل قابل قیاس است و راه رشد و توسعه استان را بیش از پیش هموار خواهد کرد. «صدیف بدری» اظهار می‌کند: با وجود اینکه لایحه دو بار در مجلس نهم در صحن علنی مجلس با مخالفت نمایندگان، عقیم مانده بود، با پیگیری‌های مجمع نمایندگان این لایحه به مجلس بازگشت و در نهایت به تصویب رسید و ماده واحده آن نیز این هفته آینده تصویب می‌شود. بدری با اشاره به اهمیت تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری می‌افزاید: هنوز کار مجمع نمایندگان در ارتباط با ایجاد منطقه آزاد استان تمام نشده است و تلاش‌ها برای الحاق نمین به منطقه آزاد از همین امروز با جدیت پیگیری خواهد شد تا کام اهالی استان شیرین‌تر از این شود.
وی تصویب منطقه آزاد را نقطه عطفی در تاریخ توسعه استان اردبیل می‌داند و می‌گوید: با توجه به اهمیت این موضوع، تصویب منطقه آزاد برای اردبیل قابل قیاس با استان شدن آن است و راه رشد و توسعه هر چه بیشتر در منطقه را هموار خواهد کرد.


منطقه آزاد؛ کلید ایجاد اشتغال

نماینده دیگر اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق کلیات ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری در مجلس نطق کرد، می‌گوید: ایران با داشتن 15 کشور همسایه دارای آداب و رسوم منحصر به فردی است که این ضرورت ایجاد مناطق آزاد و ویژه را ایجاب می‌کند. ایجاد مناطق در اسناد بالادستی همانند برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است. «محمد فیضی» با بیان اینکه همیشه از ضعف سرمایه‌گذاری در کشور انتقاد می‌شود می‌افزاید: در 5 سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی در مناطق آزاد کشور صورت گرفته است و برای 53 هزار میلیارد تومان مجوز صادر شده است که در حال عملیاتی شدن است.

فیضی با بیان اینکه در این مناطق آزاد کمتر از یک درصد جمعیت یعنی یک میلیون نفر زندگی می‌کنند، ادامه می‌دهد: اگر سرزمین اصلی و اقتصاد ملی به اندازه مناطق آزاد موفق عمل می‌کرد، امروز در مقیاس 80 میلیون نفری باید شاهد سرمایه‌گذاری 96 میلیارد دلاری بودیم. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل بیکاری در کشور و تاثیر ایجاد منطقه آزاد تجاری در اشتغال‌زایی تاکید می‌کند: در مناطق آزاد یک میلیون نفری به طور متوسط سالانه 20 هزار شغل ایجاد شده است اما اقتصاد ملی در جمعیت 80 میلیونی نتوانسته است موثر باشد. در مقایسه نسبت جمعیتی باید سالانه یک میلیون و 600 هزار شغل در کشور ایجاد می‌شد اما دولت در سال‌های گذشته حتی در برخی سال‌ها نتوانسته 200 هزار شغل ایجاد کند پس ایجاد منطقه آزاد می‌تواند کلیدی برای قفل اشتغال در استان محروم اردبیل باشد. 


استفاده از فرصت‌ها

یکی دیگر از نمایندگان اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه جزئیات منطقه آزاد اردبیل امروز یکشنبه تصویب می‌شود، می‌گوید: در بررسی ماده واحده و جزئیات این منطقه تلاش می‌شود تا منطقه نمین نیز به منطقه آزاد اردبیل الحاق شود. «رضا کریمی» ایجاد مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی را از راهکارهای اساسی برای برون‌رفت از بحث تحریم‌ها عنوان می‌کند و می‌افزاید: تصویب ایجاد منطقه آزاد در اردبیل یک فرصت طلایی است که باید به نحو احسن از این فرصت برای رشد و توسعه روزافزون استان استفاده شود.


بسترسازی برای سرمایه‌گذاری

مسئول پیگیری منطقه آزاد تجاری و صنعتی در استان اردبیل می‌گوید: تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری و صنعتی شمال استان از خواسته‌های به‌حق مردم بوده و زمینه و بستر لازم برای ایجاد این منطقه در استان فراهم شده است. «یعقوب عزیززاده» با بیان اینکه زمینه و بستر سرمایه‌گذاری در اردبیل مهیاست می‌افزاید: راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی استان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه آزاد تجاری و صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی نمین است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت به نحو احسن در پیشبرد اهداف توسعه استان استفاده کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید