• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28893
+
-

در حاشیۀ گزینش شهردار برای کرج

ابراهیم کردلو| عضو پیشین شورای شهر:

حدود یک سال از آغاز کار پنجمین شورای اسلامی کرج می‌گذرد و در این مدت  پنج شهردار آغاز به کار کرده‌اند. این اتفاق در دورۀ شوراهای اسلامی گذشتۀ این شهر نیفتاده است. فقط در زمان اولین دورۀ شورای شهر تهران 4 شهردار در تهران انتخاب شدند. ربی سعادت سوران (۳۵ روز سرپرست شهرداری)، اصغر نصیری ( ۷ ماه شهردار)، محمدرضا احمدی‌نژاد (۴ ماه سرپرست شهرداری)، مجید حاج‌غلام سریزدی (شهردار) و محمدرضا احمدی‌نژاد (شهردار) شدند. در ابتدای کار شورای پنجم، انتصاب کوتاه‌مدت ربی سعادت به عنوان سرپرست شهرداری کرج باعث شگفتی شد.

سپس اصغر نصیری از مدیران مناطق شهرداری تهران در زمان محمدباقر قالیباف با 8 رای شهردار شد و درخصوص امکان موفقیت وی در این سمت، زمزمه‌هایی وجود داشت. حکم نصیری در زمان معمول به امضای وزیر کشور رسید که تعجب دوبارۀ همگان را به همراه داشت. پس از حدود 7 ماه نصیری از سمت خود استعفا کرد. برخی علت این استعفای زودهنگام را فشار شورای اسلامی شهر و افکار عمومی در خصوص عملکرد نه چندان موفق وی می‌دانستند و به نوعی از آن به عنوان فرار رو به جلو تعبیر کردند. نصیری علت استعفای خود را وجود موانعی خارج از اراده شهردار و اختلافات میان شورا و شهرداری اعلام کرد. پس از استعفای نصیری دوباره اختلافات بر سر انتخاب شهردار بالا گرفت و شورا نتوانست شهردار بعدی را به سرعت انتخاب کند و ناچار به مدت چندماه محمدرضا احمدی‌نژاد را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کرد.

 در این مدت منازعات سیاسی زیادی در میان گروههای 5 و 8 حاضر در شورا رخ داد و زمزمه‌هایی از اصرارهای گروه 8 بر شهردار شدن مجید سریزدی و گروه 5 بر شهردار شدن علی ترکاشوند و 2 تن از اعضای کنونی شورای پنجم کرج برای تصدی سمت شهردار شنیده می‌شد. در نهایت مجید حاج‌غلام‌سر‌یزدی در حالی به عنوان شهردار کرج انتخاب شد که درخصوص امکان نپذیرفتن حکم او از سوی وزارت کشور و نهادهای ذی‌ربط زمزمه‌هایی وجود داشت که این امر محقق شد و او از تکیه دوباره بر صندلی شهرداری کرج بازماند.

به نظر مردم، شورای شهر کرج در انتخاب سریزدی می‌توانست بیشتر بررسی و روال قانونی را رعایت کند تا مدیری که برای این سمت منصوب می‌شود دچار مشکل نشود. با افزایش نارضایتی‌های عمومی از عملکرد شورای اسلامی شهر کرج در نحوۀ انتخاب شهردار و با بالاگرفتن بحث دو طیف 5 و 8 طیف 8 نفری شورای شهر تصمیم گرفت شهردار را از میان مدیران بدنۀ شهرداری کرج انتخاب کند. سرانجام محمدرضا احمدی‌نژاد در ماراتن نه‌چندان سخت با علی ترکاشوند با اختلاف 8 رای، روز سوم مرداد امسال، به عنوان شهردار کرج انتخاب و به وزارت کشور معرفی شد که به سرنوشت سریزدی دچار آمد و از سمت خود کناره گرفت. با تایید نشدن حکم احمدی‌نژاد از سوی وزارت کشور، شورای شهر باز باید به دنبال گزینۀ جدیدی برای تصدی مدیر شهری باشد. در مجموع، گویا کم‌تجربه بودن برخی  اعضای پنجمین دورۀ شورای اسلامی کرج باعث بروز این مشکلات شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید