• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28747
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lEB6
+
-

آسانسورهای ناایمن اصفهان

به صورت میانگین روزانه حدود ۲۰ حادثه به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش می‌شود

گزارش
آسانسورهای ناایمن اصفهان

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

شهر در حال رشد است و روز به روز ساختمان‌های عمودی بیشتری در گوشه و کنار اصفهان بالا می‌روند. آمارهای رسمی نیز رشد آپارتمان‌نشینی در اصفهان را تایید می‌کند، به طوری که آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان داد 38 درصد جمعیت استان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، سکونت در خانه‌های ویلایی استان نیز از 68 درصد به 62 درصد در سال 1395 کاهش یافته است. با تکیه بر این آمار می‌توان گفت چیزی حدود 2 میلیون نفر از جمعیت استان در آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنند که وجود آسانسور، اصلی‌ترین امکانات رفاهی آن به شمار می‌آید.


گسترش آپارتمان نشینی

نزدیک به 3 دهه است که آپارتمان‌نشینی به فرهنگ ایرانی راه یافته است. افزایش جمعیت، گرانی و کمبود زمین برای ساخت خانه‌های تک‌واحدی، امنیت بیشتر مجتمع‌های مسکونی، توان مالی شهروندان و بسیاری دلایل دیگر باعث پذیرش این سبک زندگی و رشد شتابان آپارتمان‌سازی در شهرهای ایران از جمله استان اصفهان و افزایش جمعیت آپارتمان‌نشینان شده است.

گرچه فرهنگ این سبک از زندگی همپای گسترش جمعیت طرفداران آن رشد نکرده و هنوز هم آپارتمان‌نشینی با چالش‌های بزرگی برای رعایت حقوق همسایگان روبه‌رو است، یکی از نواقص اصلی این سبک از زندگی ایمنی آسانسورهایی است که با هدف دسترسی آسان اهالی به طبقات بالایی طراحی و نصب شده‌اند، اما بی‌توجهی به ایمنی آنها در طول سال‌های بهره‌برداری، آسانسورها را به غیرایمن‌ترین تجهیزات آپارتمانی تبدیل کرده است.


  روزانه 20 اصفهانی در آسانسور حبس می‌شوند

از ابتدای امسال تاکنون 450 حادثه حبس شدن در آسانسور به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش شده است و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان تعداد محبوس‌شدگان در این حوادث را بسته به ظرفیت آسانسور از یک تا 7 نفر اعلام می‌کند.

 «محمد شریعتی» یکی از دلایل افزایش آمار حبس در آسانسور را خاموشی‌های شبکه برق می‌داند و می‌گوید: به صورت میانگین روزانه حدود ۲۰ حادثه آسانسور به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اصفهان گزارش می‌شود که علاوه بر خاموشی، تعدادی از حوادث آسانسور ناشی از رعایت نکردن نکات ایمنی مانند سوار شدن مازاد بر ظرفیت گزارش شده است. البته امسال تعداد حوادث سقوط آسانسور صفر بوده است و در این خصوص گزارشی نداشته‌ایم.  او این باور را که در صورت حبس در آسانسور، سرنشینان با اتمام اکسیژن روبه‌رو می‌شوند نادرست می‌داند و ادامه می‌دهد: در بازه زمانی کوتاه، اکسیژن داخل کابین از بین نمی‌رود. با این حال توصیه می‌شود سالمندان و کودکان به‌تنهایی از آسانسور استفاده نکنند. برخی از کودکان در هنگام ورود به آسانسور فرمان‌های متفاوتی به کلیدهای آسانسور می‌دهند که می‌تواند حادثه‌ساز باشد.


خودسرانه کاری نکنید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از شهروندان خواست از هر گونه اقدام خودسرانه برای خارج کردن افراد محبوس در آسانسور خودداری کنند و می‌گوید: چنانچه در شرایط اضطراری شخصی در این زمینه دست به اقدام زد، باید در گام اول اقدام به قطع برق آسانسور و خارج کردن آن از مدار کند که کاری تخصصی است. بنابراین تماس با آتش‌نشانی بهترین تصمیم است، گرچه تعداد حوادث گزارش‌شده در این زمینه به سازمان آتش‌نشانی رو به افزایش است و نیروهای امدادی را دچار فرسایش می‌کند.


خطر در کمین تجهیزات فرسوده

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز با اشاره به آمار قابل توجه حوادث مربوط به آسانسور به همشهری می‌گوید: همه آسانسورها باید تاییدیه صحت عملکرد و ایمنی را از اداره کل استاندارد دریافت کنند. در غیر این صورت در هنگام بروز حوادث، شهرداری‌های صادر‌کننده مجوزها و هیات امنای ساختمان‌ها باید پاسخگو باشند.
«غلامحسین شفیعی» آزمون و بازرسی ادواری سالانه برای آسانسورهای اماکن مسکونی، تجاری و اداری را ضروری می‌داند و می‌افزاید: این بازرسی‌ها در استان انجام نمی‌شود و بیشتر آسانسورها بعد از گذشت مدت طولانی از کارکردشان، از استاندارد خارج می‌شوند و به دلیل فرسودگی قطعات آنها امکان بروز هر حادثه‌ای وجود دارد. 

وی با تاکید بر این‌که بازرسی از آسانسورهای در حال نصب اجباری است ادامه می‌دهد: در این مرحله، ابزار اجرایی در اختیار داریم، چون شهرداری تنها پس از ارائه مجوز استاندارد و تاییدیه ایمنی آسانسور برای واحدهای مسکونی چندطبقه مجوز ساخت صادر می‌کند و همین موضوع مالکان و سازندگان را ناگزیر می‌کند که بررسی‌های ایمنی اولیه را برای آسانسور انجام دهند، اما پس از گذشت یک سال، باید به صورت دوره‌ای ایمنی آسانسور و تجهیزات به‌کاررفته در آن از طریق شرکت‌های بازرسی مورد ارزیابی قرار گیرد که در این مورد ابزار اجرایی در اختیار نداریم.


 انگشت اتهام به سمت هیات مدیره ساختمان‌ها

مدیر کل استاندارد استان یادآور می‌شود: در گذشته اعلام شد که 70 درصد آسانسورهای اماکن دولتی غیراستاندارد و فرسوده هستند. این موضوع باعث پیگیری‌های ویژه‌ای برای افزایش ایمنی آسانسورهای دولتی شد، به طوری که سال گذشته 4 هزار بازرسی آسانسور در استان انجام دادیم و 3 هزار گواهی ایمنی استاندارد صادر کردیم و در مجموع، بررسی وضعیت فنی آسانسورها به کمیته‌ای در استان واگذار شد.

شفیعی با اشاره به هشدارهای پیاپی استاندارد به غیراستاندارد بودن آسانسورهای خصوصی در اصفهان می‌گوید: چون ما ابزار اجرایی و قانونی برای بازرسی ایمنی آسانسورهایی را که در آپارتمان‌های خصوصی استفاده می‌شوند در اختیار نداریم، لازم است آتش‌نشانی، شهرداری و یا یکی از دستگاه‌های اجرایی استان پیگیر موضوع شوند تا بتوانند راهکارهایی برای تشویق هیات مدیره به بازرسی آسانسورها پیدا کنند. او با تاکید بر این‌که در صورت بروز هر گونه حادثه در آسانسورها، هیات مدیره ساختمان مسئول و پاسخگو خواهد بود ادامه می‌دهد: مالکان و مدیران ساختمان‌ها برای حفظ ایمنی خود و خانواده‌هایشان باید برای نظارت بر تجهیزات و بازرسی ایمنی آسانسورها اقدام کنند تا شاهد حوادث ناگوار کمتری در این زمینه باشیم.


حبس در آسانسور تقصیر ما نیست

از سوی دیگر، «علی اکبری» سخنگوی شرکت توزیع برق اصفهان، در واکنش به انتقاداتی که در مورد افزایش حبس شهروندان در آسانسور به دلیل قطع برق مطرح می‌شود می‌گوید: حبس مردم در آسانسور کم‌کاری اداره برق نیست. در حقیقت لازم است آسانسورها به ‌گونه‌ای طراحی شوند که اگر بین طبقات متوقف شد، در نزدیک‌ترین طبقه ممکن بایستند، اما این موضوع اصلاً رعایت نشده است و حبس مردم در آسانسورها به ‌علت خاموشی‌ها و کم‌کاری اداره برق نیست. این حقیقت را نمی‌توان نادیده گرفت که تعداد زیادی از آسانسورهایی که امروز مورد استفاده قرار می‏گیرند مربوط به گذشته و حتی ده‌ها سال قبل هستند. بازسازی آسانسورها به‌خصوص در منازل مسکونی که از چتر نظارت بازرسان ایمنی بیرون مانده، برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار برای ساکنان آپارتمان‌ها حیاتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید