• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2866
+
-

احیای دوباره پلیس محله و افزایش مشارکت‌های مردمی

پلیس محله
احیای دوباره پلیس محله و افزایش مشارکت‌های مردمی

معاون اجتماعی ناجا از فعالیت بیش از 600مرکز مشاوره و مددکاری در کلانتری‌های سراسر کشور خبر داد و درباره سامانه «سجام» گفت: ما باید پلیس محله را دوباره احیا کنیم چرا که امنیت در سایه مشارکت مردمی ایجاد می‌شود.سردار سعید منتظرالمهدی در جلسه تعاملی با معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار داشت: براساس آماری که در کلانتری‌ها ثبت می‌شود و همچنین پیمایشی که در سال گذشته صورت گرفته است، مشخص شد نخستین آسیب اجتماعی نزاع و درگیری و بعد از آن اعتیاد به مواد‌مخدر است.

سخنگوی ناجا اضافه کرد: نیاز است تا فعالیت‌های فرهنگی مشترکی در دو دستگاه نیروی انتظامی و قوه قضاییه صورت گیرد تا بتوان در زمینه پیشگیری از وقوع جرم با تأثیرگذاری بیشتری اقدام شود.وی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 600مرکز مشاوره و مددکاری در کلانتری‌های سطح کشور داریم که به‌نظر می‌رسد با مشارکت قوه قضاییه بتوانیم بخشی از مشکلات را در زمینه پیشگیری از وقوع جرم برطرف کنیم، در این راستا نیروی انتظامی آمادگی کاملی دارد که امیدواریم هر چه سریع‌تر بشود آن را عملیاتی کرد.به گزارش ایسنا،معاون اجتماعی ناجا در رابطه با بحث سامانه «سجام» افزود: پیشنهاد می‌کنم طرح سامانه «سجام» به‌صورت پایلوت از مناطقی در شهر تهران که مناسب‌تر است، شروع و سپس در سراسر کشور اجرایی شود.وی تأکید کرد: اگر با یکپارچگی و تعامل دستگاه‌های مختلف در بحث نظارت اجتماعی بتوانیم سبب افزایش مشارکت مردمی در اجرای طرح‌های مختلف شویم، در آن صورت به نتایج مطلوبی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم می‌رسیم.

در کل در زمینه اقدامات فرهنگی می‌توانیم به‌طور مشترک با قوه قضاییه به بحث آسیب‌های اجتماعی بپردازیم و آبشار رسانه‌ای ایجاد کنیم.دکتر محمدباقر الفت نیز در این نشست، اظهار کرد: اگر پرونده‌های «شکایت خانواده» رنگ قضایی به‌خود بگیرد، روابط خانواده‌ها به سمت اضمحلال و فروپاشی می‌رود، در این رابطه می‌توان راهکاری ارائه داد تا مراکز مشاوره در ناجا تقویت شوند.وی تصریح کرد: آمار نزاع و درگیری‌ها نشان می‌دهد که اینگونه آسیب‌های اجتماعی در جامعه رو به افزایش بوده و این در حالی است که صبر و بردباری و همچنین آستانه تحمل در جامعه به سمت کمرنگ شدن می‌رود، در این راستا می‌توانیم به‌عنوان یک فعالیت مشترک در حوزه‌های مربوطه سعی کنیم تا به نتایج مطلوب برسیم. در زمینه فیلم‌های آموزشی و ساخت تیزر هم می‌توانیم کارهای مشترکی را با ناجا داشته باشیم. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: در بحث دیده‌بان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سامانه‌ای به‌نام «سجام» دیده‌بانان ما می‌توانند رفتارهای مشکوک را که می‌تواند منتهی به جرم شود، رصد کرده و با مستندسازی به دستگاه‌های دولتی رسیدگی‌کننده به موضوع مورد نظر، بفرستند. از پلیس افتخاری با تعداد قابل‌توجه می‌توان به‌عنوان دیده‌بانان قوه قضاییه نیز استفاده کرد، چراکه هرچه تعداد دیده‌بان‌های ما بیشتر باشد، می‌توانیم اقدامات پیشگیری از وقوع جرم در جامعه را نیز افزایش دهیم.

ایجاد امنیت و آرامش با اجرای مجدد طرح پلیس محله

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس: نقش پلیس در برقراری نظم و امنیت و ایجاد آرامش فکری و روانی در جامعه برجسته است.احیای پلیس محله نیز می‌تواند در ایجاد فضای آرام و ایمن‌تر مؤثر باشد. برقراری امنیت زمانی به بهترین شکل ممکن حاصل می‌شود که نهادهای متولی درمیان مردم حضورداشته باشند. پلیس محله با حضور و استقرار در محله‌ها، به‌تنهایی می‌تواند میزان آسیب‌های اجتماعی و جرایم را کاهش دهد. مجرمان وقتی در محله‌ها حضور پلیس را احساس کنند، متوجه خواهند شد که مردم دسترسی آسان‌تری به مأموران دارند و به همین‌خاطر بلافاصله بعد از حضور و استقرار پلیس در محله‌ها، آمار جرایم خرد کاهش می‌یابد. طرح پلیس محله از طرح‌های بسیار موفقی است که سال‌های گذشته نیز اجرایی شد. آن زمان با سرعت قابل توجهی جرایم خرد مانند سرقت از خانه‌ها و اتومبیل‌ها کاهش یافت. کم‌کم با ادامه این طرح آنقدر اقدامات مجرمانه با کاهش روبه‌رو شد که دیگر لزومی به ادامه طرح نبود. نکته‌ای که در تجربه اجرای طرح پلیس محله در گذشته بارز بوده، همکاری و مشارکت مردمی با این طرح است.

در تجربیات گذشته شاهد آن بودیم که مردم از طرح پلیس محله استقبال بسیاری کردند. این موارد لزوم پیاده‌سازی‌ طرح‌های امنیت محور این‌چنینی در جامعه را گوشزد می‌کند. در رابطه با پلیس محله نکات مهم دیگری نیز مطرح است که امیدوارم در احیای این طرح به آن توجه شود. استقرار پلیس در محله‌ها در کنار مشارکت‌های مردمی اقدام شایسته و مؤثری است اما با فراهم شدن این بستر بهتر است که نهادهای دیگر نیز وارد میدان شوند تا با همکاری همه جانبه گام مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی این شهر برداشته شود. شهرداری تهران، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، بهزیستی و کمیته امداد نهادهایی هستند که با توجه به نقش‌شان در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند دوشادوش پلیس محله فعالیت کنند. حل مسائلی ناهنجار در جامعه مانند معضل معتادان کارتن‌خواب، کودکان کار، متکدیان و... می‌تواند در راستای این طرح و با کمک نهادها و مشارکت‌های مردمی حل و فصل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید