• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28659
+
-

کنسرت در آب و آتش

مناسبت
کنسرت در آب و آتش

با رسیدن عید سعید غدیر، شادی در تهران اوج می‌گیرد. البته باید منتظر ماند و دید که آیا نهادهای ذی‌ربط، سقف شادی شهروندان را بالاتر می‌برند یا نه؟ انتظار برای آخرین امضا پای حکم مجوز کنسرت خیابانی که همایون شجریان، هشتم مردادماه برایش بدون چشمداشت مالی اعلام آمادگی کرد؛ چراکه یک‌عضو شورای شهر تهران خبر داده وزارت ارشاد مجوز کنسرت خیابانی توسط وزارت ارشاد را صادر کرده است. قسمت خوشحال‌کننده دیگر ماجرا اینجاست که بوستان آب‌وآتش تهران در آخر هفته میزبان کنسرت خیابانی بزرگی خواهد بود. اینطور که مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد گفته، هشتم و نهم شهریور‌ماه و همزمان با عید غدیر، ارکستر سازهای ملی ایران به رهبری علی اکبر قربانی در بوستان آب‌وآتش تهران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری، سیدمحمدحسین حجازی گفت: «به مناسبت عید غدیر و با هدف ایجاد نشاط خانوادگی و حمایت از هنرمندان برجسته کشور، منطقه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد و بوستان آب‌وآتش میزبان نخستین اجرای ارکستر سازهای ملی ایرانی خواهد بود. ارکستر سازهای ملی ایران متشکل از نوازندگان سازهای ایرانی همچون تار، قیچک، تنبک، سنتور، کمانچه، قانون، نی و...، قطعاتی از موسیقی ایرانی از جمله بهار دلکش اثر درویش‌خان، شکایت دل از پرویز یاحقی، بهار من از علی تجویدی و دگر چه خواهی اثر حبیب‌الله بدیعی را اجرا خواهد کرد. این اجرا به رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی محمد معتمدی خواهد بود.»

سرپرستی و نظارت ارکستر سازهای ملی در بوستان آب‌وآتش را استاد فرهاد فخرالدینی برعهده دارد؛ ارکستری که در جشن بیستمین سالگرد پایتختی آستانه تشکیل شد و به دعوت آکادمی دولتی فیلارمونیای این شهر در قزاقستان به روی صحنه رفت.

حال بخشی از اراضی گردشگری عباس‌آباد تهران برای نخستین‌بار میزبان کنسرتی خیابانی در قواره‌ همان اجرای زنده آستانه خواهد بود؛ کنسرتی که برای عموم مردم رایگان به‌اجرا درمی‌آید. اگرچه در این میان، برخی از چهره‌های مطرح عرصه موسیقی چندان با برگزاری کنسرت خیابانی موافق نیستند. شهرام ناظری یکی از آنهاست که دیروز در نشستی خبری گفت: «وقتی  همایون شجریان اعلام کرد که می‌خواهد در خیابان کنسرت بدهد من هم خوشحال شدم و پیش خودم گفتم این کار اتفاق خوبی است اما شما بدانید که برگزاری کنسرت در خیابان دردی را از مردم دوا نمی‌کند. من به‌طور کلی مخالف شوآف و کارهای تبلیغاتی هستم.» به گزارش مهر، ناظری البته پیشنهادی هم دارد؛ «می‌توان به‌جای 30 شب کنسرت گران‌قیمت، کنسرت ارزان‌تری برای مردم برگزار کرد. کنترل کنسرت در خیابان شرایط سختی دارد و مشکلات آن معلوم نیست.»

هوشنگ کامکار نیز گفته: «همین الان اگر بگویند که گروه کامکارها می‌توانند در ورزشگاه آزادی کنسرت بدهند، ما مطلقا این کار را انجام نمی‌دهیم برای اینکه برگزاری کنسرت ملزوماتی می‌خواهد که اصلا در اماکنی چون ورزشگاه شدنی نیست. مگر می‌شود موسیقی جدی را که در آن اشعار بزرگان ادبیات پارسی کشورمان وجود دارد در ورزشگاه اجرا کرد؟ به اعتقاد من این کارها آب در هاون کوبیدن است.»

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که آنطور که الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران خبر امیدوارکننده‌ای از ارائه مجوز ارشاد برای کنسرت خیابانی داده، سایر مقدمات لازم هم برای این منظور فراهم می‌شود یا نه؟ اینطور که فخاری اعلام کرده شورای شهر برای اخذ مجوزهای انتظامی نقش تسهیل‌گر و هماهنگ‌کننده را ایفا خواهد کرد. بی‌تردید بوستان آب‌وآتش تهران و محیط اطرافش با داشتن فضایی مناسب می‌تواند گزینه‌ مثبتی باشد در برابر آمادگی فرزند سیاوش موسیقی ایران؛ یعنی همایون شجریان؛ او که گفته همه چونان سیاوش در حال گذر از آتش هستیم.

بزرگ‌ترین آب نمای موزیکال کشور در بوستان نوروز افتتاح می‌شود

در شب عید غدیر آب نمای موزیکال بوستان نوروز (جنوبی‌ترین نقطه منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد) هم افتتاح می‌شود. بر این اساس دریاچه بوستان نوروز با مساحت ۴۰۰۰مترمربع و ۶میلیون لیتر آب با ۲۰۰نازل، بزرگ‌ترین آب نمای موزیکال کشور خواهد بود. به گفته سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد به‌منظور بهینه‌سازی‌ این دریاچه برای پخش موسیقی از ۳۸۸بلندگوی ۱۵۰وات و ۳۸ساب ووفر استفاده شده و ۱۶کیلومتر سیم‌کشی برای موزیکال کردن دریاچه انجام شده است. او گفت: «پس از افتتاح این نما، هر شب از ساعت ۱۸ تا 24 هر 20 دقیقه یک‌بار بخش موزیکال آبنما فعال و برای شهروندان اجرا می‌شود.» بوستان نوروز یکی از بوستان‌های منطقه فرهنگی- گردشگری عباس‌آباد است که سال۱۳۹۱ افتتاح و در بالاتر از میدان آرژانتین، بلوار آفریقا خروجی شهر گل واقع شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید