• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28654
+
-

نخستین گام از برنامه 5ساله شهرداری برای توسعه دوچرخه در تهران برداشته شد

رکاب‌زنان در شهر

پلیس دوچرخه سوار از دیروز کارش را در تهران آغاز کرد

شهردار
رکاب‌زنان در شهر

سید محمد فخار | خبر‌نگار:

دوچرخه‌های نارنجی سرانجام صبح دیروز به خیابان‌های شهر آمدند تا ترافیک و آلودگی هوا را در  این شهر کاهش دهند. دیروز در مراسم آغاز به‌کار نخستین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری، شهردار تهران و تنی چند از مسئولان نظامی و شهری پایتخت حضور یافتند تا آغاز به‌کار نخستین طرح دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند پایتخت را جشن بگیرند.

سید محمدعلی افشانی در این مراسم با استقبال از حضور دوچرخه در ترددهای عمومی اعلام کرد: راه‌اندازی چنین طرح‌هایی بسیار خوب است، اما مهم‌تر از آن ادامه و توسعه است که بسیار دشوار و سخت است. بر همین اساس معتقدم اگر می‌بینیم کاری را نمی‌توانیم انجام دهیم همان بهتر که شروع نکنیم چراکه شکست چنین طرح‌هایی ممکن است اجرای آن را 10 سال به عقب بیندازد. شهردار تهران با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم چنین طرح‌هایی تا جای ممکن همگانی شوند، گفت: شعار من «شهر زیست پذیر و شهروند مشارکت پذیر» است و خوشحالم از آن بیشتر سخن می‌گویند. یکی از شاخص‌های این شعار، حمل‌ونقل عمومی و حق افراد در انتخاب وسیله ترددی است که می‌تواند یک دوچرخه باشد.



تمرکز بر پیش‌نیازهای فرهنگ دوچرخه

یکی از اهداف شهرداری تهران در دوره فعلی ترویج استفاده از دوچرخه است. افشانی در این‌باره تصریح کرد: اگر خواهان حکمروایی خوب هستیم باید بپذیریم که اهمیت کارهای بزرگ به اهمیت آن در زندگی است نه حجم آهن و سیمانی که می‌برد. شهردار تهران عنوان کرد: ما کشوری هستیم که3 فرهنگ در آن آمیخته است؛ فرهنگ اسلامی، ایرانی و صنعتی. همه این فرهنگ‌ها قوی هستند و در کشور ما نیز شرایطی ایجاد شده که این فرهنگ‌ها در هم تنیده هستند. البته هر کدام از این فرهنگ‌ها برای خود مشخصه‌هایی دارند. به گفته او، یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری رعایت قانون است. شهردار تهران درباره دوچرخه‌های اشتراکی گفت: خوشحالم که بخش خصوصی کار را به‌عهده گرفته و اگر این کار توسط شهرداری انجام می‌شد من امروز اینجا نمی‌آمدم. اینکه این اقدام را بخش خصوصی انجام می‌دهد نشان‌دهنده فرهنگسازی‌ و حرمت گذاشتن به حق آدمی است. آدم‌ها حق دارند سالم زندگی کنند. شهردار تهران ضمن تأکید بر بهره‌گیری خدمات شهری از استارتاپ‌ها تأکید کرد: امروزه تمام حرفه‌ها و مشاغل باید از ابزارهای نوین مانند استارتاپ‌ها استفاده کنند و اگر این کار را نکنند از قافله پیشرفت عقب خواهند ماند. دستاوردهای انقلاب صنعتی تحمیلی است و هر کسی که در برابر آن مقاومت کند، شکست خواهد خورد.



آغاز طرح پلیس دوچرخه‌سوار

   سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ


پلیس راهور تهران بزرگ با هدف ارتقای فرهنگ عبور و مرور و روانسازی ترافیک و ایجاد انضباط ترافیکی به‌ویژه در معابر پرترافیک اقدام به راه‌اندازی پلیس دوچرخه‌سوار کرده و مرحله اول اجرای این طرح، در مناطق 6 و 12با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در دو شیفت صبح و عصر اجرا می‌شود. پلیس‌های دوچرخه‌سوار در آینده توسعه پیدا خواهند کرد و در دیگر مناطق شهر نیز فعالیت خواهند داشت. مأموران پلیس دوچرخه‌سوار مانند دیگر مأموران پلیس راهور امکان جریمه و برخورد با تخلفات را نیز خواهند داشت. لازم است شهروندان با مأموران دوچرخه‌سوار پلیس راهور همکاری و همراهی داشته باشند. این نوع پلیس البته در ارتقای فرهنگ دوچرخه سواری مؤثر خواهد بود.

لزوم خروج دوچرخه از لیست کالا‌های لوکس

   یعقوب آزاده‌دل، مدیر واحد حمل‌ونقل پاک شهرداری تهران


از شهردار تهران و فرمانده انتظامی پایتخت درخواست دارم برای تردد از دوچرخه استفاده کنند. از سویی در روزهایی که قیمت خودرو سر به آسمان می‌ساید، قیمت دوچرخه نباید دستخوش نوسانات ارزی قرار گیرد. از شهردار تهران درخواست دارم با توجه به حضورشان در هیأت دولت، دوچرخه را از لیست کالا‌های لوکس خارج کنند. همچنین اعمال سلیقه‌هایی وجود دارد که چالش‌هایی را برای دوچرخه‌سواران ایجاد کرده مثلا دوچرخه‌سواری در برخی بوستان‌ها ممنوع است و این خنده‌دار است. از مسئولان درخواست می‌کنم همکاری خود را برای پیشبرد حمل‌و‌نقل پاک در تهران بیشتر کنند.

وعده برقی‌شدن موتورهای پلیس

   سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت


باید به مباحث زیست‌محیطی در کنار موضوعات ترافیکی توجه شود. در 6ماه اول سال وضعیت خوبی در باب آلودگی هوا نداشتیم و پلیس از همین حالا بحث برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی را در دستور کار خود قرار داده است. از طرفی 75درصد از کشته‌های تهران موتورسواران و عابران پیاده هستند. بر همین اساس پلیس را مکلف کردیم که برای راکبان متخلف موتور کلاس آموزشی بگذارند. پلیس به‌عنوان نخستین نهاد به‌دنبال استفاده از موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت‌های معمولی است و حداقل در پلیس راهور که ماموریت آن نرم و مردمی است باید از موتور برقی استفاده کرد. پلیس تهران در همه رده‌ها و یگان‌ها در خدمت شهرداری است تا بتواند به خوبی به مردم خدمت‌رسانی کند.



برنامه 5ساله برای توسعه دوچرخه

   مهدی حسن‌زاده، مشاور شهردار تهران در توسعه دوچرخه سواری


یکی از راهکارهای شهرداری تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت فرهنگسازی‌ برای استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله نقلیه همگانی است. حالا پس از چند‌ماه تلاش، طرح دوچرخه شهری اشتراکی به‌صورت رسمی در یک برنامه ۵ ساله آغاز شده است. ما به موفقیت این طرح خوش‌بین هستیم. در سال۹۷ به نسبت سال ۹۶ استفاده از دوچرخه در شهر تهران تقریبا رشد دوبرابری داشته است. بودجه سالانه شهرداری برای توسعه دوچرخه‌سواری چیزی حدود ۵ تا ۶میلیارد تومان است که به نسبت سایر بخش‌ها و شهر بزرگ تهران بودجه زیادی محسوب نمی‌شود. این بودجه باید در سال‌های آینده حداقل به 5 تا 6 برابر افزایش پیدا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید