• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28609
+
-

رونالدو رئیس شد

رونالدو رئیس شد

رونالدو بعد از این همه سال فوتبال بازی کردن در باشگاه‌های مختلف و متمول تنها 150 میلیون دلار ثروت دارد که یک‌ششم آن را هم برای خرید باشگاه وایادولید در لیگا اسپانیا هزینه کرده است. اگر رونالدوی برزیلی که عده‌ای از او به‌عنوان بهترین مهاجم تاریخ یاد می‌کنند الان بازی می‌کرد ثروتی به‌مراتب بیشتر داشت؛ به‌طور مثال همین الان ثروت خالص مسی 400 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. یا کریستیانو رونالدو که 450 میلیون دلار ثروت دارد به‌علاوه تجارت‌هایی که قرار است تا ابد برای او پول بسازند. البته رونالدو کل باشگاه را نخریده و باشگاهی با این قدمت و ورزشگاه اختصاصی خیلی بیشتر از این رقم‌ها می‌ارزد. او موافقت کرده که بخش عمده‌ای از سهام باشگاه را خریداری کند تا وایادولید با پول آن بدهی‌های خود را بپردازد. وایادولید همان تیمی است که در هفته دوم لالیگا میزبان بارسلونا بود و زمین افتضاح خوسه سوریا، ورزشگاه اختصاصی این باشگاه صدای همه بارسایی‌ها را در آورد. این تیم بعد از چهار سال غیبت در لالیگا این فصل به رقابت‌ها برگشته است. پولی که رونالدو به وایادولید می‌برد 30 میلیون یورو خواهد بود که باشگاه با 25 میلیون آن همه بدهی‌هایش را می‌پردازد. به‌این‌ترتیب رونالدو به‌عنوان رئیس باشگاه برگزیده می‌شود و در بازی‌های رودررو با رئال و بارسا طبق سنت دیرینه لالیگا کنار پرس و پارتومئو می‌نشیند. کارلوس سوارس، رییس کنونی باشگاه وایادولید با روی کار آمدن رونالدو به عنوان مدیر اجرایی این باشگاه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. این انتقال سرمایه و سهام دو، سه هفته دیگر طول می‌کشد. این اولین باری نیست که رونالدو پولش را در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کند. او پیش از این بخشی از سهام باشگاه فورت لائودردیل آمریکا را در اختیار گرفته بود. به‌نظر می‌رسد بهایی که رونالدو برای خرید سهام عمده وایادولید پرداخته، منصفانه باشد. این را در نظر بگیرید که قیمت نیمار در حال حاضر 7.4 برابر هزینه‌ای است که رونالدو نازاریو برای خرید باشگاه اسپانیایی در نظر گرفته است؛ یعنی ناصر خلیفی، رئیس پاری‌سن‌ژرمن که بیش از 200 میلیون برای خرید نیمار هزینه کرده، می‌توانست با همین پول شش یا هفت باشگاه اسپانیایی را بخرد. رونالدو همچنان با نایکی قرارداد دارد و به‌علاوه مالک 45 درصد سهام ine Sports 9 است. وایادولید دقیقا 90 سال قدمت دارد و به سفید بنفش‌ها شهرت دارد. 
    رونالدو برزیلی اولین و تنها ستاره‌ای نیست که در فوتبال سرمایه‌گذاری می‌کنند. بهترین نمونه از این دست دیوید بکام است که چند سالی است ساکن آمریکاست و در ابتدای سال 2018 یک باشگاه فوتبال را در آمریکا به نام مایامی MLS راه‌اندازی کرد. او اکنون یکی از مالکان اصلی این باشگاه است. او در سال 2014 در قراردادش با لس‌آنجلس گلکسی قید کرده بود که بعدها حق امتیاز خرید یا تاسیس باشگاهی جدید را در اختیار داشته باشد. بکام برای خرید این امتیاز 25 میلیون دلار هزینه کرد. البته هنوز نام باشگاه قطعی نشده و قرار است ورزشگاهی اختصاصی برای آن ساخته شود. 
    دیدیه دروگبا هم فصل قبل نام خود را به‌عنوان اولین بازیکن/ مالک در تاریخ فوتبال ثبت کرد. او به‌عنوان بازیکن با خودش که با حفظ سمت مالک باشگاه فنیکس رایزینگ هم هست با این باشگاه قرارداد بست. البته تیم دروگبای 40 ساله در دسته دوم حضور دارد. 
    غیر از دیوید بکام بقیه نسل طلایی منچستر یونایتد در دهه 90 هم مالک باشگاه بودن را تجربه کرده‌اند. باشگاهی به نام سالفورد سیتی در انگلیس 5 مالک سرشناس دارد. این باشگاه دسته پنجمی که 50 درصد مالکیت آن در اختیار فردی به نام پیتر لیم است، پنج سهام ده درصدی در اختیار اسطوره‌هایی مثل رایان گیگز، فیل و گری نویل، نیکی بات و پل اسکولز قرار داده است. این باشگاه هم 78 سال قدمت دارد.
    در حالی که همه منتظر بودند بکام در مایامی تیم‌داری کند، پائولو مالدینی زودتر از او دست به کار شد و بعد از ارتباط با ریکاردو سیلوا که در آمریکا در تلویزیون فعالیت داشت اقدام به تاسیس تیمی به نام مایامی‌اف‌سی در دسته دوم لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا کرد. او حتی هم‌بازی سابق خود در تیم ملی ایتالیا؛ یعنی الساندرو نستا را هم ترغیب کرد مدیریت این باشگاه را بپذیرد. مالدینی که هرگز پای خود را از میلان بیرون نگذاشته بود، مایامی را دومین خانه ورزشی عمرش لقب داده است. تیم او فصل بهاره لیگ فوتبال آمریکای‌شمالی موسوم به NASL را فتح کرده است. او به‌تازگی به‌عنوان مدیر فنی به باشگاه میلان برگشته.
    دمبا با را شاید به یاد نیاورید. او در چلسی با ادن آزار و دیگران هم‌بازی بود. حالا این بازیکن آفریقایی همراه با آزار، یوهان کابای و موسی سو مالکان باشگاه گسترش فوتبال در‌آمریکای‌شمالی از شهر سن‌دیه‌گو هستند که فعلا با همین نام مشغول به فعالیت است. خود دمبا با در حال حاضر برای باشگاه چینی شانگهای شنهوا بازی می‌کند اما 35 درصد مالکیت باشگاه آمریکایی را نیز در اختیار دارد. 
    رافائل نادال، سلطان خاک رس در تنیس حرفه‌ای دنیا هم برو و بیایی در باشگاه مایورکا دارد. او که برخلاف پسرعمویش که در بارسا بازی می‌کرد یک رئال دوآتشه است، دو سال قبل به رئال کمک کرد تا آسنسیو را با رقمی ناچیز 3 میلیون یورو از مایورکا بخرد. او برای کمک به باشگاه محل تولدش؛ یعنی مایورکا و فرار این باشگاه از بدهی، ده درصد از سهام باشگاه را خریداری کرد اما وقتی مقام نایب‌رئیسی مایورکا به او پیشنهاد شد آن را رد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید