• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28531
+
-

مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی صادر شد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست: جمعیت گونه‌های حیات‌وحش در قرق‌های اختصاصی 4برابر افزایش داشته است

حیات وحش
مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی صادر شد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در جمع خبرنگاران جزئیات مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی در سال‌جاری را ‌اعلام کرد. به گزارش همشهری، علی تیموری‌ گفت: اجازه شکار در قرق‌های اختصاصی از 10شهریور تا 15اسفند و برای شکار 112رأس کل، ‌بز، قوچ و میش در قرق‌های اختصاصی درنظر گرفته شده و دستورالعمل آن طی یکی دو روز آینده ابلاغ خواهد شد. شکارچیان تنها در بازه زمانی اول آبان تا 15آذر‌ماه به‌دلیل فصل جفت‌گیری، ‌اجازه شکار نخواهند داشت. همچنین در سال‌جاری با 10درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 30درصد مجوز شکار در قرق‌ها در اختیار شکارچیان بومی و محلی قرار‌گرفته و قرق‌دار نیز موظف است 3رأس از شکار در هر منطقه قرق را به جوامع محلی با قیمت دولتی اختصاص دهد. او با اشاره به اینکه از سال94 و با تأیید شورای‌عالی محیط‌زیست 5قرق اختصاصی در کشور تعیین شده، به افزوده‌شدن تعداد این قرق‌ها اشاره کرد و گفت: ‌در 10استان 30مورد قرق جدید معرفی‌شده و مورد بررسی سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها قرار گرفته و درصورت تأیید شورای‌عالی محیط‌زیست، معرفی خواهند شد. 

یزد، کرمان، مازندران، تهران، قزوین و اصفهان ازجمله این استان‌ها هستند. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید تأکید کرد که سیاست سازمان، تقویت قرق‌های اختصاصی است و بخش خصوصی نشان داده که می‌تواند در حفاظت از محیط‌زیست به کشور کمک کند. همچنین با توجه به تعهدات محضری اخذ‌شده از قرق‌داران، امکان هرگونه دخل و تصرف، فنس‌کشی و... در محدوده قرق از آنها گرفته شده و درصورت نیاز به ساخت بنا نیز قرق‌داران موظف به اخذ مجوز هستند. به‌گفته تیموری، طبق مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست، قرق‌دار باید یک‌چهارم قیمت دولتی برای هر شکار را به خزانه واریز کند؛ مبلغی حدود 250هزار تومان. طبق قیمت‌گذاری شورای اقتصاد نیز از 3 تا 6هزار دلار هم از شکارچیان خارجی بابت هر شکار اخذ می‌شود که باز هم یک‌چهارم این مبلغ به‌حساب خزانه واریز می‌شود. او البته تأکید کرد که قرق‌دار هر مبلغی که با شکارچی توافق کند، از او اخذ خواهد کرد اما موظف است یک‌چهارم مبلغ مصوب دولتی را به حساب خزانه بریزد.

استان‌های آسیب‌دیده از هجوم گراز، مجوز شکار دریافت می‌کنند

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید درخصوص شکار گراز هم گفت: ‌با توجه به زاد و ولد بالای گراز و خسارات گرازها به زمین‌های کشاورزی در بعضی استان‌ها، سازمان محیط‌زیست به 4روش برای شکار این حیوان تصمیم‌گیری می‌کند. در استان‌هایی همچون خوزستان، فارس و بعضی استان‌های شمالی مجوز شکار صادر شده و میرشکاران در واقع گرازها را تلف می‌کنند تا به کشاورزی آسیب نزنند. دولت نیز هیچ پولی از آنها دریافت نمی‌کند. دستور دیگر، شکار گراز در 20استان برای اقلیت‌های مذهبی است و تلاش بر این است که مجوز برای استان‌هایی که با مازاد این حیوان مواجه هستند، صادر شود. بهای پروانه شکار هر گراز برای کشورهای خارجی نیز بین هزار تا 1500دلار پیش‌بینی شده است. هر ساله بین 40 تا 50رأس گراز توسط شکارچیان خارجی در ایران شکار می‌شود. شیوه دیگر مجوز شکار گراز نیز صدور پروانه انتفاعی است. این مجوز به‌ویژه در استان‌هایی مانند خوزستان که با هجوم زیاد این حیوان به زمین‌های کشاورزی مواجه است، صادر شده و سعی می‌شود در استان‌های دارای گربه‌سانان بزرگ که با شکار گراز تغذیه می‌کنند، اجازه شکار داده نشود. دارندگان پروانه انتفاعی باید مجهز به امکانات سردخانه‌ای بوده و تنها اجازه صادرات گراز شکارشده را دارند. به گفته تیموری، سال گذشته مجوز شکار 600رأس گراز به شیوه انتفاعی صادر شد. او همچنین تأکید کرد: شکارچیانی که مجوز شکار گراز دریافت می‌کنند، معمولا تخلف نکرده و اقداماتی نظیر فروش گوشت این حیوان را انجام نمی‌دهند.

تلاش برای حذف روش‌های پرخطر شکار پرندگان 

تالاب فریدونکنار و مجوز شکار پرندگان نیز موضوع دیگری بود که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط‌زیست به آن پرداخت و گفت: تاکنون سازمان دامپزشکی موردی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فریدونکنار اعلام نکرده اما درصورت اعلام این سازمان، دستورالعمل شکار لغو خواهد شد.
تیموری با اشاره به روش‌های غیرمجاز و پرخطر شکار پرندگان در این تالاب که طی دهه‌های اخیر رایج شده نیز گفت: تاکنون اقدامات مؤثری از سوی اداره کل محیط‌زیست استان انجام و تعهدات قضایی از متخلفان دریافت شده تا دیگر با روش‌هایی همچون دام‌هوایی و شب‌دام، ‌پرندگان مهاجر را شکار نکرده و تنها، روش صید دوما را به‌کار گیرند، همچنین تسهیلاتی از نظر قیمت و افزایش مدت زمان شکار پرندگان نیز درنظر گرفته خواهد شد. سال96 مجوز شکار در فریدونکنار به‌دلیل شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد صادر نشد و در سال95، مجوز شکار 100هزار بال پرنده به روش دوما صادر شده است. در ادامه این نشست مجید خرازیان‌مقدم، مدیرکل حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان محیط‌زیست نیز از تکثیر یوز در اسارت خبر داد و گفت: ‌به‌زودی این مورد به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود تا درصورت موفقیت از موالید این یوزها به‌عنوان مولد در نقاط دیگر استفاده کنیم. او البته گفت: تکثیر یوز در اسارت اقدام بسیار سختی است و دشواری‌های خاص خود را دارد.

پیشینه قرق‌های اختصاصی  

قرق‌های اختصاصی محدوده‌ای از زیستگاه‌های طبیعی خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست هستند که سازمان، مجوز حفاظت از حیات‌وحش در این محدوده‌ها و بهره‌برداری خردمندانه از آنها را پس از اخذ موافقت مراجع ذی‌صلاح، به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می‌کند. از سال94 و با تصویب شورای‌عالی محیط‌زیست 5منطقه به‌عنوان قرق اختصاصی در کشور تعیین شده است؛ 3منطقه در یزد، یک منطقه در کرمان و یک منطقه نیز در سمنان. در سال‌های 95 و 96 مجوز شکار از قرق‌های یزد و کرمان صادر شد و قرق جاشلوبار سمنان به‌دلیل آغاز فعالیت در پایان سال96، مجوزی نگرفت چرا‌که جمعیت کل و بز، ‌قوچ و میش این قرق هنوز به حد لازم برای شکار نرسیده بود. به‌گفته علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید، جمعیت حیوانات قرق‌ها 2 بار در سال سرشماری می‌شود و بررسی‌ها نشان داده که جمعیت حیوانات این قرق‌ها بعد از واگذاری تا زمان سرشماری سال96 حدود 3 تا 4برابر افزایش یافته است. قرق علی‌آباد چهل‌گزی یزد که 5سال قبل 230رأس کل و بز داشت، در سرشماری سال96 دارای 1400رأس کل و بز و 142رأس آهو بود.

 قرق روباز یزد قبل از واگذاری 180رأس کل و بز داشت و در سال96 این تعداد به 645رأس رسیده بود. قرق منصور‌آباد دربید یزد نیز در سال96 دارای 503رأس قوچ و میش و 228رأس کل و بز بود. قرق منصورآباد کرمان نیز براساس سرشماری سال گذشته دارای 750رأس قوچ و میش بود. قرق جاشلوبار سمنان که پایان سال96 واگذار و فعالیت در آن آغاز شد، دارای 250رأس قوچ و میش است. قرق‌داران که صلاحیت آنها برای واگذاری قرق‌ها بررسی می‌شود، موظف هستند با توجه به مطالعات تعیین ظرفیت برد جمعیت گونه‌های حیات‌وحش در هر قرق، نسبت به پرورش، نگهداری و تکثیر این گونه‌ها اقدام کنند و درصورت موفقیت مجوز 5ساله آنها 5سال دیگر تمدید و در غیر این صورت باطل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید