• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28524
+
-

اتهام جنایت جنگی برای ژنرال‌های میانماری

اتهام جنایت جنگی برای ژنرال‌های میانماری

کمیته تحقیقات سازمان ملل گفته است فرماندهان رده بالای ارتش میانمار باید به اتهام نسل‌کشی و جرایم جنگی علیه اقلیت مسلمان روهینگیا و دیگر اقلیت‌های این کشور‌، دادگاهی شوند.

به‌گزارش الجزیره، این کمیته که در ‌ماه مارس2017 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شد، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که نیروهای مسلح میانمار اقداماتی را پیش گرفته‌اند که «بدون شک سنگین‌ترین جنایات تحت قوانین بین‌المللی به‌شمار می‌روند.»

مرزوقی دارسومان، رئیس این کمیته تحقیق دیروز در ژنو اعلام کرد که بازرسان کمیته او اطلاعات اولیه بسیار زیادی را براساس 875مصاحبه با قربانیان و شاهدان، تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌ها و فیلم‌های تأیید‌شده به‌دست آورده‌اند.

مرزوقی گفت که روایات قربانیان بدترین نقض حقوق بشری است که تا به حال با آن مواجه بوده و اثرات آن، تا انتهای زندگی با افراد این گروه تحقیق باقی خواهد ماند.

او گفت که ارتش میانمار هیچ ارزشی برای زندگی مردم قائل نبوده و «سطحی شدید از خشونت» از خود نشان داده است. او گفت: «مردم اقلیت روهینگیا، از تولد تا مرگ، ‌در وضعیت سیستماتیک سرکوب قرار دارند.»

تهیه‌کنندگان این گزارش گفته‌اند که فرمانده کل ارتش میانمار، مین آنگ هللاینگ و برخی از ژنرال‌های دیگر باید دادگاهی شوند. براساس این گزارش، نه‌تنها ارتش میانمار که نیروهای امنیتی میانمار هم درگیر نسل‌کشی و جرایم جنگی بوده‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ضرورت‌های نظامی هرگز کشتار، تجاوزهای گروهی به زنان، حمله به کودکان و سوزاندن کامل دهکده‌ها را توجیه نمی‌کند. تاکتیک‌های ارتش میانمار نه‌تنها در ایالت راخین، که در شمال میانمار هم تناسبی با تعهدهای امنیتی نداشته است.»

براساس این گزارش، ارتش میانمار متهم است که در قتل، زندانی کردن بی‌گناهان، شکنجه، برده‌داری جنسی و تجاوز دست داشته است. در ایالت راخین، نشانه‌هایی از نابودی و تبعید هم دیده شده است.

این گزارش، همچنین لیستی از متهمان و مظنونان را ارائه کرده و گفته که حاضر است آن را در اختیار هر نهادی قرار بدهد که می‌خواهد به این مسئله رسیدگی کند. با این حال تهیه‌کنندگان گزارش توصیه کرده‌اند که کار رسیدگی به این جنایات، به دیوان بین‌المللی کیفری سپرده شود.

این گزارش، همچنین رهبران غیرنظامی میانمار ازجمله آنگ سان سوچی رهبر این کشور را هم به‌خاطر بی‌توجهی به این جنایات مورد انتقاد قرار داده است؛ «آنگ سان سوچی نه از موقعیت خود به‌عنوان رئیس دولت و نه از اعتبار اخلاقی خود برای جلوگیری از این رویدادها در ایالت راخین استفاده نکرده است.»

آنگ سان سوچی که پیش‌تر جایزه صلح نوبل دریافت کرده است، از زمان حمله ارتش به اقلیت روهینگیا به‌شدت از سوی جامعه جهانی به‌خاطر سکوت در برابر اقدامات ارتش تحت فشار است و چند سازمان حقویق بشری، ‌جوایزی را که پیش‌تر به او داده‌اند پس گرفته‌اند.

در اوت سال2017 نیروهای نظامی میانمار عملیات هماهنگی را علیه گروه‌های مسلح روهینگیا در استان راخین به راه انداختند. صدها هزار مسلمان روهینگیا از ترس کشتار و تجاوز ارتش، به اندونزی پناهنده شده‌اند.

در این گزارش، به این موضوع اشاره شده که دولت و ارتش با هم هماهنگ عمل کرده‌اند؛ «دولت و ارتش فضایی را ایجاد کرده‌اند که نقض حقوق بشر در آن قانونی شده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید