• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28523
+
-

کابوس23ساله «مادران شنبه»

این هفته هفتصدمین تجمع هفتگی اعتراضی به دولت ترکیه موسوم به «مادران شنبه» با دخالت نیروهای پلیس استانبول نیمه‌تمام ماند.

نیروهای پلیس روز شنبه با حمله به این تجمع که از 23سال پیش تاکنون برگزار شده حدود 50نفر ازجمله یک زن 80ساله را بازداشت کردند. پلیس برای متفرق کردن تجمع‌کنندگان در میدان گالاتاسرای و خیابان استقلال، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. رسانه‌های ترکیه از زد‌وخورد کوتاه میان معترضان و نیروهای پلیس نیز خبر دادند.

به گزارش بی‌بی‌سی گروه مادران شنبه از سال1995در اعتراض به ناپدیدشدن فرزندان‌شان هر هفته در مرکز شهر استانبول تجمع کرده‌اند. خواسته آنها انجام تحقیق درباره سرنوشت فرزندان‌شان است که در دوره فشارهای سیاسی پس از کودتای دهه1980 و طی سال‌های ابتدایی دهه1990 در ترکیه ناپدید شده‌اند. طبق اعلام برخی نهادهای حقوق بشری در این کشور بیش از 700نفر در جریان این وقایع ناپدید شده‌اند و هرگز در مورد سرنوشت آنها گزارش رسمی منتشر نشده است. تعداد زیادی از این افراد جزو کردهای مخالف دولت ترکیه بودند و طی سال‌هایی ناپدید شدند که فعالیت گروه‌های جدایی‌‌طلب کرد به اوج خود رسیده بود.

دولت ترکیه در واکنش به اعتراض‌ها علیه اقدام پلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: برخورد صورت‌گرفته به‌دلیل حمایت شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) از این تجمع بوده است. تجمع مادران شنبه بین سال‌های 1999تا 2009 نیز از سوی دولت ممنوع شد اما این برای نخستین‌بار است که در 10سال گذشته تجمع آنها مورد یورش نیروهای پلیس قرار می‌گیرد.

حزب کارگران کردستان طی 34سال گذشته با در پیش‌گرفتن مسیر مبارزه مسلحانه به‌دنبال جدایی منطقه کردنشین ترکیه بوده است. این گروه که طی این سال‌ها بارها دست به ترور و بمب‌گذاری زده به‌عنوان یک گروه تروریستی از سوی بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران شناخته شده است.

طبق اعلام پلیس بازداشت‌شدگان هفتصدمین تجمع مادران شنبه پس از اخذ تعهد کتبی آزاد شده‌اند. بسیاری از اعضای گروه مادران شنبه اکنون در دوران میانسالی و سالمندی به‌سر می‌برند اما همچنان خواستار پاسخگویی دولت ترکیه درباره سرنوشت فرزندان‌شان هستند. ایده تجمع‌های گروهی این مادران از تجمع «مادران پلازا دو مایو» در آرژانتین گرفته شده که فرزندان خود را بین‌ سال‌های 1976 تا 1983 در دوران حکومت نظامیان به شیوه‌ای مشابه از دست دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید