• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28516
+
-

درخت شورا در سال دوم به بار می‌نشیند

چند عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از ریل‌گذاری در سال نخست فعالیت‌شان برای اجرای برنامه‌های جدی در سال دوم می‌گویند

درخت شورا در سال دوم به بار می‌نشیند

حامد فوقانی / بیتا تیموری: 

تعدادی از اعضای شورای شهر تهران هنگام ارائه گزارش عملکرد طی سال نخست فعالیت خود، صحبت از برنامه‌هایی به میان می‌آورند که در سال‌های دوم و سوم به ثمر می‌نشیند. آنها می‌گویند بر سروعده‌های انتخاباتی‌شان هستند. اعضای شورا تأکید می‌کنند همچنان شفافیت، مبارزه با فساد و تلاش برای تبدیل‌شدن پایتخت به شهری قابل سکونت را در برنامه دارند و اتفاقا در سال نخست مشغول ریل‌گذاری برای رسیدن به چنین اهدافی بوده‌اند. حالا باید منتظر ماند و دید که چقدر از برنامه‌ها و وعده‌هایی که اعضای شورای شهر تهران اعلام کرده‌اند در سال‌های پیش‌رو جواب می‌دهد. شهروندان هم منتظر هستند تا ببینند درختی که شورایی‌ها از آن صحبت می‌کنند میوه زندگی می‌دهد یا نه؟ در این میان، نکته جالب توجه اینجاست که بانوان فعال در رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO ها) نیز انتظار دارند تهران به شهری امن، راحت و دسترس‌پذیر برای زنان و دختران تبدیل شود. 

بی‌تردید با تعویض جناح‌ها در مدیریت شهری و تغییر رویکردها در سال96، بانوان مطالبه‌های جدی‌تری از سکان‌داران اصلی شهرشان دارند. حالا رقم‌خوردن این صحنه که هر هفته از میان بانوان عضو شورای پنجم یا بانوان خبرنگار حاضر در صحن جلسات، فردی خواستار توجه بیشتر به زنان در اداره شهر شود، چندان عجیب یا به‌عبارتی نادر به‌نظر نمی‌رسد. البته در شورای چهارم، فاطمه دانشور و معصومه آباد هم خواسته‌ای از جنس زنانه مطرح می‌کردند اما در دوره فعلی چنین مطالبه‌گری‌هایی، به‌خصوص با حضور 5عضو خانم، پررنگ‌تر شده است. به هرترتیب اعضای شورای شهر باید توجه داشته باشند که رسانه‌ها و بانوان موضوعاتی را که آنها وعده داده‌اند رصد می‌کنند. در ادامه نظرات چند عضو شورای شهر تهران را در رابطه با عملکرد خود و برنامه‌هایشان برای سال‌های آتی می‌خوانید.


وضعیت بهتر با وظیفه سنگین‌تر

شهربانو امانی| رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران: 



رأی بی‌نظیر مردم به اعضای شورای پنجم و جدیت آنها در این انتخابات، نشان از انتظار آنها برای اتخاذ رویکرد جدید در مدیریت شهری داشت. این موضوع وظیفه شورای پنجم و تک‌تک اعضای آن را در تقویت جایگاه شورای شهر، استیفای حقوق شهری، شفافیت موضوعات مالی شهرداری و نظارت بر آن سنگین‌‌تر کرده است. فعالیت‌های دوره نمایندگی‌ام در سال اول شورای پنجم بر 3محور مدیریت بحران آب، حوزه زنان و حوزه تخصصی عمران و حمل‌ونقل عمومی هدف‌گذاری شده بود. در این بین اگر بخواهم از نقطه شروع به کارمان بگویم، حتما به این نکته اشاره می‌کنم که آغاز کار شورای پنجم با آغاز سال تحصیلی همزمان شد و ارتباط مردمی نشان از نگرانی و دغدغه شهروندان از وضعیت ایمنی سرویس مدارس داشت؛ از این‌رو، کمیته ایمنی حمل‌و نقل موضوع ایمنی سرویس مدارس را مورد پیگیری جدی قرار داد و با به سرانجام‌رساندن طرحی مرتبط با آن، امسال وضعیتی بهتر در ایمنی و آرامش اولیا و دانش‌آموزان از بابت سرویس‌های مدارس را شاهد خواهیم بود. دیگر مطالبه مردمی که براساس نظرسنجی، 80درصد مطالبات را تشکیل می‌دهد، موضوع آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران است که برای حل بخشی از آن پیگیری ایجاد کمیته TOD (ایستگاه‌های تبادل سفر) زیر مجموعه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت و با نظر موافق و همراه رئیس شورای شهر تهران این کمیته تشکیل شد و به‌زودی نخستین کتاب آن رونمایی می‌شود. در زمینه توجه به پیاده‌ها و فضاهای مورد استفاده بانوان و دختران شهر نیز طرح‌هایی را به صحن شورا ارائه کردیم که ثمره‌اش کم‌کم مشخص می‌شود. و اما درخصوص نقاط‌ضعف شورای پنجم در سال آغازین این دوره؛ مهم‌‌ترین استیفای وظیفه نمایندگی در شورای شهر انتخاب مدیر عالی شهر است که اگر با دقت بیشتری انجام می‌شد دیگر تغییر مدیریت، وقتی را از شورا نمی‌گرفت؛ البته نباید زحمات شهردار پیشین شهر تهران (محمدعلی نجفی) را نیز نادیده گرفت.

فسادستیزی؛ شاخصه شورای پنجم

زهرا نژادبهرام|  عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران: 



هدف‌گذاری من در زمان انتخابات که به‌عنوان برنامه نیز مطرح شد، شهر تهران برای همه به دور از فساد و عدم‌عدالت و شهری ایمن بود و پس از حضور در شورای شهر آنها را مورد پیگیری قرار دادم. زمانی عدالت، ایمنی و امنیت در شهر وجود دارد که امکانات به‌صورت عادلانه در شهر توزیع شود، از این رو بافت فرسوده و احیای آن نخستین موضوعی بود که مورد پیگیری قرار گرفت.

بر همین اساس، تمامی محله‌های دارای بافت فرسوده مصوب، مورد بازدید قرار گرفت و جلسات متعددی برای شناسایی مشکلات و تدوین راهکارهای برون‌رفت از آنها با شهروندان، مسئولین شهرداری و سازمان نوسازی برگزار شد. این بازدید‌ها به ارائه طرحی در قالب بازآفرینی شهری در بافت فرسوده با عنوان ایجاد مسکن‌های متناسب برای اهالی بافت فرسوده (متناسب با ظرفیت‌های محلی) منجر شد. منطقه18 از مناطقی است که استعداد انجام این طرح را داراست؛ از این رو هماهنگی‌‌های اولیه اجرای آن صورت گرفته و امیدواریم تا پایان سال به مرحله عملیاتی‌شدن برسد. از سوی دیگر با پیگیری‌های صورت‌گرفته بودجه مرتبط با نوسازی بافت فرسوده در سازمان نوسازی را به 4برابر رسانده‌ایم که اقدامی کم‌نظیر بوده و هدف از آن بهسازی و بهبود شرایط محیطی بافت فرسوده برای ارتقای سکونت در این بافت است. بخشی از این بودجه نیز به تملک املاک دندانه‌ای در معابر بافت فرسوده اختصاص داده شد تا با آزادسازی‌ آنها معابر بافت فرسوده از حالت دندانه‌ای فعلی خارج شوند. مسائل مرتبط با زنان به‌عنوان تشکیل‌دهندگان نیمی از جمعیت شهر تهران را همچنان در دستور کار داریم. در همین خصوص رفع فضاهای بی‌دفاع شهری به‌عنوان نقاطی که می‌تواند موجب آسیب به اقشار جامعه از جمله زنان باشد مورد توجه قرار گرفت. از این منظر بررسی‌های لازم انجام شد تا بتوانیم پس از شناسایی فضاهای بی‌دفاع شهری، شاخص‌های شهرسازی آن را احصا و راهکارهای رفع آن را عملیاتی کنیم. با این شیوه، سالانه می‌توان بین 10 تا 15درصد فضای بی‌دفاع شهری را اصلاح کرده و این آمار را تا پایان دوره به 60 تا 70درصد رساند. کارهایی که در سال نخست فعالیت شورا انجام شد را می‌توان خلاصه و فهرست‌گونه مطرح کرد. ارزیابی نزدیک به 300 پرونده در کمیسیون ماده 100، احیای ستاد مناسب‌سازی‌ معابر که حدود 3سال بود تشکیل نمی‌شد، تشکیل کمیته حقوق شهروندی و بازگرداندن املاک شهرداری، بخشی از اقدامات اصلی شورا در سال اول به‌حساب می‌آید. البته انتقادات به دوره پنجم شورای شهر وارد است. تغییر مدیریت، یک اتفاق نگران‌کننده بود که دوره رخوتی را ایجاد و چرخه مدیریتی را با چالش مواجه کرد. اگرچه به ناچار این اتفاق رخ داد اما تغییر مدیریتی انتقادی است که به شورای پنجم وارد است. از طرف دیگر با اینکه امروز تمام تلاش‌ها در قانونگذاری صورت می‌گیرد اما تا این قوانین به شهرداری می‌رسد اجرای آن متوقف می‌شود که مصوبه برج‌باغ‌ها را می‌توان درخصوص آن مثال زد. با این حال امیدواریم در سال آتی هم شهرداری و هم شورای شهر تمامی مصوبات را عملیاتی کنند و تلاش می‌کنیم نواقص آن را برطرف کنیم. برای رسیدن به این مقصد هم اعلام می‌کنم که شورا به مخاطبان و آرای مردمی وفادار است و به شهروندان اطمینان می‌دهم که فسادستیزی و پیشگیری از وقوع فساد از‌جمله شاخصه‌های این شوراست.

این خبر را به اشتراک بگذارید