• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28467
+
-

روز روحانی


روحانی گفته است طرح سؤال از رئیس‌جمهور فرصت خوبی است تا برخی حقایق را با مردم در میان بگذارد

 مجلس از ماجرای سوال از رئیس‌جمهور خاطره خوشی ندارد؛ برای اولین بار در مجلس هشتم و در سال 90 محمود احمدی نژاد به ابتکارعلی مطهری به مجلس دعوت شد و از او سوالاتی دهگانه پرسیده شد اما در آن جلسه رئیس‌جمهور وقت به جای پاسخگویی دقیق به سوالات نمایندگان آن جلسه را به تمسخر گرفت.  با این حال حسن روحانی که خود را فرزند مجلس می داند و به گفته خودش قبل از اینکه دولتی باشد مجلسی است با مجلس از در احترام وارد خواهد شد اما وعده داده است که حقایق را در این روز به مردم خواهد گفت. او در نامه‌ای که برای علی لاریجانی نوشت و اعلام آمادگی کرد در مجلس حضور یابد ضمن اشاره به روال غیرقانونی سوال از رئیس‌جمهور تاکید کرده بود:‌«این امر می تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای آنهاست».

عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری در چند سال اخیر، رکود اقتصادی شدید چندساله و افزایش روزافزون نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی محورهای سوال از رئیس‌جمهور است. احمد امیرآبادی عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح نحوه سوال از رئیس‌جمهور گفته است: نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور  5سوال را مطرح کرده‌اند که بر اساس قانون باید برای هر سوال رای‌گیری انجام شود. امیرآبادی به خانه ملت گفته است: اگر نصف به‌علاوه یک نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور قانع نشوند، سوال به قوه قضاییه ارسال خواهد شد. وقت نمایندگان سوال‌کننده در مجموع 30دقیقه خواهد بود؛ در این بین نیز رئیس‌جمهور طبق آیین نامه داخلی مجلس در مجموع یک ساعت فرصت پاسخگویی به سوالات نمایندگان را دارد

مصطفی تاج زاده، عضو شاخص جریان اصلاحات، انگیزه برخی نمایندگان سوال‌کننده از رئیس جمهوری را بهبود شرایط نمی داند و می پرسد چرا وقتی در سال 1390 دلار 3/5 برابر شد، صدایتان در نیامد و صحبت از استیضاح، استعفا و بی کفایتی دولت نکردید؟ معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت و گو با ایرنا در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس برای سوال از رئیس‌جمهوری، تاکید کرد : با رفتن رئیس‌جمهوری به مجلس، میلیون ها نفر آن روز پای صحبت‌های وی می نشینند. روحانی می تواند این فرصت را با شعارهای کلی تلف کند اگر چه ممکن است مردم را راضی نکند ولی آرام نگه می دارد یا می تواند از این فرصت استثنایی برای بیان مشکلات واقعی کشور و راهکار حل آن استفاده کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید