• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28449
+
-

کالاها در انبار، گرانی در بازار

معاون اجرایی اداره‌کل تعزیرات حکومتی لرستان: دستگاه‌های نظارتی در بازار حضور جدی داشته باشند

جامعه
کالاها در انبار، گرانی در بازار

نسرین صفربیرانوند|‌ خرم‌آباد - خبرنگار:

 حال و هوای بازار این روزها ملتهب است. فرق نمی‌کند کالای عرضه شده تولید داخل باشد یا وارداتی، قیمت‌ها به سرعت افزایش  می‌یابد و گاه ساعت به ساعت تغییر می‌کند. برخی افراد هم از فضای موجود سوءاستفاده و علاوه بر افزایش قیمت‌ها، کالاها را احتکار می‌کنند که این موضوع بر تنش بازار می‌افزاید. در این میان دستگاه‌های نظارتی علاوه بر اعمال و تشدید نظارت‌ها، باید تمهیداتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیندیشند تا هم فرصت‌طلبان نتوانند از شرایط موجود به نفع خود استفاده کنند و هم این‌که بیش از این مردم نگران تامین کالاهای اساسی و مورد نیازشان نباشند. 


استفاده سوداگران از آشفتگی بازار

رئیس اتاق اصناف لرستان می‌گوید: با توجه به آشفتگی بازار عده‌ای سوداگر از این موقعیت استفاده و موج‌سواری کردند. همین موضوع باعث شد قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کنند. برنامه‌ریزی‌های مدونی به منظور جلوگیری از این موضوع با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی انجام شد و بلافاصله در یک فرصت مناسب اقدام به اطلاع‌رسانی در خصوص موجودی انبارها کردیم. «منوچهر اسبکوه» عنوان می‌کند: بسیاری از واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها موجودی انبار خود را به ما اعلام کردند. افرادی که اطلاعات و موجودی انبار را اعلام نکرده‌اند از نگاه ما متخلف و جزو احتکارکنندگان هستند. واحدهایی که عنوان می‌کنند در انبار موجودی دارند اما نمی‌فروشند هم متخلف هستند. همچنین واحدهایی که انبارشان اشباع شده با واحدهایی که بدون عذر موجه اقدام به تعطیلی کنند نیز تخلف کرده‌اند. 


تعداد اندک بازرسان

رئیس اتاق اصناف درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر نبود نظارت دستگاه‌های متولی در بازار می‌گوید: این‌گونه اظهارنظرها بی‌انصافی است زیرا بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و تعزیرات هماهنگ هستند. حتی بسیج اصناف و اداره اطلاعات هم به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند و تمام انبارها شناسایی شده است. 

اسبکوه عنوان می‌کند: اگر هم مشکلی وجود دارد به تعداد بازرسان مربوط می‌شود. در خرم‌آباد 17 تا 18 هزار واحد صنفی فعالیت می‌کنند در حالی که بازرسان ما حدود 50 نفر هستند، اما بدون شک با متخلفان برخورد می‌شود. وی تأکید می‌کند: هرچند تحریم خود به خود گرانی و تورم ایجاد می‌کند، اما بخش قابل توجهی از التهاب بازار ناشی از جو روانی است که توسط عده‌ای سودجو ایجاد می‌شود. این موضوع به اقشار مختلف به ‌ویژه قشر ضعیف جامعه فشارهایی را تحمیل می‌کند. بنابراین نیاز است همه دستگاه‌ها و حتی خود مردم هم در این مورد حساسیت نشان دهند و با نهادهای نظارتی همکاری کنند. 


هم‌افزایی همه دستگاه‌ها 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به این‌که 12 انبار برنج، 10 انبار مواد شوینده، 5 انبار لوازم خانگی، یک انبار بزرگ شکر، 4 انبار لاستیک، 5 انبار آهن‌آلات، یک انبار لوازم خانگی و یک انبار برنج کشف شده است، می‌گوید: قیمت برخی کالاها روزانه افزایش پیدا می‌کند. برخی افراد احتکار می‌کنند تا محصولات و کالاهای خود را به قیمت بالا بفروشند. ساز و کار سازمان صنعت، معدن و تجارت این است که روی 25 کالای اساسی تمرکز کند، اما درباره باقی کالاها که نوع 2 هستند، عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند. 

 «حسین دالوند» تأکید می‌کند: با راه‌اندازی سامانه جامع انبارها احتکار به صفر می‌رسد. کارشناسان ما در شیراز که به عنوان پایلوت سامانه جامع انبارها انتخاب شده است، آموزش دیده‌اند. از ابتدای این ماه خرید و فروش‌ها به صورت آنلاین در حال رصد شدن است. 

وی ادامه می‌دهد: بحث نظارت و بازرسی به صورت گشت مشترک در حال انجام است. از اتحادیه‌ها هم خواسته‌ایم که وارد بازی نشوند تا التهاب بازار کاهش پیدا کند اما واقعیت این است که آرام کردن بازار از عهده یک دستگاه خارج است. از طرفی این موضوع تنها مربوط به استان ما نیست بلکه کل کشور با آن درگیر است. کالاهای ضروری مانند مرغ، گوشت قرمز، برنج و شکر به‌ اندازه کافی ذخیره داریم و با توجه به نیاز بازار عرضه می‌کنیم. 


تشدید بازرسی‌ها در مرداد 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم تأکید می‌کند: تمام افرادی که انبار دارند ملزم به ارائه اطلاعات در سامانه جامع انبارها هستند. این موضوع به بررسی میزان ورودی و خروجی کالا و سیاست‌گذاری‌های صحیح کمک می‌کند. ارائه اطلاعات در این سامانه نقش مهمی در جلوگیری از احتکار دارد. «محمدرضا صفی‌خانی» می‌افزاید: با تغییر و تحولات ارز، عده‌ای از فضای ایجاد شده سوءاستفاده کرده و موجودی‌ها را ثبت نکرده‌اند. در مورد واحدهایی که اطلاعاتشان ثبت شده تنها نظارت بر توزیع انجام می‌شود اما فعالیت انبارهای غیررسمی احتکار محسوب می‌شود. این انبارها شناسایی می‌شوند و با همکاری دستگاه‌ قضائی برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم و کالاهایشان به بازار عرضه می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: ظرف چند ماه گذشته به ‌ویژه در مرداد بازرسی‌ها در بازار تشدید شده است. در حال حاضر تعزیرات، بسیج، دستگاه امنیتی و شخص استاندار در تنظیم بازار ورود جدی پیدا کرده‌اند و طبق گزارش‌ها در حال حاضر درباره تامین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد. 


ذخیره گوشت قرمز و مرغ به اندازه کافی

«عظیم دادگر» مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم می‌گوید: در استان گوشت قرمز و مرغ به ‌اندازه کافی ذخیره داریم. در حال حاضر 2700 تن برنج و 5 هزار تن شکر ذخیره شده در انبارها موجود است که برای آرام کردن بازار موثر است، اما درباره جهش قیمت‌ها از ما کاری ساخته نیست. کنترل بازار نیازمند نظارت دقیق دستگاه‌های متولی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است. 
دادگر عنوان می‌کند: احتکار بدون شک روی قیمت تاثیر می‌گذارد. مثلا این‌که 3 هزار تن برنج ناپدید شود، تاثیر منفی بر بازار می‌گذارد. در حوزه توزیع باید نظارت جدی صورت بگیرد. 


حضور فعال دستگاه‌های نظارتی 

معاون اجرایی اداره‌کل تعزیرات حکومتی لرستان تأکید می‌کند: به منظور آرام کردن بازار دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باید حضور فعال داشته باشند نه حضور اسمی. باید با جدیت نظارت و پیگیری را در بازار دنبال کنند و اگر هم ناتوان هستند، از نیروهای مردمی کمک بگیرند. 

«حمید القاصی» می‌افزاید: وظیفه تعزیرات تشکیل پرونده و برخوردهای قضائی است اما با توجه به تلاطمی که در بازار وجود دارد - به واسطه گرانی و احتکار - به عنوان دستگاه نظارتی هم به موضوع ورود پیدا کرده است. تقریبا 20 روز است با کسب خبر انبارها را شناسایی و طی فقط 10 روز 15 انبار کشف کرده‌ایم. 
وی تأکید می‌کند: دستگاه‌های نظارتی باید پای کار بیایند و صرفا برای رفع تکلیف کار نکنند. در صورتی که 12 اکیپ بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و 5 اکیپ اتاق اصناف هر روز گشت داشته باشند، بخش زیادی از مشکلات بازار برطرف می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید