• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28448
+
-

تجاری‌سازی ارقام زیتون گلستان

زهرا خورشیدکلایی| گرگان-خبرنگار:

کمبود کارخانه‌های فرآوری، نبود قیمت تضمینی و جایگاه‌های خاص برای عرضه، آفات و بیماری‌ها، باردهی نداشتن و برداشت سنتی زیتون سبب شده تا درصد بالایی از زیتون گلستان یا به‌صورت خام از استان خارج شود یا این‌که به صورت خام‌خوری مصرف شود. با توجه به نقش زیتون در تولید روغن و واردات 90 درصدی روغن مورد نیاز از خارج، سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری زیتون می‌تواند از خروج سرمایه و ارز از کشور و گلستان جلوگیری کند.  در حال حاضر 10 هزار هکتار از باغات گلستان زیر پوشش محصول زیتون بوده و از نظر سطح باغات رتبه دوم کشوری را کسب کرده است. 7 کارگاه روغن‌کشی و 8 کارگاه تهیه زیتون در گلستان فعال است و حدود نیمی از زیتون استان در این کارخانه‌ها فرآوری می‌شود.

 «سعید رستمی» عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گلستان در مورد این محصول با همشهری گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.


در حال حاضر وضعیت باغ‌های زیتون استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های اخیر کشت زیتون در اراضی شیبدار گلستان رواج یافته که به عقیده برخی کشاورزان، کشت و تولید زیتون در این اراضی هزینه‌بر است. در حال حاضر 10 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت زیتون قرار دارد. با توجه به این‌که گلستان به عنوان پایلوت طرح توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار انتخاب شده و از طرفی طرح توسعه 50 هزار هکتاری زیتون در اراضی شیبدار استان تصویب شده، کار در این زمینه زیاد است. اجرای درست طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری زیتون در گلستان، کشور را از واردات روغن زیتون خودکفا خواهد کرد.

چرا گلستان برای کشت زیتون مناسب است؟

85درصد زیتون استان به صورت دیم است. نهال زیتون اگر استقرار پیدا کند‏، نیاز آبی کمی دارد و سازگاری این محصول با وضعیت کنونی اقلیم گلستان بیشتر است. همچنین برای توسعه اراضی شیبدار و باغ‌های مثمر هیچ درختی بهتر از زیتون وجود ندارد و معتقدیم با اجرای طرح‌های مذکور و 6 برابر شدن سطح زیر کشت زیتون در صورت درستی اجرای طرح، نیاز فعلی کشور به روغن زیتون صددرصد تامین می‌شود و گلستان به قطب زیتون کشور تبدیل خواهد شد. 

برنامه انجمن زیتون برای توسعه این محصول در استان چیست؟ 

با توجه به قانون برنامه ششم توسعه مقرر است 500 هزار هکتار از اراضی شیبدار کشور به باغات مثمر اختصاص یابد. با توجه به این‌که در سال‌های گذشته با مطالعات مشاور 110 هزار هکتار از اراضی شیبدار گلستان برای توسعه کشت زیتون مناسب تشخیص داده شد، در تلاشیم با برگزاری چنین همایش‌هایی و معرفی زیتون گلستان بتوانیم سهم بیشتری از 500 هزار هکتار کشور را به کشت زیتون اختصاص دهیم. 

با توجه به خسارت‌های سرمازدگی زیتون در سال‌ 95، آیا وضعیت باغ‌های زیتون در حال حاضر به حالت عادی برگشته است؟

از سال 95 که سرمازدگی باغات زیتون در استان رخ داد تاکنون هنوز وضعیت باغات استان به حالت عادی برنگشته است. در شرایط عادی میزان تولید باغات زیتون 10 هزار تن ولی امسال به دلیل خسارت سرما حدود 5 هزار تن پیش‌بینی می‌شود. 

چه میزان از زیتون استان در گلستان فرآوری می‌شود؟

 در استان 7 کارخانه فرآوری زیتون وجود دارد که 2500 تن ظرفیت دارد و نزدیک به 50 درصد زیتون استان جذب این کارخانه‌ها می‌شود. باید در خصوص فرآوری محصولات جانبی زیتون نیز چاره‌ای بیندیشیم و قطعا هر اندازه طرح بزرگ‌تر شود، باید به موضوعات جانبی و بسته‌بندی و فرآوری نیز فکر کرد. 

مهم‌ترین مشکلات باغ‌های زیتون در استان چیست؟

تجاری‌سازی ارقام زیتون مهم‌ترین مساله‌ای است که باید در استان بررسی شود. باید ارقامی که پربازده و در مقابل سرما مقاوم است و همچنین نیاز آبی کمتری دارد، برای کاشت در گلستان انتخاب شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید