• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28443
+
-

قنات های زنجان را دریابید

بالازدگی آب در جنوب شهر و شانه خالی کردن مسئولان از قبول مسئولیت

شهری
قنات های زنجان را دریابید

مردم زنجان همچنان با سوال بی پاسخی به نام متولی ساماندهی قنات ها یا پاسخگویی به بالا‌زدگی آب در جنوب شهر مواجه است.
به گزارش ایرنا، موضوع هدر رفت آب قنات های زنجان از سال ها قبل مطرح بوده و به آن مشکل بیرون زدگی آب های زیر سطحی از خانه های جنوب شهر هم اضافه شده است.
هنوز هم هیچ مسئولی حاضر به پذیرش مسئولیت قنات‌های شهر زنجان نیست و هر کدام به نوبه خود آن را وظیفه دستگاه دیگری معرفی می‌دانند.


بررسی  عامل بالازدگی آب

این موضوع به تایید هر2 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و شرکت آب منطقه‌ای هم رسید، تا آن جا که مدیرعامل شرکت آبفار گفت: این آب باید مدیریت شود، نمی‌تواند مصرف آشامیدنی داشته باشد، چون آلوده به فاضلاب است.
«علیرضا جزء قاسمی» ضمن تاکید بر این‌که متولی قنات‌ها و آب‌های زیر سطحی، شرکت آب منطقه‌ای است،‌‌اضافه‌کرد:‌  هر نقطه از شهر که بالازدگی آب مشاهده می‌شود، بررسی شد، این آب فقط می تواند مدیریت شده و برای فضاهای سبز، آب نماها و کارواش‌ها به کار گرفته شود.


طرح شبکه فاضلاب شهری

سخنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان چندان تفاوتی با سخنان جزء قاسمی نداشت که در همین زمینه، گفت: محدوده کار این شرکت داخل شهر نیست، آب منطقه‌ای هم مسئولیتی در خصوص آب‌های زیر سطحی داخل محدوده شهر ندارد، قانونگذار برای محدوده شهر متولی و مسئول تعیین کرده است.
«یوسف رضاپور» با بیان این‌که این شرکت ممکن است در خصوص قنات های داخل شهر نظر دهد اما متولی، دستگاه دیگری است، عنوان کرد: در صورتی که شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اعلام کنند که این موضوع به آن‌ها ارتباطی ندارد، این شرکت ورود پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: این آبی که از خانه ها بیرون می زند، آب قنات نیست، فاضلاب چاه‌های
جذبی است. رضاپور گفت: راه چاره مدیریت این آب‌های بیرون زده از خانه‌ها، فقط اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری است تا این وضعیت ساماندهی شود.


شهرداری متولی احیای قنات

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان این موضوع را هم مطرح کرد که متولی لایروبی و احیای قنوات در داخل شهر، شهرداری است و این شرکت اجازه دخل و تصرف در داخل شهر را ندارد و فقط می تواند برای ساماندهی و مدیریت پساب‌های تولیدی نظر دهد.

اما شهردار زنجان به کل آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد: به هیچ وجه مشکل آب‌های زیر سطحی شهر به شهرداری ارتباطی پیدا نمی‌کند.«مسیح الله معصومی» تنها مسئولیت بر عهده شهرداری را مدیریت و هدایت آب‌های سطحی ناشی از بارندگی دانست.اما سخن آخر را که تعیین کننده وظایف دستگاه‌ها و خاتمه دادن به این بحث بود، «مهرداد سلطانی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان به میان آورد و گفت: در قالب طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب شهر، شرکت آب منطقه‌ای موظف به مطالعه و شرکت آب و فاضلاب شهری و شهرداری مسئول اجرای برنامه شده است.

سلطانی افزود: زنجان آب هایی دارد که در شهر به واسطه قنات‌های قدیمی یا فاضلاب چاه های جذبی در لایه های پایینی، نزدیک شهر نفوذ کرده و بیرون زده است. وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان، در موافقت‌نامه‌های استانی مبادله شده، بنا شد شرکت آب منطقه‌ای مطالعه‌ای در خصوص ساماندهی، روش‌های کنترل و مدیریت بالا آمدگی آب های زیر سطحی شهر زنجان انجام دهد.


بالاآمدگی آب از جنوب شهر

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: بالا آمدگی آب از جنوب شهر، یک تهدید است و اگر بتوان این تهدید را با ساماندهی و هدایت مناسب به فرصت تبدیل کرد، می توان بخشی از آب مورد نیاز احیای زنجانرود را هم تامین کرد.
«مهرداد سلطانی» به گفته‌های خود این جمله را هم اضافه کرد: در شورای حفاظت منابع آب بنا شد استان 50 درصد اعتبار مورد نیاز این مطالعه را تامین کند و 50 درصد دیگر هم از طرف خود دستگاه که شرکت آب منطقه‌ای است تامین شود.
با توجه به برگزاری جلسات متعدد  هنوز  متولی بالازدگی‌های آب مشخص نیست و  خانواده هایی که در جنوب شهر زنجان زندگی می‌کنند خانه هایشان در بافت تاریخی و فرسوده نم کشیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید