• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28438
+
-

کابوس ادامه دارد

گزارش
کابوس ادامه دارد

فرحناز چراغی |‌ کرمانشاه - خبرنگار:

 مردم استان کرمانشاه سومین زلزله بزرگ را نیز از سر گذراندند. زلزله‌ای 9/5 ریشتری که این بار نیز مرکز زلزله در ثلاث باباجانی بود؛ تازه‌آباد. در دقایق اولیه اخبار متفاوتی از محل و شدت زلزله منتشر شد، اما تازه‌آباد، دالاهو، کرند غرب و جوانرود بیشتر تحت تاثیر خسارات احتمالی زلزله بودند. خبرها در لحظات نخست حاکی از قطع آب، برق، گاز، تلفن و مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی در بخش‌هایی از مناطق زلزله‌زده بود که با تشکیل ستاد بحران در همان دقایق خیلی سریع و قبل از ظهر یکشنبه مشکلات مردم در زمینه‌های مذکور برطرف شد. با این حال مردم در مناطق زلزله‌زده هنوز درگیرند؛ درگیر ترس و اضطراب و خانه به دوشی. 


ترس و اضطراب مردم

«عمران اعتمادی» از شهروندان جوانرودی در گفت‌وگو با همشهری از ترس و اضطراب این روزهای مردم می‌گوید و اضافه می‌کند: هنوز تکانه‌های زلزله در جوانرود ادامه دارد. مردم از زمان احساس زلزله تا ظهر یکشنبه به خانه‌هایشان برنگشتند. زندگی کردن در مناطق زلزله‌زده برای مردم سخت شده و هر لحظه نگران آوار شدن خانه‌ها برسرشان هستند. وی که حدود 50 سال سن دارد، می‌افزاید: خوشبختانه مردم مشکل خاصی از لحاظ امکانات نداشتند، اما ترس از وقوع هر لحظه زلزله آن هم به این شدت، بسیار جانکاه است. 


قطع برق کانکس‌ها 

یکی از شهروندان ساکن ثلاث باباجانی نیز که از نحوه رسیدگی دولت به مردم مناطق زلزله‌زده گلایه دارد، می‌افزاید: مشکل مردم بسیار زیاد است و رسیدگی‌ها بسیار اندک. انتظار مردم از مسئولان بیشتر است. خانه‌ها و مغازه‌های بسیاری در ثلاث باباجانی طی زلزله اخیر دچار خسارت شده است. مردم طی این چند روز نیازمند آب و غذا بودند چراکه جرات نزدیک شدن به خانه‌های نیمه تخریب خود را نداشتند. مردم به کوچه و خیابان و پارک‌ها پناه آوردند و ترس از زلزله اجازه رفتن به منازلشان را نمی‌دهد. 
وی با انتقاد از قطع برق کانکس‌ها از ابتدای سال در ثلاث باباجانی اضافه می‌کند: وقتی مردم هر روز درگیر زلزله هستند و ناچار به کانکس‌ها پناه می‌آورند، قطع برق کانکس‌ها درست نیست.


خسارات وارده به شبکه‌های آب و برق

بر اثر وقوع زلزله بامداد یکشنبه برق 70 روستا در مناطق زلزله‌زده قطع شد که بر اساس گفته مسئولان شرکت برق مشکلات مردم در مناطق زلزله‌زده
در این زمینه در ساعات نخستین زلزله حل شده است. مهندس «کیکاوس رمضانی» مدیر برق شهرستان ثلاث باباجانی با بیان این‌که از ابتدای زلزله تاکنون مردم ثلاث بیش از ۵۴ میلیون کیلووات ساعت برق رایگان مصرف کرده‌اند، می‌افزاید: به حدود ۱۸ هزار کانکس و چادر شهری و روستایی و.... در منطقه در این مدت که جمعیت کمتر از 10 هزار نفر جمعیت دارد، برق‌رسانی داشته‌ایم. ۱۷ هزار کنتور موقت برای چادر‌ها و کانکس‌ها نصب شده است. 

وی دلیل قطع برق کانکس‌ها را نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: برق تعدادی از کانکس‌ها در پارک‌ها، معابر عمومی و خیابان‌های خالی از سکنه که رها شده بودند یا از سوی صاحبانشان جابه‌جا شده بودند، به دلیل احتمال حادثه برق‌گرفتگی با هماهنگی فرمانداری و شهرداری ثلاث جمع‌آوری شدند. اما بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد کانکس‌ها که در کمپ‌ها هستند برق دارند و مشکلی هم ندارند. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب نیز با بیان این‌که بر اثر وقوع زلزله بامداد یکشنبه آب مناطقی از ثلاث و دالاهو و کرند غرب دچار مشکل شده بود، می‌افزاید: با وقوع زلزله مشکلاتی در آب آشامیدنی مناطق زلزله‌زده به وجود آمد که با تلاش‌های صورت گرفته، بیشتر آنها حل شد. 
«علیرضا تخت شاهی» ادامه می‌دهد: دالاهو و ثلاث شهرستان‌هایی بودند که دچار شکستگی لوله و در نتیجه آلودگی آب شدند. 
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر هیچ مشکلی در شبکه توزیع داخل مخزن نداریم، اضافه می‌کند: آب همه شهرهای زلزله‌زده وصل است.
 

 خسارات بیشتر به منازل مسکونی

«صادق خدادادی»، فرماندار ثلاث باباجانی با بیان این‌که ساکنان زلزله‌زده در کانکس‌ها و چادرهای این شهرستان مشکلی ندارند، می گوید: خسارات بیشتر به منازل مسکونی بوده است. 4 واحد در این شهرستان دچار خسارت جدی شده است و بسیاری از منازل که هنوز تعداد آنها معلوم نیست، دچار تخریب‌های نوع 2 شده‌اند که قرار است تا 72 ساعت آینده بنیاد مسکن به طور دقیق میزان آن را اعلام کند. خسارت در حوزه دام نیز بسیار است که جهاد کشاورزی و دامپزشکی برای شناسایی و انهدام لاشه‌ها پای کار آمده‌اند. 


تخریب کامل 5 واحد

رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به همشهری می‌گوید: در زلزله بامداد یکشنبه 5 واحد به‌صورت صددرصدی تخریب شده‌اند و برای این 5 واحد از همان روز تشکیل پرونده و روند بازسازی شروع شده است.  «رضا خواجه‌ای» ادامه می‌دهد: در این زلزله 500 واحد نیز خسارات جزئی دیدند که تخریبی نوع 2 محسوب می‌شوند.  وی اضافه می‌کند: برای 35 هزار واحد مصوب شده است که تسهیلات وام مسکن بگیرند که در صورت تامین اعتبار در سریع‌ترین زمان ممکن اختصاص خواهد یافت. این کمک‌ها شامل 5 میلیون وام بلاعوض روستایی و 5 میلیون وام شهری است. برای هر واحد روستایی 5 میلیون و هر واحد احداثی شهری 10 میلیون وام برای احداث در نظر گرفته شده است.


سفر وزیر کشور برای پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان

«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در پی وقوع زلزله 9/5 ریشتری تازه‌آباد دیروز به کرمانشاه سفر کرد. وزیر کشور در این سفر یک روزه که همزمان با هفته دولت انجام شد، علاوه بر پیگیری وضعیت زلزله‌زدگان و شرایط کرمانشاه و منطقه آسیب‌دیده پس از زلزله، از سایر طرح‌ها و پروژه‌های استان نیز بازدید کرد. افتتاح 2 هزار واحد مسکونی به صورت نمادین در روستای «دره ژاله» ثلاث باباجانی، شرکت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور کارآفرینان و فعالان اقتصادی استان و شرکت در جلسه شورای تامین از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وزیر کشور به کرمانشاه بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید