• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28451
+
-

نساجی کردستان مشتری ندارد

عضو خانه صنعت کردستان: به دلیل کاهش تقاضا و فراوانی محصولات وارداتی، تولیدات نساجی استان به فروش نمی‌رسد

نساجی
نساجی کردستان مشتری ندارد

روح‌الله زرین| سنندج- خبرنگار:

در حوزه صنایع نساجی ده‌ها واحد تولیدی در استان وجود دارد که انواع پارچه‎ نخی، نایلونی و ابریشمی را تولید می‎کنند.
با وجود این، به دلیل واردات بی‌رویه پارچه و تحریم‎های اقتصادی حاکم بر کشور شاهد کاهش تولید، عدم صادرات، تعطیلی برخی واحدهای نساجی و به طور کل رکود صنایع نساجی در کردستان هستیم. خروج از چنین شرایطی نیازمند ورود به بازارهای بین‎المللی است، چراکه داد و ستد در سطح منطقه‎ای زمینه رونق اقتصادی و ارزآوری کلان را برای کشور به همراه خواهد داشت. 


وضعیت نساجی سنندج 

مدیر تولید یکی از کارخانه‎های نساجی شهر سنندج می‎گوید: از سال ۸۲ واحد تولیدی ما در زمینه پارچه‎های مصنوعی و کاربردی صنایع بیمارستانی فعالیت دارد. در ۸ سال نخست فعالیت این واحد برای ۴۵ نفر به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد شد‌. 
«سجاد محمدی» ادامه می‎دهد: پارچه تولید شده در این کارخانه نساجی به ۱۲ واحد تولیدی لباس استان صادر می‎شود. در هر یک از این واحدهای تولیدی ۴ نفر فعالیت داشتند که تامین‌کننده انواع لباس‌ بیمارستانی در شهرهای مختلف و خارج استان بودند. 

وی می‌افزاید: عمده مواد اولیه این کارخانه نساجی از شهرک‎های صنعتی کشور مانند تبریز، قم و مشهد خریداری و به دلیل رعایت استانداردهای تولید و قیمت مناسب روزانه صدها متر از این نوع پارچه‌های مصنوعی تولید و روانه بازار مصرف می‌شد.  محمدی تصریح می‎کند: حدود ۶ سال است شاهد رکود صنایع نساجی در استان هستیم، طوری که اکنون فقط ۵ نفر در این واحد تولیدی فعالیت دارند. میزان تولید نیز به یک‌سوم ارزش واقعی کاهش پیدا کرده است. 
مدیر تولید این کارخانه نساجی ادامه می‎دهد: روزانه شاهد واردات انواع پارچه از بنادر جنوبی کشور به استان و به دلیل قیمت اندک و تنوع محصولات شاهد بازار‌پسندی آنها نیز هستیم. محصولات نساجی تولیدی استان در انبارها بدون استفاده نگهداری می‎شوند و شرایط فروش آنها وجود ندارد. 
محمدی می‌افزاید: بسیاری از مواد اولیه تولید لباس بیمارستانی در سنندج از استان‎های همجوار خریداری می‎شود. همچنین بسیاری از سفارش‌های این لباس‌ها از استان‎های همجوار است و مواد اولیه را نیز سفارش‌دهنده تامین می‎کند. 


ضرورت ورود به بازارهای جهانی 

مسئول یکی از کارخانه‎های نساجی قروه می‎گوید: تجهیزات این کارخانه از کشور آلمان خریداری شده است. به دلیل به‌روز بودن امکانات تولید این واحد ۲۳ درصد نسبت به نمونه‌های داخلی افزایش یافته است. 
«سعید شکوهی» ادامه می‎دهد: هر چند ماه یک‌ بار تجهیزات این واحد نساجی به تعمیر و تعویض نیاز دارد. 

به دلیل تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران صورت گرفته، قطعات این واحد صنعتی در بازار وجود ندارد. این شرایط موجب تعطیلی چند خط تولید و بیکار شدن ۱۲ نفر شده است. 
وی می‌افزاید: محصولات این واحد نساجی شامل انواع پارچه‌ مصنوعی، نایلون، نخی کرون، داکرون و ابریشمی است. هر یک از آنها کاربردهای مختلفی در زمینه بافت لباس، کیف، صنایع بیمارستانی و ده‎ها نمونه دیگر دارند. 

شکوهی می‌گوید: با وجود ده‎ها کارخانه نساجی همچنان شاهد واردات انواع پارچه به صورت فله‎ای و کیلویی از کشورهای چین، عراق، امارات و ترکیه به استان هستیم که کیفیت مطلوبی هم ندارند. همچنین این شرایط موجب شده لباس‎هایی با پارچه‎های وارداتی به نام نساجی استان تولید و روانه بازار شود. این موضوع موجب بی‌اعتماد شدن خریدار به پارچه‎های داخلی شده است. 

این مسئول کارخانه نساجی می‌گوید: در صورت حذف تحریم‎های اقتصادی علیه کشور توان صادرات انواع پارچه به کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق را داریم. تحقق این هدف نیازمند ایجاد بستر مناسب برای تولید و ایجاد بازار فروش در سطح بین‎الملل است، چراکه ورود به بازارهای خارجی زمینه برای فعالان حوزه تولید را فراهم خواهد کرد. 


وضعیت واحدهای نساجی استان 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: ۳۱ واحد صنعتی نساجی در شهرهای استان فعال است که انواع پارچه‎ مصنوعی و یکبار مصرف هم تولید می‌کنند. 
«محمد دره‎وزمی» ادامه می‎دهد: ۲ واحد تولید روتختی در سنندج، یک واحد تولید انواع کیف و ساک دستی، یک واحد تولیدی خدمات طبی و پزشکی در سنندج، یک واحد تولید پارچه در سقز، یک واحد تولید پتو در سنندج، ۲ واحد تولید منسوجات، ۳ واحد تولید صنایع نساجی در زمینه پارچه‎های مصنوعی، لباس‎های بیمارستانی و گرد بافی پارچه در قروه فعالیت دارند.
وی می‌افزاید: در واحدهای تولیدی در زمینه تولید نساجی در استان برای ۷۸۰ نفر اشتغال اسمی ایجاد شده است. از این میزان برای
 ۴۲۰ نفر اشتغال واقعی و پایدار وجود دارد.
دره‎وزمی تصریح می‎کند: در استان ۲۴ واحد نساجی فعال وجود دارد. همچنین ۶ واحد نیمه‌فعال و یک واحد نیز تعطیل است. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می‎گوید: طبق آمارهای تهیه شده از وضعیت نساجی‎های صنعتی استان بیش از ۷۰ درصد آنها فعالیت دارند و میزان تولید آنها بستگی
به شرایط موجود بازار دارد و بر اساس تقاضا متغیر است. 

کاهش تولید 

عضو خانه صنعت کردستان می‎گوید: هیچ‎گونه کمبودی در زمینه تولید صنایع نساجی در استان وجود ندارد. به دلیل کاهش تقاضا و فراوانی محصولات وارداتی شاهد عدم خرید تولیدات داخلی هستیم. «عباس امیدی» ادامه می‎دهد: بسیاری از کارخانه‌های تولید مواد اولیه نساجی که در شهرک‎های صنعتی کشور فعالیت دارند، به دلیل افزایش قیمت حامل‎های انرژی و تعرفه‌های واردات گمرکی که روزانه در حال افزایش است، میزان تولید خود را کاهش داده‌اند. این موضوع موجب افزایش قیمت خوراک نساجی‌ها و در نتیجه کاهش تولید شده است. 
وی می‌افزاید: خروج از چنین شرایطی با اعطای ارز دولتی به واحدهای تولیدی نساجی برای تامین مواد اولیه و واردات تجهیزات تولید امکان‌پذیر خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید