• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28441
+
-

رونق اشتغال در استان «هزار روستا»

مدیر کل تعاون استان: مرکزی جزو استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی است

گزارش
رونق اشتغال در استان «هزار روستا»

مهسا شاه‌منصوری|  اراک- خبرنگار:

در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی، کشاورزی در روستاها که شغل اکثر مردم است با رکود مواجه شده و حالا دولت قصد دارد با ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی از مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها جلوگیری کند. 
این در حالی است که در چند سال گذشته به دلیل بیکاری آمار مهاجرت روستاییان به شهرها بالا رفته است و این آمار در استان مرکزی که به دلیل روستاهای بسیار به «استان هزار روستا» شهرت دارد، تا حدودی نگران‌کننده است. این روزها مردم روستاهای استان برای دریافت وام اشتغال به بانک‌ها مراجعه می‌کنند. بنا به گفته مسئولان استان مرکزی ۴۵ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی این استان مربوط به حوزه جهاد کشاورزی است. اما ظاهراً هنوز مشکلاتی در جهت دریافت وام وجود دارد و حتی استاندار مرکزی نیز به این مشکلات واکنش نشان داده و از بانک‌های استان درخواست کرده که ارائه تسهیلات به روستاییان را آسان‌تر کنند. حال باید دید این تسهیلات می‌تواند باعث ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شود یا این طرح نیز با شکست روبه‌رو خواهد شد. 


توسعه روستاها با ایجاد اشتغال‌ پایدار

در این زمینه یک کارشناس امور روستایی در استان مرکزی به همشهری می‌گوید: روستاها بخش‌های مولد کشور هستند که محصولات متنوعی تولید می‌کنند. توجه و نگاه ویژه به روستاها و ایجاد بازارهایی برای فروش محصولات روستایی قطعاً چرخش اقتصاد روستا را به همراه خواهد داشت که این مسأله زمینه‌ساز اشتغال پایدار در این مناطق می‌شود. 

 «علی یوسفی» بیان می‌کند: با توجه به این که حدود 30 درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند باید برای توسعه روستاها برنامه‌های کاربردی وجود داشته باشد و تا زمانی که این مهم محقق نشود دستیابی به توسعه پایدار، شدنی نیست؛ البته دولت اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه در دستور کار قرار داده که در صورت تداوم می‌توانیم شاهد توسعه و اشتغال پایدار در روستاها باشیم. 

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ریزی به منظور ماندگاری روستاییان به ویژه جوانان به عنوان یک اولویت باید مورد توجه و در دستور کار دولت و مسئولان دولتی قرار گیرد. در این زمینه و قبل از هر اقدامی باید زیرساخت‌های لازم در روستاها فراهم شود؛ بنابراین دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها می‌توانند نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری را در این بخش ایفا کنند.

این کارشناس امور روستایی استان مرکزی با اشاره به مشکلاتی که در اثر مهاجرت روستاییان به شهرها پیش می‌آورد، می‌افزاید: بیکاری، کمبود امکانات تفریحی، فرهنگی و آموزشی و... جزو مهم‌ترین مشکلات و کمبودها در روستاهاست که باعث مهاجرت این افراد به شهرها می‌شود؛ بنابراین بودن امکانات و خدمات تفریحی، فرهنگی و رفاهی که حق روستاییان است، انگیزه را برای ماندن در روستاها بیشتر می‌کند.

یوسفی اظهار می‌کند: در کنار ارائه تمامی این خدمات نباید روستاییان و روستاها را نیازمند به تمامی امکانات کنیم بلکه باید شرایطی ایجاد شود تا روستاها به عنوان بخش مولد به فعالیت خود ادامه دهند و اصالت و فرهنگ روستا نیز حفظ شود. 


جذب تمامی سهمیه‌های مصوب اشتغال‌زایی روستایی تا پایان مردادماه 

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری مرکزی نیز در این رابطه می‌گوید: مرکزی با داشتن تعداد زیاد روستا نیاز به نگاه ویژه‌تری توسط مسئولان کشوری در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی دارد که خوشبختانه با اقدامات انجام‌شده و اتخاذ تدابیر کارشناسانه توسط دولت این استان توانسته جایگاه دوم را در این زمینه به خود اختصاص دهد. 
سعید فائض‌پور بیان می‌کند: از دو سال قبل 700 طرح بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک سینا و بنیاد علوی منعقد شده برای دریافت تسهیلات به بانک سینا معرفی شده که 100 طرح در بانک سینا مصوب و در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد.  وی ادامه می‌دهد: با توجه به این که سهم استان در جذب اعتبارات اشتغال روستایی 500 میلیارد ریال است، تاکنون برای طرح‌های مصوب 250 میلیارد ریال پرداخت شده و به همین میزان نیز پرونده متقاضی در حال بررسی برای پرداخت است. 

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری مرکزی می‌افزاید: با توجه به این که مصوبات توسعه اشتغال در شهرستان‌های استان بیشتر از مبلغ مصوب است، در صورت همکاری بیشتر بانک‌‌ها تا پایان مردادماه امسال تمامی سهمیه‌های مصوب جذب خواهد شد. 


رونق اقتصادی روستاها با پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز با اشاره به این که 434 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی در قالب 342 طرح مصوب در این استان پرداخت شده، می‌گوید: با اعطای این تسهیلات اقدامات بسیار خوب و ارزشمندی در روستاها در زمینه ایجاد اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد که تعداد آن‌ها 890 شغل پایدار است. 
 «محمدتقی آبایی‌هزاوه» بیان می‌کند: سهم مرکزی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی 2050 میلیارد ریال است که خوشبختانه 1058 میلیارد ریال آن به بانک‌های عامل تخصیص پیدا کرده که البته بانک‌ها نیز باید همکاری و تعامل بیشتری را با روستاییان در زمینه پرداخت این تسهیلات داشته باشند. 

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این که استان مرکزی جزو استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی است و بیشترین تعداد روستا را به خود اختصاص داده، بانک‌های عامل باید همکاری بیشتری را در این زمینه با متقاضیان داشته باشند تا اهداف مربوطه در زمینه اشتغال پایدار در روستاها هرچه سریع‌تر محقق شود. 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی می‌افزاید: تزریق این اعتبارات در روستاها به رونق اقتصادی این مناطق کمک خوبی می‌کند که امیدواریم تمامی دستگاه‌ها با روند مطلوب و صحیح اجرای آیین‌نامه‌های مربوط به پرداخت این تسهیلات نقش خود را در ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ایفا کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید