• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 11 دی 1396
کد مطلب : 2844
+
-

خشت‌اول در کرمانشاه؛ خانه‌های روستایی تا قبل از فصل گرما ساخته می‌شوند

معاون بنیاد مسکن در گفت‌وگو با همشهری روند نظارت، پرداخت تسهیلات و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله زده کرمانشاه را تشریح کرد

مسکن
خشت‌اول در کرمانشاه؛ خانه‌های روستایی تا قبل از فصل گرما ساخته می‌شوند

علی ابراهیمی| پس از انجام عملیات بتن‌ریزی و دیوارچینی، روز شنبه هفته جاری سقف نخستین واحد مسکونی تخریب‌شده در جریان زلزله کرمانشاه در روستای چالاوبکر اسلام‌آباد زده شد و مراحل گچ‌ریزی، پی‌کنی، آرماتوربندی، قالب‌بندی، بتن‌ریزی و دیوارچینی واحدهای تخریب‌شده در جریان زلزله کرمانشاه آغاز شد که با این روند تا قبل از فصل گرما 12هزار واحد مسکن روستایی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه برای زلزله‌‌زدگان ساخته می‌شود.  معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، در مورد نظارت بر ساخت‌وساز واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه، گفت: در ساخت‌وسازهای مسکن روستایی که سالانه 200هزار واحد در کشور ساخته می‌شود، مطالعات لازم برای ساخت‌وساز در زمینه گونه‌شناسی مسکن روستایی، دریافت مشاور مادر، پهنه‌بندی استان‌ها از نظر زلزله و سیل انجام می‌شود. 

عزیزالله مهدیان این ضوابط ساخت‌وساز را علاوه بر مقررات پیش‌بینی شده در ضمیمه 2800قلمداد کرد و افزود: با توجه به اتفاقات طبیعی که رخ داده، پهنه‌بندی‌ها را به‌روزرسانی کرده و هر واحد مسکونی براساس مشخصات منطقه و مطابق با آیین‌نامه و مقررات ملی کشور طراحی می‌شود. وی در مورد سازوکار نظارت بر این ساخت‌و‌سازها در زمینه نحوه فعالیت مجریان و استفاده از مصالح استاندارد افزود: سازمان نظام فنی روستایی با بیش از 12هزار عضو در کل کشور که زیرمجموعه نظام مهندسی بوده اما زیرنظر بنیاد مسکن فعالیت می‌کند، نظارت بر ساخت‌وساز روستایی را بر عهده دارد و در بازسازی مناطق زلزله‌زده اخیر نیز همین ناظرین دوره‌دیده که مهندسین بومی هر منطقه هستند، بر ساخت‌وسازها نظارت دارند. مهدیان تأکید کرد: در بازسازی از همه این عوامل استفاده می‌کنیم و نقشه‌ها نیز از نظر سازه فنی بوده و عموما از سازه‌های فلزی پیچ و مهره‌ای پیش ساخته، استفاده می‌شود. همچنین طراحی نقشه این سازه‌ها زیرنظر اساتید مجرب دانشگاهی کشور تهیه‌شده و زیر این نقشه‌ها امضا شده است.

مردم محور بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده  معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد نحوه بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده در استان کرمانشاه، افزود: فعلا برای ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده از سازه‌های پیش‌ساخته مذکور استفاده می‌کنیم اما محور بازسازی واحدهای مسکونی خود مردم هستند و تا‌کنون عملیات پی‌کنی بیش از هزار و 500واحد روستایی آغاز و بیش از 500واحد پی‌ریزی شده و ساخت‌وساز به سرعت در جریان است. برخی مالکان کار آواربرداری و بازسازی را سریع‌تر آغاز کرده و اکنون به مرحله سقف رسیده‌اند و از هفته آینده هر روز تعداد زیادی سقف واحدهای مسکونی زده خواهد شد. مهدیان در مورد هدفگذاری ساخت واحدهای مسکونی مذکور گفت: این موضوع بستگی به 3عامل، بنیاد مسکن به‌عنوان مجری طرح، بانک‌های تأمین‌کننده تسهیلات (پرداخت بموقع و سریع تسهیلات) و از همه مهم‌تر مردم دارد؛ چراکه بدون کمک و خواست مردم، امکان ساخت‌وساز وجود ندارد. از آنجا که محور ساخت‌وسازها مردم بوده و این امر تا حدود زیادی بستگی به خواست آنها دارد، نمی‌توان رقم مشخصی را برای ساخت‌وساز در مناطق زلزله‌زده و زمانبندی مشخصی برای اتمام آن ارائه کرد.

 

پایان ساخت واحدهای مسکونی شهری تا یک‌سال ‌و نیم آینده مهدیان با بیان اینکه گرچه نمی‌توان عدد و رقم جدیدی از پیش‌بینی میزان ساخت‌وساز واحدهای مسکونی زلزله‌زده کرمانشاه اعلام کرد، افزود: اما تلاش ما آن است که تا سال آینده و قبل از فرارسیدن فصل گرما سقف حدود 12هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی که به‌طور صد‌درصد تخریب شده است، را بزنیم. معاون بنیاد مسکن، بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده در شهرهای استان کرمانشاه را دارای ضوابط و پیچیدگی‌های خاص خود دانست و افزود: در مناطق شهری برای بازسازی واحدها مالکان باید با دریافت پروانه ساخت، رعایت ضوابط شهرداری مانند طرح جامع و طرح تفصیلی نسبت به ساخت‌وساز اقدام کنند. علاوه بر آن واحدهای مسکونی تخریب‌شده در مناطق شهری برخلاف روستاها، عموما تک‌واحدی نبوده و نیازمند هماهنگی مالکان مختلف مجتمع‌های مسکونی برای بازسازی است که با این شرایط، ممکن است کار بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق شهری زلزله‌زده استان کرمانشاه یک تا یک‌سال و نیم به طول انجامد. اما در روستاها تلاش داریم تا حداکثر طی مدت یک سال کار بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به پایان برسد.

 

مقاوم‌سازی‌ واحدهای مسکونی در دستور کار معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد مکان‌یابی برای ساخت مجدد واحدهای مسکونی اعلام کرد که برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی روستایی، بازسازی در همان مناطق قبلی با مقاوم‌سازی‌ مدنظر قرار گرفته و جابه‌جایی محل استقرار روستاها مدنظر نیست؛ مگر در مواردی که به دلایل رانش زمین و... امکان بازسازی روستاها در مکان قبلی نباشد. اما واقعیت آن است که در زلزله 7.3ریشتری کرمانشاه نیز هر واحد مسکونی که با رعایت ضوابط مقاوم‌سازی‌ شده بود، دچار مشکل چندانی نشده است. مهدیان در مورد شخصی‌سازی‌ واحدهای مسکونی تخریب شده اعلام کرد: محور بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده مردم هستند اما باید مصالح، پیمانکاران و عوامل اجرایی که برای بازسازی واحدهای مسکونی به‌کار می‌گیرند، مجرب باشند و بنیاد مسکن بر روند این ساخت‌و‌سازها نظارت می‌کند. وی تأکید کرد که بنیاد مسکن به همراه 9استان معین دیگر و استان کرمانشاه در بازسازی مناطق زلزله‌زده این استان حضور دارد و نیروهای نظام فنی روستایی و نظام مهندسی هر نوع ساخت‌وساز در این مناطق را رصد می‌کنند. به گفته وی، مالکانی که خواستار بازسازی واحدهای مسکونی خود هستند باید نسبت به تشکیل پرونده، دریافت پروانه و مشخص کردن ناظر ساخت اقدام کنند و هزینه نقشه نظارت نیز توسط بنیاد مسکن پرداخت می‌شود.

 

   پرداخت مرحله‌ای تسهیلات بازسازی 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد نحوه پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: بعد از انعقاد قرارداد با بانک‌ها، پرداخت تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده، قطعی است و این تسهیلات در 5مرحله و متناسب با پیشرفت روند ساخت‌وساز این واحدهای مسکونی به متقاضیان پرداخت می‌شود. مهدیان در مورد روند پرداخت تسهیلات 30میلیون تومانی ساخت واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده روستایی کرمانشاه، افزود: این تسهیلات در قالب 5قسط 6میلیون تومانی پرداخت می‌شود. بدان معنا که مالکان با کمک‌ بلاعوض کار پی‌ریزی(فوندانسیون) را آغاز کرده و در ادامه با نصب اسکلت، دیوار‌چینی و سقف‌زنی 4 قسط تسهیلات ساخت‌وساز را دریافت کرده و قسط آخر نیز در مرحله نازک‌کاری و بقیه امور باقیمانده ساخت‌وساز به آنها پرداخت می‌شود. وی میزان تسهیلات پرداختی برای بازسازی واحدهای مسکونی شهری تخریب شده زلزله کرمانشاه را 40میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در مناطق شهری نیز روند پرداخت تسهیلات بازسازی به همین شیوه و متناسب با میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید