• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28439
+
-

یزدی‌ها چینی سوارند

در حال حاضر یزدی‌ها بیشتر خودروهایی با قیمت حدود 100 تا 120 میلیون تومان خریداری می‌کنند

بازار
یزدی‌ها چینی سوارند

علی خاموش|‌ یزد - خبرنگار:


آپشن‌های به‌روز و قیمت مناسب خودروهای چینی در سال‌های اخیر فرصت سوار شدن بر خودروهای خارجی را برای شماری از شهروندان فراهم کرده است؛ موضوعی که در کنار افزایش چند برابری برخی خودروهای دیگر کشورها، زمینه را برای فروش بیشتر خودروهای چینی در استان فراهم کرده است.بعد از افزایش چندباره قیمت خودروهای داخلی در ماه‌های اخیر، برخی یزدی‌ها باز هم ترجیح می‌دهند به جای سوار شدن بر خودروهای داخلی، خودرو خارجی بخرند تا خودروهایشان در کنار کیفیت و رعایت استانداردهای جهانی، ظاهری لوکس و زیبا هم داشته باشد.اما نکته آنجاست که برخی خودروهای چینی که در بازار عرضه می‌شوند، قابلیت رقابت با خودروهای باکیفیت داخلی را ندارند و بسیاری از فعالان صنف خودرو معتقدند خودروهای داخلی باکیفیت، انتخاب بهتری نسبت به خودروهای چینی هستند.


قدرت خرید یزدی‌ها برای خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل یزد در مورد وضعیت بازار خودرو می‌گوید: در حال حاضر یزدی‌ها بیشتر خودروهایی با قیمت حدود 100 تا 120 میلیون تومان خریداری می‌کنند.
«حسن ضیایی» با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مردم می‌افزاید: برخی خودروهای خارجی به دلیل توقف واردات و افزایش قیمت نرخ ارز، سرسام‌آور گران شده و بازار آنها راکد است و معامله‌ای انجام نمی‌شود، اما در همین اوضاع اگرچه قیمت خودروهای داخلی نیز افزایش یافته است، کم و بیش خودروهای داخلی معامله می‌شود.
وی از افزایش استقبال یزدی‌ها از خودروهای چینی و گرم شدن بازار فروش این خودروها خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به پایین بودن قیمت این خودروها نسبت به خودروهای باکیفیت خارجی و برخی از خودروهای ایرانی، سلیقه یزدی‌ها به سمت خودروهای چینی چرخیده است.

ضیایی تاکید می‌کند: البته تمام خودروهای چینی بی‌کیفیت نیستند و شرکت‌های خودروسازی توانمندی نیز در چین فعالند، اما این تصور که هر خودرو چینی با توجه به خارجی بودن، کیفیت بهتری نسبت به خودروهای داخلی دارد اشتباه است.

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل یزد درباره نوسانات قیمت فروش خودرو در استان می‌گوید: قیمت فروش خودروهای خارجی در بازار استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد و برخی از مدل‌ها تا 100 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. وی درباره قیمت عرضه خودروهای داخلی اظهار می‌کند: قیمت فروش این خودروها نیز در بازار استان حدود 50 تا 70 درصد افزایش یافته است و همین افزایش قیمت‌ها موجب عمیق‌تر شدن رکود و کاهش خرید و فروش خواهد شد.رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل یزد درباره تفاوت قیمت خرید خودرو از کارخانه تا بازار اظهار می‌کند: علت اصلی این وضعیت کاهش تولید و واردات 
است.

ضیایی ادامه می‌دهد: بسیاری از شرکت‌های خودروسازی اقدام به ثبت‌نام و دریافت پیش‌خرید از مشتریان کرده‌اند، اما هنوز خودرو به مشتری تحویل داده نشده است و همین موضوع موجب کاهش عرضه در بازار و در نتیجه گرانی خودرو شده. البته این وضعیت هم شامل خودروهای داخلی و هم خودروهای خارجی می‌شود.وی درباره بازار متلاطم خودرو بیان می‌کند: این روزها خودرو یک کالای مصرفی محسوب نمی‌شود، چراکه بسیاری از افرادی که برای ثبت‌نام و پیش‌خرید اقدام می‌کنند و این کار را سرمایه‌گذاری می‌دانند و پس از تحویل گرفتن خودرو را می‌فروشند.


ساز گرانی خودرو داخلی دوباره کوک شد

یکی از کارشناسان خودرو استان با بیان این‌که روند افزایش قیمت خودرو متوقف نشده است می‌گوید: رصد بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت خودرو طی روزهای گذشته در بازار صعودی است.
«محمدرضا دهقانی» ادامه می‌دهد: علاوه بر این، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 2 میلیون تومانی با قیمت 54 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 64 میلیون تومان و پژو 405 GLX با افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی با قیمت 49 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود.

وی با بیان این‌که همچنین ساندرو اتوماتیک با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 101 میلیون تومان معامله می‌شود می‌گوید: پژو پارس اتوماتیک نیز با رشد 5 میلیون تومانی نسبت به ابتدای هفته گذشته حدود 85 میلیون تومان معامله می‌شود.

دهقانی درباره افزایش قیمت خودرو می‌گوید: قیمت خودرو از 50 تا 250 درصد افزایش یافته است که مهم‌ترین دلیل آن افزایش قیمت نرخ ارز و توقف واردات خودروهای خارجی از سوی کارخانه‌های عرضه‌کننده در 
ایران است.


مشکلات خرید و فروش خودرو

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل یزد درباره مشکلات خرید و فروش خودرو در استان می‌گوید: یکی از این مشکلات مربوط به دریافت سند خودرو است، به طوری که نیروی انتظامی برگ تعویض پلاک را به جای سند می‌گیرد، اما اداره ثبت با این موضوع موافق نیست و از این رو هزینه‌های انتقال خودرو افزایش می‌یابد.
«سید حسن ضیایی» ادامه می‌دهد: به این ترتیب بسیاری از مالکان برای دریافت سند اقدام نمی‌کنند و در مراحل واگذاری و فروش مشکلات بسیاری وجود دارد که حتی منجر به شکایت می‌شود. وی می‌افزاید: از سوی دیگر برخی از مشتریان برای خرید خودرو اقدام می‌کنند، اما قولنامه نمی‌گیرند، در حالی که نمایشگاه‌دار موظف به ارائه قولنامه است.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های اتومبیل یزد تأکید می‌کند: در برخی مواقع ممکن است نمایشگاه‌دار با این توجیه که خودرو نسیه خریداری شده از دادن قولنامه امتناع کند. این موضوع تخلف محرز است و باید به اتحادیه گزارش شود.
وی از مردم می‌خواهد تخلفات نمایشگاه‌داران اتومبیل را با تماس با شماره 36273940 به اتحادیه مربوطه اعلام کنند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید