• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28380
+
-

شورا با جمعیت تناسب ندارد

نقاط مثبت و منفی مدیریت شهری طی یک‌سال گذشته در گفت‌وگو با جوان‌ترین عضو شورای اسلامی شهر تهران

شورا با جمعیت تناسب ندارد

محمود مولایی

حجت نظری، جوان‌‌ترین عضو دوره پنجم شورای شهر تهران است. این عضو کمیسیون فرهنگی-اجتماعی عهده‌دار ریاست کمیته ورزش شورای شهر هم هست. نظری با فعالیت گسترده در شبکه‌های اجتماعی به‌نظر می‌رسد با زمان حرکت می‌کند و یک چهره مدرن در شورای پنجم به‌حساب می‌آید. او در گفت‌وگو با همشهری درباره یک‌سالگی شورا، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط با شهروندان، شفافیت و... صحبت کرده است.

 آقای نظری، پیگیری‌های شما برای انتصاب مدیران جوان در شهرداری در یک‌سال اخیر چقدر اجرایی شده است؟


در دوره شهرداری مهندس افشانی به نسبت میانگین سنی هم شهرداران و هم معاونین شهردار پایین‌تر از دوره فعالیت شهرداری آقای نجفی است. با تغییراتی که در سطح معاونین داشتیم، در معاونت معماری و شهرسازی، معاونت فنی و عمرانی، معاونت امور مناطق و تا اینجا معاونت مالی و اقتصادی که هم‌اکنون سرپرست دارد، به‌طور مجموع میانگین سنی معاونین شهردار 8 تا 9 سال پایین‌تر از دوره قبلی است. این جای امیدواری دارد ولی همچنان با آن چیزی که مدنظر بنده است، فاصله دارد. در مورد شهرداران مناطق 22گانه هم با توجه به تغییراتی که تا حالا داشته‌ایم و تغییراتی که احتمالا در روزهای آینده اتفاق می‌افتد، خداروشکر مهندس افشانی در حال جوان‌تر ساختن مدیران شهرداری تهران هستند اما باید تلاش کنیم که این مسیر ادامه پیدا کند زیرا این اتفاق به مدیریت شهری کمک می‌کند. شهرداری بدهی‌های بسیاری دارد و انتظار می‌رود رویه‌ای که طی 12سال بر شهرداری تهران حاکم بوده، طی یکی، دو سال تغییر کند. البته این کار دشواری است و من فکر می‌کنم این اتفاق توسط مدیرانی که پیش‌تر مسئولیت میانی یا ارشد در شهرداری داشتند، رقم نخواهد خورد. لذا معتقد هستم از نیروهای جوان‌تر استفاده کنند که هم علم به روزتری دارند و هم امکان استفاده بیشتری از فضا دارند و با الگوی مدرن می‌توانند کارهای بهتری انجام دهند.

 شخص شما در فضای مجازی فعالیت زیادی دارید. سؤال این است که از این امکان چقدر بازخورد گرفته‌اید؟ 

بر این باور هستم که اگر ما ارتباط مستقیم با مردم داشته باشیم، حتما مسیر هموارتری برای این کار وجود دارد. به‌خصوص در شهری مانند تهران امکان اینکه مدام مراجعه‌کننده‌ها حضور فیزیکی داشته باشند، خیلی دشوار است. هر چند تلاش کرده‌ایم که این اتفاق را هم رقم بزنیم و تا جایی که می‌شود در بین مردم باشیم. اما با توجه به نسبت جمعیت تهران با اعضای شورای شهر تهران، امکان ارتباط حضوری بسیار سخت است. به‌نظر می‌رسد که باید از امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. در این خصوص من تلاش کرده‌ام تا جایی که امکان دارد، خیلی جدی و مستمر این ارتباط را داشته باشم؛ اعم از توییتر، اینستاگرام و تا حدی تلگرام. همه توییت‌ها توسط خودم انجام شده و اگر سؤالی شده، خودم پاسخگو بوده ام. اگر پرسشی مطرح کردم، شخصا خودم انجام دادم. فکر می‌کنم که این برای خود من اتفاق شیرینی بوده است. در عین حال، به‌نظر می‌رسد که مردم هم استقبال کرده‌اند. بعضی از اعضای شورا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، اما ‌ای‌کاش تمام 21عضو شورا چنین کاری می‌کردند.

 به‌نظر می‌رسد شهروندان از چگونگی برقراری ارتباط با اعضای شورا اطلاعات زیادی ندارند. همچنین به‌نظر می‌رسد مکانیزم لازم برای چنین کاری طراحی نشده است...

این مکانیزم حتما باید وجود داشته باشد و البته وجود هم دارد. حالا با توجه به اینکه فرصت اعضا کم است، به‌خصوص که جلسات مختلفی برگزار می‌شود. گاهی ما از وقت نماز و ناهار استفاده می‌کنیم و در خدمت مردم هستیم. اما مجموعه روابط عمومی شورا ارتباط با مردم را دارد. اعضای روابط عمومی در سایت و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و با مردم ارتباط می‌گیرند. البته ما اگر شورای شهر تهران را با شهرهای پیشرفته دنیا مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تعداد اعضای شورا برای جمعیت تهران هیچ تناسبی ندارد.

 آیا این موضوع را در جلسات اعضای 51 نفره با نماینده‌های مجلس مطرح کرد‌ه‌اید؟

موضوع مطرح شده ولی تا حالا در مورد این موضوع بحث نشده است.

 یکی از موضوعات قابل ستایش در شورای شهر پنجم بحث شفافیت بود؛ آن هم با راه‌اندازی سامانه شفافیت. اما به همین سامانه هم انتقاد می‌شود که یکی، دو بار هم شخص شما تذکر دادید، مانند تذکری که به انتشار نام خبرنگاران دریافت‌کننده طرح ترافیک بود...

ببینید نقد من به سامانه نبود. اگر به متن تذکر مراجعه کنید، نقد به عملکرد بوده است. اتفاقا اگر سامانه شفافیت نبود، خیلی‌ها ممکن بود متوجه این نقد نشوند. اگر خاطرتان باشد، در مورد وضعیت نگه‌داشت سرویس‌های بهداشتی حرم حضرت امام(ره) یک موضوع مطرح شد؛ اینکه چرا یک میلیارد و 400میلیون تومان در سال97 برای سرویس‌های بهداشتی درنظر گرفته شد. این موضوع برای جامعه جای سؤال بود و من فکر می‌کنم اگر سامانه شفافیت فعالیت نمی‌کرد، هیچ‌کسی از این موضوع مطلع نمی‌شد. بنابراین، اصل سامانه شفافیت را باید محترم بشماریم ولی این مسئله می‌تواند نواقصی هم داشته باشد. در جلسه هفته گذشته شورا تذکری دادم مبنی بر اینکه طرح تفصیلی تهران را در اختیار عموم قرار دهند. متأسفانه این امکان الان وجود ندارد و بعضی از مناطق به صلاحدید خودشان طرح تفصیلی منطقه را روی سایت خود قرار دادند اما واقعیت این است که همه مردم باید از طرح تفصیلی کل تهران باخبر شوند. وقتی شما این طرح را در اختیار مردم قرار ندهید و اینکه به‌طور طبیعی طرح تفصیلی در اختیار بعضی‌‌ها باشد، می‌تواند یک رانت و امتیاز نابرابر برای این عده به‌وجود بیاورد و محل فساد باشد.

 اگر بخواهید از عملکرد یک‌ساله شورای پنجم به موضوعی اشاره کنید، چه می‌گویید؟

فکر می‌کنم در این یک‌سال چندین کار خوب انجام شده. اگر بخواهم در مورد شورا صحبت کنم، باید بگویم که یکی از مصوبات ما درباره بازگرداندن تمام املاک واگذار شده در دوره‌های گذشته مدیریت شهری به شهرداری بود. این تلاشی است که فساد ریشه‌کن شود، هرچند که این مانند یک‌رؤیا‌ست اما تا زمانی که بر سر کار هستیم، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. در حوزه فرهنگی و اجتماعی نقض تمام تفویض‌ اختیارات شورا به شهرداری اتفاق افتاد که البته در دوره‌های گذشته تفویض روی داده بود. در این حوزه ریل‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است. در کمیته ورزش هم تلاش شده به سمت ورزش همگانی حرکت کنیم و وزارت ورزش هم در این زمینه همراه شده است. طبق برنامه،2 خیابان از 22منطقه را مشخص کردیم و جنبه‌های مختلف آن را هم سنجیدیم، طرحی آماده شده است.صحبت اولیه هم با مجموعه نیروی انتظامی صورت گرفته است. بنده هم جلسه‌ای با فرمانده نیروی انتظامی دارم و امیدوارم به‌زودی بتوانیم این طرح ورزش همگانی را اجرایی کنیم.

 آیا انتخاب 2شهردار در یک سال فعالیت شورای پنجم یک ضعف محسوب می‌شود؟

حتما عدم‌ثبات مدیریت می‌تواند یک ضعف برای پارلمان محلی محسوب شود اما واقعیت این است که در مورد شخص آقای نجفی، افرادی مأمور شدند تا بدانیم که ایشان مشکلی برای شهردارشدن ندارد؛ زیرا نجفی یک‌بار به‌دلیل بیماری از سازمان میراث‌فرهنگی کنار رفت و این موضوع دغدغه بعضی از اعضای شورا برای انتخاب شهردار بود. در مورد آقای افشانی و مسئله بازنشستگی هم استعلام‌های لازم صورت گرفت. حالا هم فکر می‌کنم اصلا تغییر دوباره شهردار اتفاق مبارک و میمونی نیست. البته افشانی به لحاظ روحی و قانونی مشکلی بابت حضور در شهرداری ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید