• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28331
+
-

مک‌کین محبوب در آمریکا منفور در خاورمیانه

رویداد
مک‌کین محبوب در آمریکا منفور در خاورمیانه


 جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه آمریکایی دیروز در 81سالگی بر اثر سرطان درگذشت تا آمریکا یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران خود را از دست بدهد؛ سیاستمداری که البته برای مردم خاورمیانه یادآور روزهای جنگ و اشغال است.

مک‌کین در سال 1936در پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی کانال پاناما به دنیا آمد. پدربزرگش ژنرال 4ستاره و پدرش افسر نیروی دریایی بود. جان مک‌کین هم راه پدر و پدربزرگش را رفت و در 17سالگی وارد دانشکده نیروی دریایی شد. او سپس به‌عنوان خلبان جت جنگنده در نیروی دریایی مشغول شد و به جنگ ویتنام رفت. در ویتنام 2بار تا مرز مرگ رفت. ابتدا در سال 1967در انفجار ناو هواپیمابر فورستال جان سالم به در برد. شلیک یک موشک به اشتباه و سلسله انفجارهای بعدی، 134کشته در این ناو به جا گذاشت. 3‌ماه بعد هواپیمایش هدف موشک‌های ویتنامی‌ها قرار گرفت و مجبور به خروج اضطراری و فرود در دریاچه‌ای در نزدیکی پایتخت ویتنام شد. مک‌کین را با دست و پای شکسته از دریاچه بیرون کشیدند و اسیر کردند. ویتنامی‌ها خیلی زود فهمیدند که اسیرشان پسر فرمانده ناوگان آمریکا در شرق آسیاست و طی اقدامی تبلیغاتی تصمیم به آزادش‌اش گرفتند. جان مک‌کین اما زیر بار این آزادی نرفت و ۵ سال در اسارت ماند. همین باعث شد تا آمریکایی‌ها همیشه او را یک قهرمان ملی بدانند.

جان مک‌کین پس از آزادی، ارتش را با درجه سرهنگی ترک کرد و وارد سیاست شد. او در سال ۱۹۸۲ به مجلس نمایندگان راه پیدا کرد و از ۱۹۸۷ نمایندگی آریزونا را در سنا برعهده داشت. مک‌کین به‌خاطر دوران اسارتش، به جمع سیاستمداران مخالف شکنجه پیوست اما جنگ ویتنام هرگز باعث نشد تا سناتور جوان دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه‌اش در عرصه سیاست‌ خارجی را کنار بگذارد. او از جنگ خلیج‌فارس در دهه 1990گرفته تا اشغال عراق و افغانستان در سال‌های 2001و 2003همیشه حامی لشکرکشی آمریکا بود. مک‌کین همچنین حامی همیشگی اسرائیل بود. حمایتش از اسرائیل، چند‌ماه قبل در ماجرای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس هم ادامه پیدا کرد و او را به حامی سرسخت تصمیم جنجالی دونالد ترامپ تبدیل کرد. پیش از آن در سال 2014نیز مک‌کین از حمله رژیم صهیونیستی به غزه حمایت کرد. این حمله بیش از 2هزار و 200کشته به جا گذاشت.

جان مک‌کین در زندگی سیاسی‌اش دو شکست سنگین هم متحمل شد. ابتدا در سال 2000در رقابت حزبی مقابل جورج بوش شکست خورد و به مرحله نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نرسید. 8سال بعد اما جمهوریخواهان برای رقابت مقابل باراک اوباما، به او اعتماد کردند. مک‌کین در رقابت با اوباما هم شکست خورد تا برای همیشه از دور رقابت بر سر کرسی ریاست‌جمهوری خارج شود. او با این حال طی تمام این سال‌ها به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سیاستمداران حزب جمهوریخواه، در تعیین مسیر سیاست و حکومت در آمریکا مؤثر بود. رویارویی جدی جان مک‌کین با سیاست‌های افراطی دست راستی ترامپ، پرده آخر نمایش سیاسی او در آمریکا بود. مک‌کین به‌عنوان چهره شاخص جریان میانه‌رو‌تر حزب جمهوریخواه، در طول 19ماهی که از حضور ترامپ در کاخ سفید می‌گذرد، تمام قد در مقابل او ایستاد. با این حال، دیروز پرچم‌های کاخ سفید هم به احترام او نیمه‌افراشته شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید