• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28326
+
-

کاهش سن تجربه‌کنندگان مخدر گل


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به فعالیت ۷۴۰۰ مرکز درمان سرپایی اعتیاد با آگونیست، در حوزه‌های دولتی و غیردولتی، گفت: هم‌اکنون ۱7هزار معتاد از ۹۰ مرکز سرپناه شبانه که در طول سال برای تامین محل خواب و غذای آنها درنظر گرفته شده، استفاده می‌کنند. همچنین مراکز تی سی بهزیستی که افراد معتاد بعد از سم زدایی برای بهبودی کامل به این مراکز مراجعه می‌کنند نیز درنظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، پرویز افشار در نشست خبری روز گذشته خود افزود: امسال با اراده‌ای که در این زمینه وجود دارد و همچنین مشارکت بخش خصوصی تعداد این مراکز به ۳۰مورد رسید و حدود ۲هزار نفر نیز از مداخلات درمانی و پیشگیری استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: پایش درمان و نظارت بر مراکز درمانی به‌صورت علمی در دستور کار کمیته‌های علمی قرار گرفته است و تا پایان شهریورماه دستورالعمل‌های مربوطه برای اصلاح این موارد درنظر گرفته می‌شود و به این ترتیب تا پایان سال شاهد تغییرات جدید در نحوه نظارت بر مراکز درمان اعتیاد خواهیم بود.

افشار ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت شیشه و مواد پیش‌ساز تولید آن، تمایل به مصرف شیشه به صفر میل کرده؛ شاید یکی از دلایل آن نیز تغییر الگوی مصرف مواد باشد. هم‌اکنون مصرف شیشه به ۷.۸ درصد رسیده و بیشتر به سمت گل و ماری‌جوانا رفته است.

افشار با تأکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز تأثیری در درمان اعتیاد نگذاشته است، اظهار کرد: نرخ درمان اعتیاد کاملا مشخص است و توسط شورای‌عالی رفاه و کمیته تعرفه‌گذاری هر سال یا هر دو سال افزایشی جزئی یعنی حداکثر تا ۱۰درصد در تعرفه‌ها دارد. افزایش قیمت مواد باعث حرکت افراد به سمت درمان می‌شود؛ طبق اطلاعاتی که داریم هم‌اکنون سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون نفر به مراکز 8گانه درمان اعتیاد کشور مراجعه می‌کنند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه همکاری خوبی با آموزش و پرورش در چندین سال گذشته داشته‌ایم، ادامه داد: با توجه به اینکه شعاع ۵۰۰ متری زیاد بود امسال این عدد را به ۲۵۰متر رساندیم تا کنترل‌ها را بیشتر کنیم و امنیت خاطر بیشتری داشته باشیم که جوانان ما در معرض مصرف مواد قرار نگیرند. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در ادامه تأکید کرد: آمار اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با سرشماری تست و غربال به‌دست نمی‌آید، بلکه روش‌های علمی خود را دارد و در قالب طرح‌های پژوهشی با پرسشنامه و مصاحبه انجام می‌شود. ارقام اعلام شده نیز با مثبت و منفی ۲ تا 3درصد خطا اعلام می‌شود. درخصوص جمعیت‌ دانش‌آموزی و دانشجویی روش به همین صورت است.

افشار با تأکید بر اینکه ما بحث شیوع اعتیاد در دانش‌آموزان را نداریم و این موضوع بسیار بسیار کم است، ادامه داد: برای ما حتی تجربه یک‌بار مصرف مواد توسط دانش‌آموزان نیز اهمیت دارد. طبق آخرین آمارهای رسمی در کشور ۲.۱ درصد دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه تجربه یک‌بار تا چندبار مصرف مواد را در زندگی داشته‌اند. البته این آمار مربوط به کل جمعیت دانش‌آموزان کشور نیست. وی ادامه داد: مقطع دوم متوسطه سن تجربه، هیجان و خطرپذیری است. در سنین پایین‌تر یعنی مقطع متوسطه اول و ابتدایی آمار مصرف مواد آنقدر نادر است که در آمار نمی‌گنجد و در بررسی‌های بین‌المللی نیز مصرف مواد در 3سال آخر تحصیلات مدرسه درنظر گرفته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید