• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28295
+
-

انتظار عمومی از رئیس‌جمهور این است که فردا در مجلس صریح و شفاف سخن بگوید

فرصت روحانی

دولت
فرصت روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهور فردا برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان به مجلس می‌رود. این برای دومین بار در ادوار دهگانه مجلس است که طرح سوال از رئیس جمهور در پارلمان به اجرا گذاشته می‌شود. روحانی با وجودی که این طرح  را در شرایط فعلی به مصلحت ندانسته و در عین حال اعلام کرده طرح مذکور روال قانونی خود را طی نکرده است اما گفته که در موعد مقرر به مجلس می‌رود تا پاسخ سوالات پنج‌گانه نمایندگان را بدهد. سوالاتی که منحصر به شرایط نابسامان اقتصادی در کشور است و شاید در شکل‌گیری این شرایط جریاناتی خارج از مدیریت دولت نقش داشته‌اند. ا‌ز همین رو هم بود که رئیس‌جمهور در نامه خود به علی لاریجانی رئیس مجلس اعلام کرده بود که طرح سوال از رئیس جمهور را فرصتی برای گفتن حقایق به مردم می‌داند. با تحلیلگران سیاسی و جمعی از نمایندگان مجلس درباره این فرصت گفت وگو کرده‌ایم.

عباس عبدی از چهره های سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه فکر نمی کنم سوال از رئیس جمهور به نفع فضای عمومی کشور باشد، در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور چه حقایقی را می خواهد در مجلس بازگو کند، گفت: اگر حقایقی وجود دارد که رئیس جمهور باید می گفته اند، چرا گفتن آن را به حضور در مجلس مشروط می کند؟ اگر در پسِ حقایق ناگفته رئیس جمهور مصلحتی وجود داشته است مبنی بر اینکه گفتن آنها موجب بروز تنش در فضای عمومی کشور می شد، حتما گفتن آنها در مجلس هم به مصلحت نخواهد بود. به نظر من پرداختن به این مباحث اهمیت چندانی ندارد. عبدی با تاکید بر اینکه طراحان سوال از رئیس‌جمهور از همان جناحی هستند که خود عامل بحران در کشور بوده و امروز مدعی پرچمداری حقوق مردم شده اند، افزود: اگر این نمایندگان به دنبال حل مسائل و شفافیت بودند به طور طبیعی می توانستند با مسئولان و نمایندگان دولت جلسات خصوصی برگزار کنند و سوالات خود را در آنجا و به دور از حاشیه مطرح کنند. به گفته عبدی، اگر نمایندگان به دنبال عامل اصلی بحران های اقتصادی هستند، می توانستند رئیس جمهور سابق را مورد پرسش قرار داده و به تخلفات او رسیدگی می کردند. این فعال سیاسی بر این باور است که طرح سوال از رئیس جمهور به نفع جامعه و روحانی و حتی به نفع خود نمایندگان هم نیست. اما اینکه مسئله به نفع رئیس جمهور نباشد برای طراحان سوال کافی است. عبدی با اشاره به حاشیه های احتمالی حضور رئیس جمهور در مجلس گفت: حاشیه های احتمالی این جلسه، پرسش و پاسخ‌ها را به حاشیه خواهد برد؛ حاشیه‌هایی که خود به متن اصلی تبدیل خواهند شد.

اتفاق ویژه‌

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «همشهری» با اشاره به بخشی از نامه رئیس‌جمهور به رئیس مجلس که حضور خود در مجلس را فرصتی برای بازگو کردن حقایق دانسته بود، گفت: مسئله سؤال از رئیس‌جمهور باید عادی‌سازی‌ شود؛ به این معنی که نباید طرح سؤال از رئیس‌جمهور توسط مجلس به‌عنوان یک اتفاق ویژه در جامعه مطرح شود. به گفته ایمانی، نباید از اقدام نمایندگان اینگونه برداشت شود که پشت پرده سؤال از رئیس‌جمهور نیت‌های پلیدی علیه دولت در جریان است. بحث سؤال از رئیس‌جمهور بسیار ساده است و براساس آن نمایندگان مجلس تلاش می‌کنند تا با پاسخ‌های رئیس‌جمهور نسبت به مسائل اقتصادی کشور روشن‌تر شوند و در جریان مهم‌ترین مسائل کشور قرار گیرند. بنابراین، این امید وجود دارد که آقای رئیس‌جمهور هم مسئله را به همین سادگی ببینند. این فعال سیاسی معتقد است که نگاه مافیایی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و این تلقی که در پسِ هر سؤالی، پشت پرده‌ای وجود دارد، برای شرایط کشور خطرناک است. ایمانی با بیان اینکه شخصا سؤال از رئیس‌جمهور را در مقطع زمانی کنونی مناسب نمی‌دانستم، گفت: باید این حق را به مجلس داد که سؤالات خود را مطرح کنند چراکه آنها ارتباط رئیس‌جمهور و دولت با مجلس و نمایندگان را مناسب نمی‌دانند. به همین دلیل است که نمایندگان تلاش می‌کنند از طریق ابزارهای قانونی که در اختیار دارند با دولت ارتباط گرفته و در جریان مسائل کشور قرار گیرند. وی با اشاره به تجربه یکشنبه سیاه (اشاره به حواشی حضور احمدی‌نژاد در مجلس برای دفاع از وزیر وقت‌کار) گفت: تکرار تجربه‌ای مشابه هیچگاه به نفع رئیس‌جمهور و آقای روحانی نخواهد بود؛ همانطور که به نفع آقای احمدی‌نژاد هم تمام نشد؛ هرچند با توجه به شخصیت آقای روحانی، پاسخگویی به سبک احمدی‌نژاد و افشای پشت پرده‌های نامربوط از سوی ایشان بعید به‌نظر می‌رسد.

ارائه راهکار به‌جای حاشیه‌آفرینی

شهباز حسن‌پور، نماینده مجلس و عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سؤال که رئیس‌جمهور از فرصت سؤال چطور می‌تواند برای گفت‌وگو با افکار عمومی و نمایندگان استفاده بیشتری ببرد، تصریح کرد: بهتر است طرح سؤال از رئیس‌جمهور در یک فضای صمیمانه و دوستانه و متناسب با چهره واقعی نظام برگزار شود. نمایندگان و دولت هردو به‌واسطه رأی مردم انتخاب شده‌اند. امیدواریم در پایان جلسه افکار عمومی نسبت به کنترل شرایط کشور در ماه‌های آینده اقناع شود و حس امید به آنها منتقل شود. بهتر است در جلسه روز سه‌شنبه دولت و مجلس به‌دنبال حاشیه‌آفرینی نباشند؛ سعی کنند به‌دنبال یک راهکار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی که دستپخت دشمنان انقلاب و نظام است باشند. .

رئیس‌جمهور محافظه‌کاری نکند

پروانه مافی، نماینده مردم تهران با بیان اینکه طبق قانون رئیس‌جمهور باید به همان 5سؤال نمایندگان از ایشان پاسخ دهد، گفت: اینکه رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی گفتند از فرصت سؤال برای گفتن برخی حقایق استفاده خواهند کرد که در صداوسیما نمی‌توانند به آنها بپردازند اتفاق خوبی است و آقای روحانی حتما باید از زمان حضور خودشان در جلسه علنی مجلس استفاده و مسائل واقعی و احیانا پشت پرده اتفاقات اقتصادی کشور را بیان کنند. مافی با بیان اینکه آیا رئیس‌جمهور می‌تواند از فرصت طرح سؤال برای افشاگری درباره نقش احتمالی جریانات سیاسی رقیب به‌ویژه در التهابات ارزی بهره ببرد یا خیر، تأکید کرد: رئیس‌جمهور اگر شواهدی در این خصوص دارند بهتر است مطرح کنند و چیزی را کتمان نکنند. مردم از دولت و نمایندگان خودشان انتظار طرح مسائل واقعی را دارند و با شفاف‌سازی می‌توان افکار عمومی را قانع کرد. مشکلات زیادی در کشور وجود دارد و رئیس‌جمهور باید به‌طور جدی‌تری درباره آنها ورود کند و ملاحظه نداشته باشد. آقای روحانی بهتر است مسائلی را که نمایندگان مجلس باید بدانند توضیح بدهند و نیازی به محافظه‌کاری نیست. مسائل باید شفاف شود چون به همه کمک می‌کند. .

دست‌های پشت پرده افشا شود

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده اصولگرای مجلس نیز درباره نکات مورد نیاز مطرح شدن از سوی رئیس‌جمهور در جلسه طرح سؤال گفت: آقای رئیس‌جمهور طبق قانون بهتر است در همان چارچوب طرح سؤال و محورهای پنج‌گانه ذکر شده در آن پاسخگو باشند. محبی‌نیا درباره اینکه آیا پاسخ به سؤالات زمینه طرح مسائل حاشیه‌ای را فراهم خواهد کرد یا نه، افزود: من مانعی در این نمی‌بینم که آقای رئیس‌جمهور هرآنچه درباره دست‌های پشت پرده مسائل ارزی، سایر سؤالات و بازگویی حقایق احساس می‌کنند بیان کنند. ایشان در چارچوب سؤالات مطرح شده می‌توانند به بیان حقایق مورد نظرشان بپردازند.

موانع ارزی توضیح داده شود

معصومه آقاپور، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره نحوه پاسخگویی و رویکردهای احتمالی رئیس‌جمهور در روز پاسخ به سؤالات نمایندگان در مجلس گفت: آقای روحانی بهتر است توضیح دهند که برنامه انقباضی اقتصادی دولت چگونه اجرا خواهد شد و بگویند موانعی که هم‌اکنون در رابطه با ورود ارز وجود دارد چه چیزهایی است.

آقاپور گفت: ایشان بگویند که مجلس، دستگاه قضا و دیپلماسی نظام چگونه می‌توانند در حل معضلات ماه‌های آینده کشور کمک کنند؟ نماینده مردم شبستر افزود: من امیدوارم جلسه صرف یک پرسش و پاسخ معمولی میان مجلس و دولت نباشد، بلکه راهکاری برای حل مسائل اقتصادی کشور پیش‌رو بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید