• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28297
+
-

قضات فاسد به مردم معرفی شدند

  7 ماه پس از وعده ریاست دستگاه در خصوص انتشار اسامی قضات فاسد، نام دو قاضی متخلف و مجرم در رسانه‌ها منتشر شد و سخنگوی قوه قضاییه جزئیات آن را خبری کرد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به قطعی شدن حکم دو قاضی مجرم در دستگاه قضا نام آنها را منتشر کرده است. وی که در یکصدوسی‌امین نشست خبری‌اش سخن می‌گفت تأکید کرد: یکی از این افراد رئیس شعبه۱۰۵ دادگاه کیفری2 اصفهان به نام محمود سعادت فرزند حسینعلی به اتهام فساد اخلاقی پرونده‌اش مطرح و به سلب صلاحیت قضایی و انفصال دائم از شغل قضایی در تاریخ ۲۲ مرداد97 حکمش قطعی شد. وی افزود: دیگری مجید شکاری فرزند خسرو رئیس شعبه۱۰۲۴ دادگاه کیفری2 تهران به اتهام فساد مالی و اخذ رشوه در دادگاه عالی محکوم و حکمش قطعی شد و به سلب صلاحیت قضایی و بازخریدی محکوم شد و رأی قطعی است. این نخستین‌بار است که قوه‌قضاییه بعد از وعده رئیس دستگاه قضا و مطالبه رهبری اسامی قضات فاسد را منتشر می‌کند. پنجم بهمن سال گذشته بود که آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد. اژه‌ای البته دیروز گفت تصاویر آنها را در اختیار ندارد. رهبر انقلاب تیرماه امسال در دیدار با رئیس و مسئولان عالی دستگاه قضا گفته بودند: قضات و عوامل خیانتکار را به مردم معرفی کنید.   محسنی‌اژه‌ای آماری از محکومیت مفسدان اقتصادی در سال‌های گذشته داده و گفته است: 311نفر در رابطه با فساد مالی محکوم به اعدام و حبس ابد و حبس 25، 20، 10 و 5سال و کمتر شدند که البته کل آمار محکومان اقتصادی ما نیست. وی افزود: درخصوص مفاسد مالی در همین سال‌های اخیر، 6نفر به‌عنوان مفسد فی‌الارض محکوم به اعدام شدند. از این 6نفر، 2نفر اعتراض کردند و دیوانعالی کشور نقض کرد و دادگاه تجدید‌نظر حکم آنها را به 20سال تبدیل کرد.

 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالاتی درخصوص ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات و رفع حصر محصوران هم گفت: در مورد محصوران اتفاق خاصی نیفتاده و رفع برخی محدودیت‌ها برای ارتباط با نزدیکان مربوط به تصمیمات اخیر نیست.

سوءتدبیر و تذکر اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه چرا وقتی اعلام می‌شود دادگاهی علنی است فقط برخی رسانه‌ها به‌صورت گزینشی اجازه حضور در آن را می‌یابند، گفت: وقتی گفته می‌شود دادگاهی علنی است نیازی به دعوت رسمی از رسانه‌ها نیست و همچنین نیازی به صدور اطلاعیه هم نیست. وی با طرح این سؤال که «اگر دادگاهی ظرفیت لازم را برای پذیرش رسانه‌ها و مراجعان نداشته باشد خب چه باید بکند؟» تأکید کرد: من خودم تا به حال دادگاه را اداره کرده‌ام و رئیس دادگاه نیاز به تمرکز دارد، بنابراین باید به این نکته هم توجه کنیم. وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری مبنی بر اینکه روز گذشته ابتدا اعلام شد دادگاه اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور دهم با حضور وکلای وی بوده اما بعد اصلاحیه‌ای زده شد و تأکید شد او بدون وکیل حضور پیدا کرده است و این نقص است برای قوه قضاییه، چراکه کار رسانه‌ای درستی نمی‌کند، پاسخ شما چیست؟ گفت: حضور یک وکیل، برای عزل وکیل قبلی، برخی را به اشتباه انداخته بود که من بررسی می‌کنم اگر سوءتدبیری شده باشد دیگر تکرار نشود. معاون اول قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه باید ایرادات کار رفع شود تأکید کرد: اگر ایراداتی در برگزاری دادگاه علنی باشد تذکر می‌دهم که رفع شود.

   گرانفروشان در محضر دادگاه

3 نفر از متهمانی که با ارز دولتی گوشی موبایل وارد کرده و با قیمت گزاف به مردم فروخته‌اند دیروز در جلسه علنی دادگاه محاکمه شدند. این سه نفر، متهم به سودجودیی از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور شده‌اند. این دادگاه‌ها بعد از نامه اخیر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب و دریافت اجازات خاص از ایشان برای برخورد سریع با مفسدان اقتصادی و اخلالگران ارزی برگزار می‌شود. رئیس قوه قضاییه در آن نامه با اشاره به شرایط کشور که از آن تعبیر به جنگ اقتصادی کرده بود، خواسته بود به تشخیص رئیس دادگاه جلسات علنی و قابل انتشار در رسانه‌ها باشد. در دادگاهی که روز گذشته برگزار شد اسامی این 3 نفر اعلام شد. به گفته نماینده دادستان، نفر اول با نام محمد غالب علمداری مدیرعامل شرکت خصوصی توسعه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات بین‌المللی است که از طریق گرانفروشی به‌صورت کلان مبلغ ۶۹ میلیارد و ۶۴۹ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۴۰ ریال به‌صورت کلان تحصیل وجه کرده است. نفر دوم علیرضا سنجری، مدیرعامل شرکت خصوصی اسپیناس تجارت است که متهم است به اخلال در نظام اقتصادی به وسیله اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های ضروری مردم از طریق گرانفروشی با تحصیل وجه به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۷۸۴ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۸ ریال. نفر سوم سناباد سفر‌ها نام دارد که مدیرعامل شرکت خصوصی پارس سامتل قشم است. او نیز با همین اتهام مبلغ ۳۱ میلیارد و ۶۰۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۱۴۰ ریال تحصیل مال کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید