• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28288
+
-

زلزله دست‌بردار نیست


کرمانشاه باز هم لرزید. باز هم نیمه‌شب. حدود 10ماه است که مردم کرمانشاه هشیار می‌خوابند. تا می‌خواهند شبی را آسوده بخواند، لرزه یا پس‌لرزه‌ای مانع می‌شود.  به گزارش همشهری، ساعت ۲:۴۳ بامداد یکشنبه زمین‌لرزه شدیدی استان کرمانشاه را لرزاند. افراد بسیاری در مناطق شمال استان زخمی شدند و درمانگاه‌های شهرهای جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی و... با هجوم افراد آسیب‌دیده مواجه شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از افزایش آمار مصدومان زلزله تازه‌آباد به 243 نفر خبر داد.

دکتر «صائب مدرسی» گفت: این زلزله 3 مورد فوتی داشت. یک مورد آن خانم باردار و نوزادش در اسلام‌آباد غرب بود که بدون تروما و تنها به دلیل اضطراب و کاهش سطح هوشیاری فوت کرده است و دیگری پیرمردی در ثلاث باباجانی است که او نیز به دلیل مشکلات قلبی سکته کرده است.  وی از اعزام 4 تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده تازه‌آباد خبر داد و افزود: 12 آمبولانس و 2 اتوبوس آمبولانس به این مناطق اعزام شده است. 

مدرسی از آماده‌باش کامل سیستم درمان استان خبر داد و گفت: خوشبختانه هیچ کمبودی در خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان وجود ندارد.  رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: تیم‌های درمانی نیز به تعداد کافی در منطقه مستقر بوده و کار درمان مجروحین را انجام می‌دهند. در پی این زمین‌لرزه گردنه ته ته در مسیر پاوه - مریوان به دلیل ریزش کوه مسدود شد. همچنین جاده ثلاث باباجانی - جوانرود در گردنه سیاه‌طایر هم مسدود شد که هر دو مسیر ساعاتی پس از زلزله بازگشایی شدند. 


اعزام ۱۲ تیم امدادی

 «محمدرضا امیریان» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه هم از اعزام ۱۲ تیم امدادی به شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و جوانرود خبر داد و بیان کرد: نیروهای امدادی در سراسر استان در حالت آماده‌باش قرار دارند. این  سومین زمین‌لرزه شدید در استان پس از زمین‌لرزه 3/7 ریشتری ازگله و سرپل ذهاب در ۲۱آبان سال گذشته است. زمین‌لرزه ۳۱تیر با شدت 9/5 ریشتر در تازه‌آباد رخ داد. 


قطعی برق و آلوده شدن آب 

در پی این زمین‌لرزه برق بسیاری از مناطق شمال استان قطع شد. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اظهار کرد: زلزله بامداد 4 شهریور باعث شد برق 70 روستا در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب و دالاهو قطع شود.  «علیمراد مرادی مجد» همچنین از قطع برق یک‌سوم شهر تازه‌آباد و قطع برق ایستگاه پمپاژ آب ثلاث باباجانی نیز در ساعات اولیه زلزله خبر داد. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یادآوری کرد: تا ساعت 5:30دقیقه بامداد برق ایستگاه پمپاژ آب و قبل از آن نیز برق شهر تازه‌آباد وصل شد. شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پی وقوع زلزله ریشتری ۴شهریور ۹۷ کدورت آب در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، جوانرود، سرپل ذهاب، کرند غرب بالا رفت و کمیته ستاد بحران برای بررسی و حل مشکل در شرکت آب و فاضلاب شهری استان تشکیل شد. همچنین تانکر‌های آبرسان از استان‌های همجوار برای تامین آب آشامیدنی به شهرهای زلزله‌زده استان اعزام شدند. 


اختلاف گزارش‌ها

نکته عجیب اما در مورد زمین‌لرزه سوم، اختلاف منابع در تشخیص کانون، عمق و شدت آن است. چنانکه شدت آن از 2/5 تا 2/6 ریشتر گزارش شد و کانون آن‌هم در منابع متعدد تازه‌آباد، کوزران و جوانرود اعلام شد. مرکز لرزه‌نگاری جهانی شدن این زمین‌لرزه را 2/6 ریشتر و کانون آن را جوانرود اعلام کرد، اما مرکز لرزه‌نگاری کشور شدت آن را 9/5 و کانون آن را هم تازه‌آباد اعلام کرد. ضمن این‌که منابع استان شدت این زلزله را 2/5 ریشتر گزارش کردند. همچنین منابع مختلف در تشخیص عمق وقوع زمین‌لرزه هم اختلاف داشتند و برخی ۸ و برخى دیگر عمق ۱۰کیلومتری را اعلام کردند. این زمین‌لرزه علاوه بر استان کرمانشاه در استان‌های همدان، کردستان، آذربایجان غربی، ایلام و مناطقی از اقلیم کردستان در کشور عراق هم احساس شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید