• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28279
+
-

شکوه امید در قهرمان کوچک

«نوید شمس» قهرمان نوجوان تنیس روی میز جهان از انگیزه‌های بزرگش می‌گوید

هومن ناظمی| البرز-خبرنگار:

تنیس روی میز البرز یکی از رشته‌هایی است که توانسته با اتکا به یک فرایند درست استعدادیابی و آموزش صحیح از سوی هیات استانی و شهرستان‌های خود به دستاوردهای خوبی برسد و امروز به کرات شاهد موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌های ورزشکاران آن در داخل و خارج از کشور هستیم. حضور پررنگ در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف، توجه به بخش بانوان و تربیت ورزشکاران آینده‌دار و البته برگزاری لیگ‌های منظم استانی از مهم‌ترین خروجی‌های تنیس روی میز البرز است و باید به‌عنوان یک الگوی موفق سرلوحه دیگر رشته‌های ورزشی استان به‌خصوص در رشته‌های فردی باشد.

تنیس روی میز ظرفیت بالقوه‌ای همچون فعالیت باشگاه‌های خصوصی در بعدی وسیع ندارد و شاید همین مسئله است که کار موفق هیات را در تربیت و پرورش استعدادها دوچندان اهمیت می‌بخشد.
یکی از قهرمانان نوجوان استان نوید شمس است که در سال‌های اخیر درخشش قابل توجهی در مسابقات جهانی داشته است و به گفته کارشناسان این رشته ورزشی، شمس یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال طلای المپیک در سال‌های آینده خواهد بود. «نوید شمس» نوجوان 13 ساله کرجی است این روزها خود را آماده رقابت‌های بین‌المللی می‌کند و امید است تا این نوجوانان به روند رو به رشد خود ادامه دهند.
به این بهانه گفت‌وگویی با این نوجوان ورزشکار انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که به ورزش پینگ‌‌پنگ علاقه‌‌مند شدید؟

در خانواده‌ای هستم که همه علاقه‌‌مند به رشته تنیس روی میز هستند. 
پدرم مربی این رشته ورزشی است و زمانی هم که خواستم پینگ‌پنگ را آغاز کنم، برادرم قهرمان کشور بود و این باعث شده بود انگیزه بالایی داشته باشم و خیلی زود به پینگ‌پنگ علاقه پیدا کردم، البته بعد از پینگ‌پنگ، فوتبال را خیلی دوست دارم و از طرفداران رئال‌مادرید هستم.

فکرش را می‌کردید که خیلی زود به عنوان یک ملی‌پوش معرفی شوید؟

ابتدا اصلا به این موضوع فکر نمی‌کردم. برای اولین بار که در رقابت‌های نونهالان کشور حضور پیدا کردم، توانستم درخشش قابل‌توجهی داشته باشم و با سرمربی تیم‌ملی آشنا شدم و خیلی‌ها از من به عنوان یک پدیده نام بردند.

چه مدت زمان از روز را به تمرین اختصاص می‌دهید؟

یک ورزشکار برای آمادگی باید 5 تا 6 ساعت در روز را به تمرین اختصاص دهد. من نیز در کنار پدرم این کار را هر روز انجام می‌دهم. یک مسابقه پینگ‌پنگ احتمال دارد چند ساعت طول بکشد و اگر ورزشکار از آمادگی بدنی خوبی بهره‌مند نباشد با افت مواجه می‌شود و کار برای حریف او راحت خواهد بود. من سعی می‌کنم در ابتدا آمادگی بدنی خود را حفظ کنم تا در رقابت‌ها با مشکل مواجه نشوم.

میانه ات با درس چطور است؟

درسم را باید در کنار ورزش داشته باشم. چون بیشتر وقتم را تمرین می‌کنم، معلم خصوصی دارم. زمانی که در اردو یا مسابقه نباشم به مدرسه می‌روم، امتحاناتم را هم همیشه در مدرسه می‌دهم.

به غیر از پینگ‌پنگ تفریح دیگری هم دارید؟

به فوتبال علاقه دارم. مسابقات فوتبال را نگاه می‌کنم با دوستانم بازی می‌کنم و زمانی که به مدرسه می‌روم کار آموزش هم انجام می‌دهم و همکلاسی‌هایم را برای دنبال کردن این رشته ورزشی تشویق می‌کنم.

یکی از افتخارات بزرگ شما قهرمانی جهان است در این باره صحبت کنید؟

من در قالب تیم آسیا در مسابقات «هوپس» قهرمانی جهان شرکت کرده بودم. سال گذشته در دیدار فینال «تیلور فاکس» آلمان را با نتیجه 3 بر صفر شکست دادم. برد این ورزشکار برای من از اهمیت بالایی برخوردار بود و برای بار دوم به عنوان قهرمانی این مسابقات رسیدم.

مسابقات جهانی در چه سطحی برگزار می‌شود؟

این رشته ورزشی در بیشتر کشورهای جهان از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای آلمان و فرانسه سرمایه‌گذاری خوبی انجام داده‌اند. قهرمانان آنها با اعتماد‌به‌نفس بالایی در رقابت‌های جهانی شرکت می‌کنند و سطح بازی‌ها بسیار بالاست.

چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

رقابت‌های آسیایی جاکارتا در حال برگزاری است و آرزوی موفقیت برای ملی‌پوشان تنیس روی میز ایران را دارم. امیدوارم چند مدال باارزش این رقابت‌ها را کسب کنیم ولی آرزو و هدف اصلی من شرکت در این رقابت‌ها و بازی‌های المپیک است و دوست دارم مدال طلای المپیک را به دست آورم، چون این انگیزه و پتانسیل را در خود می‌بینم تا بر سکوی قهرمانی بروم.

تاکنون پیشنهادی از کشورهای دیگر داشته‌اید تا برای آنها بازی کنید؟

چند پیشنهاد کاملا واقعی مطرح شد که  قبول نکردم زیرا احساس کردم در ایران شرایط هست تا برنامه‌هایی را که داریم اجرا کنیم. درست است کار بیشتری باید انجام شود ولی فکر می‌کنم شرایط خوبی فراهم بوده است و دوست دارم فعالیتم در ایران باشد و مردم کشورم را خوشحال کنم.

و صحبت پایانی؟

از همه کسانی که کمک کردند تا به این جایگاه برسم تشکر می‌کنم و درخواست من از مسئولان فدراسیون این است که نگاه ویژه‌ای به استان‌ها داشته باشند تا شاهد رشد همه ورزشکاران این رشته ورزشی باشیم.


البرز از برترین‌های تنیس روی میز است

«نوید شمس»، قهرمان تنیس روی میز جهان، در پاسخ به اینکه شرایط رشته تنیس روی میز را در البرز چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: البرز یکی از برترین استان‌ها در رشته تنیس روی میز است و رئیس هیات تلاش فراوانی برای ورزشکاران و فراهم کردن امکانات می‌کند. یکی از نکات مثبت در این رشته ورزشی توجه به رده‌های پایه است. اکنون به غیر از من چند ورزشکار هستند که می‌توانند در رقابت‌های کشوری و بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید