• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28261
+
-

میزبانی خوب است ما مهمانان خوبی نبودیم

محسن محمودصفری
روزنامه‌نگار-جاکارتا

    صداو سیمای ایران ترجیح داد بازی آسیایی جاکارتا را به همان شیوه رایج خود که جام جهانی را پخش کرد به تصویر بکشد. منتها فرقش با جام جهانی این بود که 40 خبرنگار و تصویربردار را به اندونزی فرستاده است تا مصاحبه اختصاصی داشته باشد. 40 نفری که نه آی‌دی  کارتی دارند، نه اجازه فعالیت رسانه‌ای در بازی‌های آسیایی؛ آنها با ویزای توریستی به اندونزی وارد شدند و برخلاف پروتکل های مسابقات فعالیت می کنند؛ به لطف این کار غیرقانونی صدا و سیما حالا تمام مسوولان برگزاری مسابقات  به ایرانی‌هایی که در مسابقات حضور دارند بدبین شده‌اند. به صورتی که  در هر گیت امنیتی، تدابیر ویژه‌ای را برای عبور و مرور افراد با آی‌دی کارت سازمان‌دهی کرده‌اند، مساله‌ای که در روزهای اول مسابقات به هیچ‌وجه انجام نمی‌شد. 
    مردم اندونزی بسیار مهربان هستند و امکان ندارد برای میهمانان خود دردسر درست کنند ولی سو استفاده از اعتماد آنها حالا برای خبرنگاران ایرانی  مستقر در بازی‌ها مشکل‌ساز شده است. حدود 40 نفر از کادر خبری و گزارشگری رسانه ملی که آی‌دی کارت ندارند، بارها یا از آی‌دی کارت خبرنگاران رسانه‌‌های دیگر استفاده کردند تا با ورود خود به محیط مسابقات به‌صورت غیرمجاز مصاحبه و تصویربرداری کردند، که یکی از همین مصاحبه‌ها در سالن کبدی  پس از قهرمانی تیم ملی مردان به یک دردسر و رسوایی بزرگ برای تیم رسانه‌ای صداوسیما تبدیل شد؛ پلیس اندونزی خانم گزاشگر رادیو را پس از چندبار تذکر که به آن بی‌توجهی کرده بود بازداشت کرد و پس از ساعاتی بازداشت حکم اخراج او از خاک اندونزی صادر شد.
    روزهای اول بازی‌ها امکان نداشت مسئولان برگزاری ، عکس آی‌دی کارت خبرنگاری را بارها رصد کنند ولی به لطف کارهای عجیب و غریب برخی از همکاران تلویزیونی که گویا به آنها تکلیف شده بود به هر طریقی ولو غیرقانونی کارشان را انجام دهند حالا در هر گیت امنیتی ، بارها و بارها خبرنگاران چک می‌شوند. البته ورودهای غیر مجاز فقط مختص به خبرنگاران رسانه ملی نبود؛ رییس فدراسیونی داشته‌ایم که به دلیل ورود غیر مجاز به دهکده ورزشکارن ساعاتی در بازداشت  پلیس اندونزی بوده است. در کل میزبانی خوب است ، ما مهمانان خوبی نبودیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید