• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28255
+
-

پسته دامغان به شرق آسیا می‌رود

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی: راه‌اندازی گمرک دامغان در مراحل نهایی است

صادرات
پسته دامغان به شرق آسیا می‌رود

پسته دامغان به لحاظ کیفیت و نوع در مؤسسه‌های تحقیقاتی دنیا به خوبی شناخته شده و ثبت جهانی آن نیز گام بلندی برای بازاریابی است. در حال حاضر شهرستان دامغان دارای 20 هزار هکتار باغ است که 17 هزار هکتار آن را باغ‌های پسته تشکیل می‌دهد. به دلیل سرمازدگی بهار امسال میزان تولید پسته دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش‌بینی می‌شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود. 
به گزارش ایرنا، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پسته دامغان به ثبت جهانی رسیده است و با دایر شدن نمایندگی گمرک در این شهرستان صادرات آن نیز به زودی انجام خواهد شد. 

 «ابوالفضل حسن‌بیگی» می‌افزاید: راه‌اندازی گمرک دامغان در مراحل نهایی قرار دارد و این کار در چند ماه آینده به مرحله اجرا می‌رسد. با توجه به روابط خوب کشور با کشورهای شرق آسیا، انتظار می‌رود بیشترین صادرات پسته و خشکبار از گمرک دامغان انجام شود. 
وی به تأثیر خشکسالی روی محصول پسته اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از باغ‌های پسته شهرستان دچار سرمازدگی شدند. دولت به باغداران دارای بیمه خسارت پرداخت می‌کند و آن تعداد که دارای وام بانکی هستند، از استمهال برخوردار می‌شوند. 
حسن‌بیگی با بیان این‌که به دلیل قرار گرفتن دامغان در مسیر محور تهران - مشهد بخش زیادی از محصول پسته به صورت تازه فروخته می‌شود، ادامه ‌می‌دهد: قیمت فروش محصول پسته به میزان عرضه و تقاضا و کیفیت محصول وابسته است و هیچ عامل دیگری در آن دخالت ندارد. 

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: پنجمین جشنواره پسته که از12 تا 16 شهریور برگزار می‌شود، فرصت مناسبی برای باغداران و تاجران شهرستان است تا بتوانند با حضور خود در این جشنواره، گام مثبتی برای افزایش تولید، کیفیت و صادرات محصول پسته بردارند. 
وی اضافه می‌کند: این جشنواره با حضور 1500 مهمان داخلی و خارجی در قالب 20 گروه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود. 


فرآوری پسته سود بیشتری دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان نیز می‌گوید: برای دستیابی به سود بیشتر رویکرد کشاورزان این شهرستان در سال‌های آینده به‌جای فروش پسته تازه به سمت فرآوری محصول باشد. 
 «سیدمحسن طباطبائیان» می‌افزاید: با توجه به افزایش سالانه باغ‌های پسته دامغان، ایجاد ارزش افزوده با فرآوری آن باید جای نگاه سنتی کشاورزان در تازه‌فروشی را بگیرد. 
وی با اشاره به رویکرد کشاورزان دامغانی در تبدیل سالانه حدود 300 هکتار زمین‌های کشاورزی به باغ اضافه می‌کند: افزایش باغ‌های پسته خبر از افزایش عملکرد در آینده دارد و باید برای این مسأله کشاورزان توجیه شوند. 
مدیر جهاد کشاورزی دامغان می‌گوید: در سال‌هایی که قیمت پسته مطلوب است، کشاورزان تمایل به تازه‌فروشی و کسب درآمد سریع دارند ولی امسال که عملکرد پسته به دلیل سرمازدگی بهار بین 70 تا 80 درصد کاهش دارد، این امر سودآور نخواهد بود. 
وی اضافه می‌کند: امسال باغدارانی که نگاه اقتصادی دارند، تمایلی به تازه‌فروشی ندارند و به‌ دنبال فرآوری و خشک کردن برای فروش در اواخر پاییز و زمستان هستند.


فعالیت 100 واحد فرآوری مکانیزه و نیمه مکانیزه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان به روند افزایش سرمایه‌گذاری در کاشت پسته دامغان اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر 100 واحد فرآوری مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در شهرستان وجود دارد که فرآیندهایی مانند بسته‌بندی، پوست‌کنی و بازاریابی پسته را انجام می‌دهند. 
 «سیدمحسن طباطبائیان» با بیان این‌که گروه‌هایی به دنبال ثبت برند در صنایع غذایی به نام پسته این شهرستان هستند، می‌افزاید: این امر نشان‌دهنده افزایش استقبال از فرآوری این محصول راهبردی است. 
وی درباره صادرات پسته دامغان ادامه می‌دهد: چون پسته این شهرستان از مبدأ گمرک شهرستان و استان سمنان صادر نمی‌شود، سود کمتری عاید باغداران می‌شود. 
طباطبائیان تأکید می‌کند: از سال گذشته بورس پسته این شهرستان در قالب یکی از رویکردهای چهارمین جشنواره ملی پسته دامغان با اختصاص انبار تعاونی روستایی راه‌اندازی شد که به دلیل علملکرد جالب توجه و قیمت مناسب فروش پسته تازه، استقبال چندانی از آن نشد. وی اضافه می‌کند: در پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان کارگاه آموزشی بورس برای کشاورزان متقاضی برگزار می‌شود تا ارزش افزوده این محصول کشاورزی استان سمنان تا جای ممکن از مسیر تجاری‌سازی افزایش یابد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید