• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28084
+
-

مدیریت شرایط خاص در حوزه دارو وجود ندارد

خبر
مدیریت شرایط خاص در حوزه دارو وجود ندارد

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ در حوزه دارو باید بر مبنای شرایط خاص باشد، گفت: متأسفانه مدیریت شرایط خاص در حوزه دارو وجود ندارد.

سیدحمید خوئی در رابطه با داروهای ضدسرطانی ایرانی که از طرف برخی پزشکان به‌دلیل اثرگذاری پایین تجویز نمی‌شود و بیماران برای خرید داروهای خارجی نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند، به ایلنا گفت: باید این واقعیت را پذیرفت که وارد یک شرایط فوق‌العاده شده‌ایم که دور جدیدتحریم‌هاست. به هر حال باید چارچوب‌های فوق‌العاده‌ای را برای همه عرصه‌های حیات اجتماعی ازجمله دارو تعریف کرد و بپذیریم که به سمت شرایطی می‌رویم که وضعیت دارو خاص خواهد بود. بحث دوم این است که گفته می‌شود داروهای ضدسرطانی مطالعات بالینی را نگذرانده و بی‌اثر هستند. این اظهارات قطعا هیچ مبنای علمی ندارد و این اظهارنظرها بیش از اینکه مبنای علمی داشته باشد، انگیزه‌های تجاری دارد که بیشتر از این در رابطه با آن توضیح نمی‌دهم.

خوئی با تأکید بر اینکه هیچ کدام از این ادعاها مبنای علمی ندارد که می‌گویند داروی ضدسرطان ایرانی بی‌اثر و داروی ضدسرطان خارجی تأثیرگذار است، گفت: از جامعه پزشکی انتظار می‌رود که در این شرایط دشوار مصالح ملی را درنظر بگیرد و حداقل از منظر تجارت‌محوری سخن نگوید و نیازهای کاذب را بر مردم در این شرایط سخت تحمیل نکند. اگر قرار باشد در این شرایط داروهای خارجی وارد شود، بیماران باید 4 تا 5 برابر قیمت‌های قبلی برای خرید پرداخت کنند؛ بدون اینکه هیچ مدرک علمی مبنی بر این داشته باشیم که این تفاوت قیمت به‌دلیل کیفیت بالای داروی خارجی و اثربخشی آن است. اگر دارویی اثربخشی لازم را نداشته باشد و عوارض آن به میزان معناداری باشد، وظیفه اخلاقی سیاستگذاران است که نسبت به تأمین داروی مؤثرتر و کم‌عارضه‌تر اقدام کنند اما هم‌اکنون سخن‌ها هیچ مبنای علمی ندارد و براساس سلیقه و مزاج است. وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد بازار دارویی ساخت داخل است که پزشکان تجویز می‌کنند، گفت: عملا جامعه پزشکی با داروی ایرانی مشکل ندارد و مخالفت‌ها با انگیزه‌های خاص صورت می‌گیرد. یک پزشک نباید بیمار را مجبور کند که فرش زیر پای خود را بفروشد تا فرد به بازار ناصرخسرو برود و داروی قاچاق خریداری کند. آیا این کار اخلاقی است؟ آیا آن پزشک می‌تواند مبنای علمی برای هزینه‌های گزافی که به بیمار تحمیل می‌کند، داشته باشد؟ باز هم تأکید می‌کنم، هر کسی مستنداتی براساس شواهد علمی دارد که داروهای ایرانی فایده‌ای ندارد، این مسئله را مطرح کند. گاهی دارو از هند وارد می‌شود و به آن می‌گویند داروی خارجی. قطعا داروی ایرانی کیفیت پایین‌تری از داروی هندی ندارد. خوئی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحریم‌ها آیا ممکن است که تولید دارو نیز با مشکل مواجه شود و برای تأمین مواد اولیه کمبود وجود داشته باشد، گفت: امیدواریم که اتفاق بدی روی ندهد اما متأسفانه نگاه مدیریت شرایط خاص در سیاستگذاری دارو وجود ندارد؛ به این معنا که برنامه‌ریزی شود تا مردم به زحمت نیفتند. در اینکه دارو کالای استراتژیک و حیاتی است، شکی نیست و باید نگاه مدیریتی و جهادی خاصی در این خصوص وجود داشته باشد و برنامه‌ریزی‌ها نیز بر مبنای شرایط خاص باشد. واقعیت این است که مردم ایران اگر به جای پراید سوار بنز می‌شدند فوتی‌های رانندگی حتما کمتر می‌شد، اما آیا در شرایط فعلی این امکان را داریم که به همه مردم این ماشین را بدهیم؟

نظارتی بر تجویز دارو در مطب‌ها وجود ندارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در هیچ شرایطی از داروی تولید داخل بدون کیفیت و اثربخشی لازم، حمایت نمی‌شود.
عباسعلی پوربافرانی به خانه ملت، درخصوص عملکرد برخی پزشکان در تجویز داروهای خارجی، گفت: تا زمانی که گایدلاین‌ها و راهنماهای بالینی در همه رشته‌ها ابلاغ نشود، مشکلاتی در میزان تجویز دارو و نوع دارو اعم از ایرانی و خارجی آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه بیماران هرنسخه را شفابخش تلقی کرده و به هرطریقی داروی مورد نظر را تهیه می‌کنند، افزود: از این‌رو اشکالات و مشکلاتی در تأمین دارو به‌ویژه اقلام خارجی ایجاد شده و ممکن است برخی داروها کمیاب شوند، اما راه‌حل این مشکل به این صورت است که داروی خارجی اگر شفابخش نبوده و نمونه داخلی آن وجود دارد از تجویز داروی خارجی باید جلوگیری شود، هرچند که به دلایل مختلفی پزشک رغبتی به تجویز داروی داخلی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید