احمد افشار
بهجرأت میتوانم بگویم در مدت بیش از 5سالی که پیامهای ستون «با مردم» روزنامه همشهری را رصد کردهام، ، در کنار سایر پیشنهادها و انتقادات از دستگاههای اجرایی و همچنین دغدغههای معیشتی و مطالبات فردی شهروندان، وزن قابل توجهی از پیامهای مردمی گلایه و انتقاد از عملکرد اعضای شورای اسلامی پایتخت در زمینه بیتوجهی به کیفیت خدمات شهری، توسعه حملونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و عدمتکمیل پروژههای نیمهتمام در حوزههای عمرانی بودهاست.
بهعنوان نمونه در ادوار گذشته شورای شهر تهران، وقتی یادداشتی از برخی از اعضا در روزنامه منتشر میشد که مطابقتی با خواسته شهروندان نداشت، بلافاصله سیل انتقادات در پیامهای مردمی روزنامه همشهری این بود که موارد بیان شده در این یادداشت مطابق با عملکرد این عضو شورا نیست! و هرکدام دلایل منطقی در اثبات ادعاهای خود عنوان میکردند. این را از این جهت یادآوری کردم که تکتک اعضای شورای اسلامی پایتخت توجه داشته باشند، عملکرد آنها بهخصوص در این دوره زیر ذرهبین افکار عمومی قرار دارد؛ بر همین اساس، حفظ ارتباط با مردم و واگذاری فضایی ثابت برای نقد آزاد، باید یکی از اولویتهای شورای شهر تهران باشد. در همین زمینه دیدار با مردم، سرکشی به محلهها و حتی حضور در مساجد محلات، همچنین برگزاری نشست با نخبگان، سرمایهگذاران و فعالان بخش خصوصی در کلانشهر تهران باید از برنامههای کاری ثابت اعضای شورا باشد تا از این طریق با مردم ارتباط نزدیک داشته باشند. اعضای شورای شهر میتوانند برای بهرهگیری از نظرات آحاد شهروندان بهویژه قشر تحصیلکرده و صاحبنظر در انجام تصمیمات و ایدههای اجرایی، برای رفع دغدغهها و مشکلات شهری با آنها از نزدیک ارتباط برقرار کرده و میزان مشارکت مردم را تقویت کنند. نتیجه اینگونه تعاملات بین شوراها و شهروندان و استفاده از تجارب و ایدههای آنها منجر به بالا بردن کیفیت اقداماتشان در کلانشهر تهران میشود. در واقع ارتباط بهتر شوراها با مردم زمینهای را مهیا میکند تا با بهرهگیری از نظرات آنها بهویژه نخبگان و صاحبنظران، تصمیمی قاطعتر و مؤثرتر در مورد مسائل مختلف شهری اتخاذ کنند. شرط مهم، ایجاد فضایی سالم برای شنیدن گلایههای مردم از سوی اعضای شوراست که باید فراهم شود تا این ارتباط منجر به امیدآفرینی در بین شهروندان شود. در شرایط فعلی که مطالبهگری شهروندان تهرانی هر روز بیشتر میشود، محدود کردن ارتباط با مردم صرفا برای مراجعان در ساختمان بهشت و تقدیم عریضه به تکتک اعضای شورا که سادهترین و سنتیترین شیوه مشارکتجویی بوده و محدود کردن ارتباط با شهروندان فقط با برخی گروهها در فضای مجازی، در درازمدت منجر به قطع ارتباط با توده شهروندان خواهد شد. لذا نهاد مردمی شورا که اعضای آن منتخبین مردم هستند در ابتدا باید زمینه ارتباط دوسویه مردم و شورا را به نحو مطلوب فراهم کنند. باید بپذیریم که مشکلات و بحرانهای مختلفی که در کلانشهر تهران وجود دارد تنها با مشارکت جدی مردم و درگیر کردن آنها با تنگناهای موجود قابل حل است. هرچند مردمی بودن و در مسیر خواست و مطالبات مردم حرکت کردن کار دشواری است و نیاز به نگاه عادلانه دارد؛ اما تمنا، تقاضا و خواهش مدیریت شهری برای مشارکت مردم باید در طول سال ادامه داشته باشد. متأسفانه هماکنون ارتباط شورای شهر با شهروندان و نهادهای مدنی روال مشخصی ندارد. و از طرفی پایتختنشینان از جلسات علنی شورا کمترین اطلاع را دارند و اساسا نمیدانند در آنجا چه میگذرد.
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب :
28077
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ZrN8
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved