• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28076
+
-

4 گام خوب در کارنامه شورا

عملکرد یکساله شورا به قلم رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران

4 گام خوب در کارنامه شورا

ناهید خداکرمی| رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران


اگر بخواهیم کارنامه یکساله شورای پنجم شهر تهران را در یک جمله ارزیابی کنیم باید گفت بسیار خوب بوده است. با وجود این می‌توان 4محور و عملکرد اصلی و مثبت را بیان کرد تا نمای کلی از آنچه گذشته است را به‌دست آورد.

مبارزه با فساد

در یک‌سالی که پشت سر گذاشتیم بیشترین تلاش شورای پنجم شهر تهران بر حل مشکلات ناشی از فساد نهادینه شده مالی متمرکز بود و شفاف‌سازی‌ به‌عنوان زیربنایی‌‌ترین کار شورا اثرش را نمایان کرد، به‌طوری که ضمن جلوگیری نسبی از تکرار روند گذشته، از بخش مهمی از سوءاستفاده‌های شبکه‌ای از منابع مالی و ملکی شهرداری نیز پرده‌برداری کرد؛ بنابراین مصوباتی که در راستای این شفاف‌سازی‌ صورت گرفت به‌عنوان مهم‌ترین مصوبات شوراست، ضمن اینکه در راستای نقش نظارتی خود همواره به‌عنوان امین مردم تهران هر جا منافع شهر یا شهروندان به‌دلیل عملکرد خارج از قانون یا بی‌انضباطی در شهرداری در خطر بود تذکر داده شد. الزام شهرداری برای تقدیم لایحه تهران 1400 نیز یکی از مصوبات مهم شورا بود که متأسفانه با تعلل شهرداری هنوز عملیاتی نشده است، درحالی‌که این پروژه می‌تواند حرکتی متوازن به‌سوی بهره‌برداری بهینه از پتانسیل‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، جغرافیایی و گردشگری تهران را ترسیم کند.

انتخاب 2شهردار در یک‌سال

 با تمام صحبت‌هایی که مطرح می‌شود اعتقاد راسخ دارم که این انتخاب‌ها و روند طی‌شده نقطه قوت شورا بوده؛ زیرا وقتی یک اتفاق غیرمنتظره نظیر بیماری آقای نجفی حادث شد شورا بسیار دقیق و با درایت تمام، علاوه برآنکه مراقبت کرد تا روند اداره شهر دستخوش نابسامانی نشود، تلاش کرد تا گزینه‌ای را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کند که علاوه بر تعلق به جبهه اصلاح‌طلبی، اهداف شورای پنجم را در برنامه‌های خود لحاظ کند‌ و بیشترین اقبال را نیز بین اعضای شورا داشته باشد؛ گرچه قبول داریم که در مسیر انتخاب مجدد شهردار ممکن است بخشی از انرژی و وقت شورا گرفته شده باشد. البته این را هم باید متذکر شد که ثبات مدیریتی همواره در مسیر موفقیت حرکت نخواهد کرد و گاه می‌تواند به نهادینه‌شدن مدیریت‌های غلط منجر شود؛ بنابراین شورای پنجم هرگز مصلحت شهر تهران را فدای ثبات مدیریت یا عدم‌تغییر هیچ شهرداری نخواهد کرد.

تقویت ارتباط با شهروندان

 به‌نظرم ارتباط ما با مردم در سطح مطلوبی بوده است؛ بازدیدهای میدانی، فضای مجازی و ملاقات‌های مردمی به‌طوری که در کوچه و خیابان، اتوبوس و مترو و هرجا که بودیم با مردم صحبت کردیم. علاوه بر آن من به‌دلیل ماهیت حرفه‌ام که هنوز هفته‌‌ای 2روز مطب هستم با خانواده‌های تهرانی تماس رودررو هم دارم، به‌طوری که از هر قشر و سطح فرهنگی - اجتماعی که مراجعه می‌کنند در جریان خواسته‌ها، انتظارات و مسائل منطقه و محله‌هایشان قرار می‌گیرم. به‌نظرم حضور عضو یا اعضایی از جامعه پزشکی در شوراها یک ضرورت است زیرا ما با همه مردم سروکار داریم و به‌نوعی خود آنها هستیم.

توجه به بُعد سلامت و محیط‌زیست شهر

 بی‌شک کمیسیون سلامت یکی از موفق‌ترین کمیسیون‌های شوراست که علاوه بر آنکه بسیار پرکار است، حوزه‌‌های مهمی را نیز بر‌عهده دارد؛ خدمات شهری، محیط‌زیست، سلامت، باغات، ستاد بحران و همگی بخش‌های مهم اجرایی شهرداری هستند، به‌همین دلیل وقت و انرژی زیادی می‌طلبد که خوشبختانه خانم دکتر صدراعظم نوری که ریاست کمیسیون را بر‌عهده دارند با سابقه‌ای که در شهرداری داشتند بسیار مدبرانه کمیسیون را اداره کردند.

ایشان واقعا خستگی ناپذیرند، به‌طوری که گاه ما را خسته می‌کنند (خنده). بازدیدهای مرتب سرزده یا از پیش‌تعیین‌شده، در برنامه هفتگی کمیسیون هست. ما در کمیته سلامت نیز هر هفته یک مسئله مربوط به سلامت شهری را پیگیری می‌کنیم و وقت زیادی را هم برای ارزیابی روند اجرای برنامه دوم، طرح‌ها و لوایح مصوب می‌گذاریم تا ببینیم کجا نیاز به طرح و لایحه جدید داریم و در کجا اجرای طرح‌ها مغفول مانده است.

 پروژه‌های «تهران؛ شهر بدون پلاستیک» و «با تهران مهربان باشیم» هم در راستای بهبود محیط‌زیست و سلامت روان تعریف شده‌اند و با مشارکت مردم در حال پیشرفت هستند. تمام تلاش ما این بود که به جای تعریف پروژه‌های هزینه‌بر و اجرای آن توسط شهرداری، بیشتر از مشارکت عمومی و پتانسیل‌‌های محلات و مناطق استفاده شود که در این راه تا حدودی موفق بوده‌‌ایم و روند امید‌بخشی را پیش‌رو داریم. همکاری و شرکت در جلسات مشترک با سایر نهادهای مرتبط نیز از کارهای خوب کمیسیون بود، به‌طوری که اغلب سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط با سلامت و محیط‌زیست، درگیر با مشکلات مدیریت شهری و شهروندان شده‌‌اند که نتیجه‌اش سرعت بخشیدن به کارها و تقویت مدیریت یکپارچه شهری است.

در زمینه کمیته سلامت نیز می‌توان به اقداماتی ازجمله ایجاد کمپین «نه به پلاستیک»، دعوت از شورای آرد و نان در جهت عدم‌استفاده از مخمرها در نانوایی و پایش محصولات کشاورزی اشاره کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید